A
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Patrik V. och 25 till
  • Laddar…
Hur mycket / länge eldade han ? Troligtvis inte ett dugg farligt med den lilla mängd som kan ha hamnat i marken. Ny tryckimpregnerat är inte farligt längre, och om det var gammalt virke har mycket eller allt gått ur virket redan. Det är lätt att snöa in på ev gifter mm , det finns inget som är som radiatoaktivt ämne i virke.
 
  • Gilla
ElFredde och 43 till
  • Laddar…
Impregnerat virke innehåller numera bara kopparsalter.
Multivitaminer (tex Mittval) innehåller metaller som zink, koppar mm.

Koppar finns i
Alla livsmedel innehåller koppar men de högsta halterna finns i nötlever, skaldjur, nötter, frön och kakao (omkring 10 mg/kg). Mer måttliga källor är kött, fisk, svamp och ärtor.

I impregnerat virke och bottenfärger är koncentration högre.

Jag skulle undvika röken och inte använda askan som jordförbättring.
 
  • Gilla
  • Haha
Linneaus och 25 till
  • Laddar…
Du kommer att dö.

Prata med grannen, tala om att du inte uppskattar hans agerande och att du vill att han slutar.
Om grannen skulle elda skit flera ggr ser du lämpligen till att dokumentera och anmäla till miljö och hälsa på kommunen så får de avgöra om det är farligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 33 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.

Sälj tomten!

Du skriver om att glädjen för tomten dog.
Du kommer inte att kunna ändra på din granne.
Du skriver att du blir otroligtprovocerad.

Det kan bli ännu värre i framtiden så sälj tomten och skaffa nya grannar eller kanske ett stort skogsskifte?
F fribygg skrev:
Du kommer att dö.

Prata med grannen, tala om att du inte uppskattar hans agerande och att du vill att han slutar.
Om grannen skulle elda skit flera ggr ser du lämpligen till att dokumentera och anmäla till miljö och hälsa på kommunen så får de avgöra om det är farligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
ElFredde och 38 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
hur farligt kan det vara tro?
Jag skulle inte bekymra mig det minsta.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersMarklund och 33 till
  • Laddar…
Inte det minsta orolig, finns så mycket annan skit i luften du inte ser.
Att kalla en granne du inte känner eller vill prata med för "idiot" är ju inte så trevligt att läsa, när du sjölv inte visste om det var farligt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Peter4321 och 61 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket / länge eldade han ? Troligtvis inte ett dugg farligt med den lilla mängd som kan ha hamnat i marken. Ny tryckimpregnerat är inte farligt längre, och om det var gammalt virke har mycket eller allt gått ur virket redan. Det är lätt att snöa in på ev gifter mm , det finns inget som är som radiatoaktivt ämne i virke.
Oklart hur mycket / länge. Han har bytt en altan runt ett attefallshus och vet ej hur stor den var från början. Dvs om den var lika stor som den nya eller mindre. Han har en till hög med nya spillbitar som jag inte vet om han kommer elda eller köra bort eller spara. Dom ligger lite för mycket huller om buller för att sparas.

Inte farligt längre? Men det räknas väl inte när man eldar upp det? Går kopparen rakt ner i marken eller sprids den för vinden ner på min tomt..

Säg att den gamla var från 2003 året innan det blev förbjudet. Skulle alla gifter har försvunnit på 20år då? Svårt att tro det va? Och samma sak då, svårt att tro att gifterna går rakt ner i marken där det eldas bara? Det måste väl ha blivit spridning med vinden?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Patrik V. och 17 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Du kommer att dö.

Prata med grannen, tala om att du inte uppskattar hans agerande och att du vill att han slutar.
Om grannen skulle elda skit flera ggr ser du lämpligen till att dokumentera och anmäla till miljö och hälsa på kommunen så får de avgöra om det är farligt.
Förmodligen inte kanon för grannsämjan att säga till tyvärr. Komma som den nya tomtägaren brevid hus som vart där i 50-60år och säga till. Tyvärr. Hade gärna gjort det om alla tomter var nya och alla höll på att bygga nytt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A
lunnabo lunnabo skrev:
Sälj tomten!

Du skriver om att glädjen för tomten dog.
Du kommer inte att kunna ändra på din granne.
Du skriver att du blir otroligtprovocerad.

Det kan bli ännu värre i framtiden så sälj tomten och skaffa nya grannar eller kanske ett stort skogsskifte?
Jag tror inte han kommer elda upp sin altan varje år så väljer att försöka ta reda på hur mycket gift som hamnat på min tomt först.
 
  • Haha
  • Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Inte det minsta orolig, finns så mycket annan skit i luften du inte ser.
Att kalla en granne du inte känner eller vill prata med för "idiot" är ju inte så trevligt att läsa, när du sjölv inte visste om det var farligt.
Inte vill prata med? Jag vill inte komma med pekpinnar det första jag gör. Jag vet att det är farligt - det vet väl alla som inte levt under en sten? Frågan är bara hur farligt. Självklart är det en idiot som eldar tryckimpregnerat på tomtegränsen. Finns väl en anledning till att han eldade så långt ifrån sitt eget hus det bara går men struntar i att det blir 20cm från min tomt där mina barn leker i gräset.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Patrik V. och 8 till
  • Laddar…
Killgissar så små mängder att det inte är mätbart. Släpp det och gå vidare
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Vera11 och 53 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Jag vet att det är farligt - det vet väl alla som inte levt under en sten?
Det är även farligt att vistas vid en vältrafikerad gata. Jag bedömer vistelsen vid gatan som farligare men jag kanske bor under en sten?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik V. och 41 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Inte vill prata med? Jag vill inte komma med pekpinnar det första jag gör. Jag vet att det är farligt - det vet väl alla som inte levt under en sten? Frågan är bara hur farligt. Självklart är det en idiot som eldar tryckimpregnerat på tomtegränsen. Finns väl en anledning till att han eldade så långt ifrån sitt eget hus det bara går men struntar i att det blir 20cm från min tomt där mina barn leker i gräset.
Lycka till:crysmile: Och har inte levt under en sten utan tillämpar rätt lång erfarenhet med hyfsad kunskap:rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
A
Får förtydliga: Jag eftersöker någon undersökning eller liknande på vad som händer när man eldar tryckimpregnerat. Tänker att det måste finnas när man ändå säljer tryckimpregnerat? Det måste väl ändå finnas med i beräkningen att folk skiter i allt och eldar det ändå fast det är olagligt eftersom det är så folk tyvärr är? Jag eftersöker alltså inte några personliga åsikter om hur man själv ställer sig till om det är farligt eller inte. Folk brukar strunta i asbest också eftersom dom intalar sig själva att det inte är farligt och tror det blir en sanning då.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.