M MrDizzy skrev:
Och jag som trodde att det vara bara jag som inte har "gardin"gener som tog tid på mig att få upp gardinerna i mitt hus. Det tog drygt 2 år för mig.
Fast ni kanske inte heller har "gardin"gener??
2 år.. är ju ingenting ;)

Hm vet inte om jag vågar svara på den andra delen haha.. jodå jag har gardingenen.. var noga med "perfekta" gardiner redan i skolåldern hehe..

MEN - när vi flyttade hit till gården.. fanns inga gardinstänger och utsikten var strålande.. hela huset är som ljusterapi (nu kanske jag inte direkt uppskattar att ALLT är vitt, men alla väggar var vitmålade) och maken gillade det och var inte sugen på gardiner :oops:

Jag gillade också utsikten.. så jag hade inte så bråttom heller.. det störde inte att inte ha det (även om lite av den ombonade känslan försvann). Sen några år senare fick två rum gardinstänger o gardiner ..

..jag tar över lite mer o mer nu :geek: tredje rummet (köket) fick nyss som sagt..
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har bara gardiner i vardagsrummet :seenoevil:
Av estetiska skäl? eller har det bara inte blivit av att göra mer..

Vissa gillar ju helt rena fönster så att säga :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Luciafirande, ljus, 13 december, text, färgglatt, abstrakt bakgrund, svenskt traditionellt evenemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad Lucia på Er :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Av estetiska skäl? eller har det bara inte blivit av att göra mer..

Vissa gillar ju helt rena fönster så att säga :)
Både och...
Saknar dem inte i de andra rummen.
Min svåger som jobbar med inredning var till exempel med och hjälpte mig när det kom till att hänga tavlor efter inflyttning.
-Vilka tavlor GILLAR du? Häng upp dem, strunta i resten ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Den visar en julig hälsning "GOD JUL", färgglada ljusslingor, ögon med långa ögonfransar, julrött band, snöflingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

… till Er alla!

Hoppas att ni haft en trevlig julhelg (oavsett vad ni pysslat med, var ni varit eller vem ni varit med) :)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste också "skryta" lite.. även om fotona är lite mörka.. MEN vi har fått upp våra första gardiner i köket sedan vi flyttade in i huset för 9 år sedan :p

Gardinstängerna köptes för 4 år sedan kanske.. sedan stod de i ett hörn i köket tills förra året.. då sattes de upp vid fönstren :surprised: .. sedan tog det tills nu.. innan vi satte dit ett par gardiner haha

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Blev mer ombonat helt klart.. men också lite mörkare i rummet!

Helt annorlunda (y):D

(kanske inte syns så väl.. men det är lite vinter/julgardiner.. dock subtilt.. ljus grå botten med. några snirkliga tunna vita större hm snöflingor på)
Mysigt inrett rum, julgardiner, elektriska ljusstakar i fönstret, hjärtdekoration, kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick upp julgardiner igår. (Mest mot drag) Det blev dock ombonat och fint till glögg_och_pepparkakor idag med makens familj.
Jag gillar också gardiner.:heart:
 
  • Gilla
EMEL och 1 till
  • Laddar…
Gardiner? Vad är det? :p
Något man tar till när fönstren är för stora? :cool:
 
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Gardiner? Vad är det? :p
Något man tar till när fönstren är för stora? :cool:
Eller för dragiga..? (eller var det under samma som "för stora"?) :thinking:;)
 
En grafisk bild med texten "God fortsättning på det nya året 2023 Kram från Sandra", pastellfärger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
301 kWh (130 m2 14 grader, utom en vecka.. då 17 grader plus ett elelement..)
211 kWh (50 m2 14.5 grad, utom 5 timmar 3 ggr då temp var 18 grader)

= 512 kWh för underhållsvärme i lägenheterna i andra huset… under december månad 2022.

Intressant att veta faktiskt!
Kul att få den presenterad.. man får lite översikt/kontroll/perspektiv?

:cool:
 
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
301 kWh (130 m2 14 grader, utom en vecka.. då 17 grader plus ett elelement..)
211 kWh (50 m2 14.5 grad, utom 5 timmar 3 ggr då temp var 18 grader)

= 512 kWh för underhållsvärme i lägenheterna i andra huset… under december månad 2022.

Intressant att veta faktiskt!
Kul att få den presenterad.. man får lite översikt/kontroll/perspektiv?

:cool:
Vad var siffrorna för ett år sedan? Eller har du några andra siffror att jämföra med?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad var siffrorna för ett år sedan? Eller har du några andra siffror att jämföra med?
Första året, satte ju in l/l-pumparna för ett par månader sedan :) vi hade tidigare 12 el-element i stora lgh och en äldre l/l-pump i den mindre lgh (fast förra vintern var den trasig.. så pappa eldade och hade ett litet el-element)

Först nu med dessa nya pumpar som vi får siffrorna.. (och det känns jättebra o ha lite koll på just dem och dessutom kunna styra och kontrollera allt via wifi..)

Vanligen smälter ju bara allt in i vår totala el-förbrukning..

NU kan jag iaf mentalt dela upp det.. t ex så vet jag ju nu att vår decemberförbrukning på gården 2022 var 3507 kWh och då kan jag liksom "dra av" de där 512 kWh när jag försöker lista ut vad som drar vad häromkring..

---
Måste bara inflika också.. att förra årets decemberförbrukning (2021) var på 5478 kWh
 
Jag misstänker ännumer min elpatron i solfångaranläggningen nu.. då förbrukningen minskat en hel del utan så stora förändringar här hemma (jämfört med tidigare år.

..och det .. tänker jag.. beror på att pappa inte längre bor i lgh.. och först försvinner ju hans hushållsel (laga mat, tv, lampor, laddare osv.. och även de extra gradernas värme i lgh)..

MEN.. sen kommer vi till min elpatron... dvs hans användning av varmvatten för dusch disk osv.

Som det är nu har vi inte använt varmvattnet sedan han dog.. dvs det behöver inte pushas upp i temperatur så mycket. Vattnet är varmt hela tiden och det pushas endast upp för den där "70-graders-kontrollen" nån gång då och då. Men det är ju alltid varmt inne i den isolerade tanken..

Tanken i sig är dessutom tillräckligt varm.. för att värma upp hela tvättstugan (minst underhållsvärme..) utan att ens behöva sätta igång golvvärmen..

Tänker jag fel?

Kommer ju aldrig nå nytt kallt vatten in i tanken.. om vi inte använder något varmvatten.. så det som ligger är ju varmt hela tiden utan nå större "jobb".. och solfångarna sköter sin del när de är nån sol (har faktiskt inte kollar så mycket på hur de sköter sig när det är skåne-skit-väder hehe.. dvs grått o trist.. men oavsett arbetar ju troligen el-patronen mycket mindere.. oavsett om det nu är fel på el-patronen.. eller om förbrukningen nu sjunkit för den slipper arbeta så mycket-.)
 
Tvivlar på att det är ngt fel på elpatronen. Visst, det händer, men knappast särskilt ofta. Det är mkt mer sannolikt att man gissar fel på var energin tar vägen, i synnerhet om man inte faktiskt mäter förbrukningen för enskilda komponenter.

Vi är två vuxna och har en 110 liters elektrisk VVB där jag sedan ett par år tillbaka mäter elförbrukningen. Vår månadsförbrukning av varmvatten ligger mkt stabilt och är snarlik från en månad till nästa. Förbrukningen pendlar runt 100 kWh/mån.

Läste för ett antal år sedan en jämförelse mellan VVB i Råd&Rön. Det var stor skillnad i tomgångsförbrukning (värmeläckage genom isoleringen) mellan olika VVB, och naturligtvis ju större VVB desto större tomgångsförlust.

Vi har även en 300 liters VVB i tvättstugan. Vi använder i stort sett aldrig ngt varmvatten där, men den lämnar en hel del spillvärme (tomgångsförlust). Nu när elen blivit så groteskt dyr så drog jag ner elementet i tvättstugan från ca 20 C till 16 C. Dock minskade inte temp mer än till ca 18 C. Så den stora VVBn fungerar som ett element som håller en bastemp på 18 C. På sommaren med mindre värmeförluster genom vägg och tak så kommer bastemp i tvättstugan att öka.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tvivlar på att det är ngt fel på elpatronen. Visst, det händer, men knappast särskilt ofta. Det är mkt mer sannolikt att man gissar fel på var energin tar vägen, i synnerhet om man inte faktiskt mäter förbrukningen för enskilda komponenter.

Vi är två vuxna och har en 110 liters elektrisk VVB där jag sedan ett par år tillbaka mäter elförbrukningen. Vår månadsförbrukning av varmvatten ligger mkt stabilt och är snarlik från en månad till nästa. Förbrukningen pendlar runt 100 kWh/mån.

Läste för ett antal år sedan en jämförelse mellan VVB i Råd&Rön. Det var stor skillnad i tomgångsförbrukning (värmeläckage genom isoleringen) mellan olika VVB, och naturligtvis ju större VVB desto större tomgångsförlust.

Vi har även en 300 liters VVB i tvättstugan. Vi använder i stort sett aldrig ngt varmvatten där, men den lämnar en hel del spillvärme (tomgångsförlust). Nu när elen blivit så groteskt dyr så drog jag ner elementet i tvättstugan från ca 20 C till 16 C. Dock minskade inte temp mer än till ca 18 C. Så den stora VVBn fungerar som ett element som håller en bastemp på 18 C. På sommaren med mindre värmeförluster genom vägg och tak så kommer bastemp i tvättstugan att öka.
Jo precis, anser att den är enbart ett gigantiskt element just nu. Som bara behöver typ underhållas i värme.. aldrig värma upp nytt.

Vi har alltså ingen dedikerad vvb där utan det är en hm stor ackumulatortank till solfångarna.. med en tank i mitten för varmvatten och vattnet runt om är för golvvärme (vet ej hur stor själva varmvattenbehållare eg är)

Vi har vårt eget varmvatten via jordvärmeanläggningen i vårt hus..

Det skiljer ju ändå ganska mycket i förbrukning nu vs de tidigare åren.. utan att vi hunnit göra nått annat än två nya l/l pumpar (som jag nu vet dragit 512 kWh under dec)

vi har tätat två fönster av 20.. vi tvättar lika mycket som innan, disk likaså.. i kWh är det ju lika även om vi av ekonomiska skäl låter de gå igång på natten eller ”billiga dagar”..

Har inte dragit ur några sladdar.. laddar alla datorer/mobiler som vanligt (samma där, väljer ekonomisk bättre tider.. men de laddas lika mycket)

Vi sänkte 1 grad (el var det 1,5?) på pannan i mitten av dec.. när det blev varmt ute efter kylknäppen..

Det är mysko.. och det enda som förändrats stort är att ingen bor i lgh längre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.