Om det är tryckt virke från de senaste decennierna så innehåller det knappast tungmetaller eller farliga fenolhartsgifter.
Knappast ens krom.
Koppar däremot men det förgiftar väl knappast i någon allvarligare grad.

Avgör hur mycket du tycker det är värt att offra grannsämjan.
En mellanväg kan ju vara att be honom att flytta askan en bit in på hans tomt.
Eller slänga den i soptunnan.

Riktigt gammalt tryckt virke kan dock vara riktigt fullt med allt möjligt som man absolut inte vill ha på sin tomt.
Fråga grannen!
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som inte hjälper TS (samt svar på dessa). Har du inget sakligt råd att ge, svara inte.

/Moderator
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Han bjöd på grillad korv som tack ;)
Var det när trallen hade perfekt glöd som korven grillades :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Ring giftinformationscentralen och fråga.

Annars hinner man dö av annat. Odlade grödor har fiffiga filtreringssystem som rensar ut massor. Exv. odlas turklök/salladslök direkt i backen eller i jordfyllda badkar utan problem.

Edit: Turklök
Ett knippe färsk gräslök med vita lökdelar och långa gröna stjälkar på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
Helt omöjligt att veta hur mycket detta verkligen påverkar er, stinker det i huset ofta? Pratar vi om kontinuerligt eldande? Har man frågetecken runt ett betende så går man och snackar med grannen, vad är det han verkligen eldar? Är det något som är godkänt ett elda upp runt bebyggelse? Kan inte vara helt omöjligt att ta en vänskaplig diskussion. Om det skulle visa sig vara tok giftigt och grannen inte tar en hint, samt att det stör er så kontakta kommunen så tar de tag i det.

Man ska såklart inte vara överkänslig, det anses om inte annat fult, särskilt här på byggahus. Men många bäckar små, det finns regler av en anledning.
 
  • Arg
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Det enda rimliga är att du tar ett par jordprover på din tomt och skickar för analys. Det kommer antingen stilla din oro eller ge dig bättre underlag för ditt beslut att flytta.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tungmetallerna som har använts för impregnering av trallvirke är arsenik, koppar och krom. Sedan 2007 är det bara koppar och koppar användes dominerande för trall sedan 90-talet. Det troliga är således att det är koppar som det handlar om men är det mycket gammalt trä så är arsenik och krom möjliga förorenare.
Koppar är bara ett problem om koncentrationen blir för hög på en plats så t ex den koppar som sprids med flygaska och sotpartiklar har en närmast gynnsam effekt för växtligheten på din tomt, det är ett viktigt spårämne. Kopparhalterna vid elden kan vara för höga så askan borde tas hand om.

Krom och arsenik är inte bra substanser generellt. Särskilt arsenik är bara ett elände. Men samtidigt ska man vara medveten om att vi får i oss en hel del arsenik via maten eftersom växter tar upp den naturliga arseniken i jordar. Gillar man som jag ris och inte minst basmati så får man redan regelbundna doser av arsenik som inte är bra för en. Troligen på en nivå som är betydligt mer skadlig än grannens eld.

Hur mycket av dessa tungmetaller som har lakats ur lokalt av regnet från trallen under åren, hur mycket som därmed finns kvar och vad som hamnar i askhögen respektive i flygaskan kan man bara spekulera om. Det har gjorts många vetenskapliga studier på tungmetaller och vedaska och vad de visar är att resultaten varierar något enormt. Man kan helt enkelt inte veta i det enskilda fallet.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tungmetallerna som har använts för impregnering av trallvirke är arsenik, koppar och krom. Sedan 2007 är det bara koppar och koppar användes dominerande för trall sedan 90-talet. Det troliga är således att det är koppar som det handlar om men är det mycket gammalt trä så är arsenik och krom möjliga förorenare.

Koppar är bara ett problem om koncentrationen blir för hög på en plats så t ex den koppar som sprids med flygaska och sotpartiklar har en närmast gynnsam effekt för växtligheten på din tomt, det är ett viktigt spårämne. Kopparhalterna vid elden kan vara för höga så askan borde tas hand om.

Krom och arsenik är inte bra substanser generellt. Särskilt arsenik är bara ett elände. Men samtidigt ska man vara medveten om att vi får i oss en hel del arsenik via maten eftersom växter tar upp den naturliga arseniken i jordar. Gillar man som jag ris och inte minst basmati så får man redan regelbundna doser av arsenik som inte är bra för en. Troligen på en nivå som är betydligt mer skadlig än grannens eld.

Hur mycket av dessa tungmetaller som har lakats ur lokalt av regnet från trallen under åren, hur mycket som därmed finns kvar och vad som hamnar i askhögen respektive i flygaskan kan man bara spekulera om. Det har gjorts många vetenskapliga studier på tungmetaller och vedaska och vad de visar är att resultaten varierar något enormt. Man kan helt enkelt inte veta i det enskilda fallet.
Nästa gång vid pågående eldning så ringer du Räddningstjänsten tycker jag. Håll dej då till fakta med vad du ser och upplever så låter du rätt instans avgöra där och då.
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Inte vill prata med? Jag vill inte komma med pekpinnar det första jag gör. Jag vet att det är farligt - det vet väl alla som inte levt under en sten? Frågan är bara hur farligt. Självklart är det en idiot som eldar tryckimpregnerat på tomtegränsen. Finns väl en anledning till att han eldade så långt ifrån sitt eget hus det bara går men struntar i att det blir 20cm från min tomt där mina barn leker i gräset.
Märkligt uttryck om din granne när du inte ens har en aning om det är farligt eller ej.
Ta ett jord prov och sänd på analys så får du veta och därifrån vitaga ev åtgärder mot grannen
Men kalla folk idiot visar mer om dej än om honom
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Hej! Jag har följt detta forum under ett antal år. Jag har inte varit en aktiv skribent men som sagt var jag har läst många trådar där grannar är inblandade. Så svaret på din kanske lite retoriska fråga "Måste man bo själv ute i skogen för att inte råka ut för idioter idag?" är mitt tveklösa svar JA!!
 
  • Gilla
rohrdrin och 10 till
  • Laddar…
Inte läst alla inlägg men.är du säker på att det inte är gammal obehandlad sibirisk lärk han eldar? I så fall utan impregnering och ofarligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
Troligen har @MrZero röstat på Miljöpartiet
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 12 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Jo tanken har slagit mig men placeringen av elden tycker jag i det här fallet säger att han vet att det är farligt och vill ha så långt ifrån sig själv och sin egen brunn som det bara är möjligt. Dvs det är en konstig placering om han bara eldat löv. Där det blir jag som får eventuella gifter i min närhet och inte han. Sen gör det tyvärr de lite svårare att det är sommarhusområde där varken han eller jag är där hela tiden.
Söm man känner sig själv känner man andra verkar det som.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror att lägstanivån bland medlemmarna här är rätt mycket högre än så...
Jag tycker Mrzero beskrivning passar väldig bra in på dig.
Speciellt när man läser dina kommentarer i denna tråd + fogskums tråden...
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Tryckimpregnerat tillverkat före 2004 innehåller CCA-medel (blandning av koppar, krom och arsenik). Röken och även askan är giftig, i större mängd rent dödlig.

Detta får man inte elda och, askan som blir kvar är inte bra... Anmäls detta så kan han råka ut för att få sanera jorden.

Dagens träskydd för tryckimpregnerat dvs trä efter 2004 är bara kopparsalter, såpass lite som max 4g per löpmeter. Går. Både att elda och sortera bland övrigt trä. Fråga honom eller via bygglov hos kommunen när altanen byggdes. Enkelt, före 2004 inte bra.. Efter helt lugnt, då kan du odla med gott samvete utan att oroa dig.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.