A
J J_K_H skrev:
Herregud, AMA och BBR har ingen som helst koppling.

Nej om utförandet är beskrivet i kontraktshandlingen skall entreprenören utföra enligt handling. I en sann totalentreprenad och de flesta småhusentreprenader har du rätt i att entreprenören skall ta fram en teknisk lösning som uppfyller funktionskravet, men som du själv skrev bevisbördan ligger på entreprenören. Hur uppfyller du alla de tekniska egenskapskraven om du inte följer AMA eller skiv- och regeltillverkarens monteringsanvisningar? Ta fram den där standarden du pratar om.

AMA har inga tekniska lösningar. Orden står för Allmän material- och arbetsanvisning och används för att formulera material- och utförandekrav. Den hjälper dig dock att i handlingen beskriva utförandet i den tekniska lösningen.
AMA togs fram för att få ner byggkostnaderna primärt, och används idag av branschen som god praxis, allmänt accepterad kvalitet, beprövad teknik och fackmässigt utförande. Jag kallar det en fortsatt en standard, inte någon standard du måste följa, men än dock en standard för att få rätt pris och rätt produkt av entreprenör.
AMA är definitivt inte till för entreprenörer att utmana, det är hela syftet att om det är avtalat att entreprenör ska utföra enligt enl. AMA så skall entreprenör också göra det.
Är för mycket okunskap och blandade begrepp i dina inlägg.

BBR och AMA är visst kopplade då AMA föreslår godkända tekniska lösningar på BBR funktionskrav.

DU behöver verkligen inte följ AMA utan det är bara en förslag på hur man kan välja att uppfylla funktion du kan välja vilken alternativ teknisk lösning du vill och lösa det funktionen på så sätt.

AMA ska verkligen utmanas av entreprenörer och hitta alternativa lösningar, det gör entreprenörer/projektörer varje dag.
Det är så byggbranchen utvecklas och kommer framåt.
 
A Aunty skrev:
AMA ska verkligen utmanas av entreprenörer och hitta alternativa lösningar, det gör entreprenörer/projektörer varje dag.
Det är så byggbranchen utvecklas och kommer framåt
Och är ju kopplat till vissa mer eller mindre bra lösningar som dyker upp.
Efter några år när det inte fungerar brukar det kallas byggfusk:):)
 
  • Gilla
J_K_H
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Är för mycket okunskap och blandade begrepp i dina inlägg.

BBR och AMA är visst kopplade då AMA föreslår godkända tekniska lösningar på BBR funktionskrav.

DU behöver verkligen inte följ AMA utan det är bara en förslag på hur man kan välja att uppfylla funktion du kan välja vilken alternativ teknisk lösning du vill och lösa det funktionen på så sätt.

AMA ska verkligen utmanas av entreprenörer och hitta alternativa lösningar, det gör entreprenörer/projektörer varje dag.
Det är så byggbranchen utvecklas och kommer framåt.
Du är så snett ute, blir skrattretande när du då påstår att jag skulle blanda begrepp när du påstår att AMA ger tekniska lösningar på BBR:s funktionskrav. Jag tror dig att du tror att det är så, men det blir inte sant för det.

Vem är du? Nyss var det entreprenören, och jag skrev att entreprenören skall utföra enligt kontraktshandlingar. Finns ingen teknisk lösning föreskriven är det fritt för entreprenören att välja den tekniska lösningen den så önskar för att uppfylla funktionen enligt kontraktshandlingen.
Entreprenör ska utmana byggbranschen och hitta nya produkter och lösningar där detta är möjligt, men att inte fästa in skivor enligt leverantörs anvisning eller AMA riskerar att inte uppfylla önskad funktion på väggen.
Kan du inte bara ta fram den standarden då förespråkar, eller den finns kanske inte?
 
A
J J_K_H skrev:
Du är så snett ute, blir skrattretande när du då påstår att jag skulle blanda begrepp när du påstår att AMA ger tekniska lösningar på BBR:s funktionskrav. Jag tror dig att du tror att det är så, men det blir inte sant för det.

Vem är du? Nyss var det entreprenören, och jag skrev att entreprenören skall utföra enligt kontraktshandlingar. Finns ingen teknisk lösning föreskriven är det fritt för entreprenören att välja den tekniska lösningen den så önskar för att uppfylla funktionen enligt kontraktshandlingen.
Entreprenör ska utmana byggbranschen och hitta nya produkter och lösningar där detta är möjligt, men att inte fästa in skivor enligt leverantörs anvisning eller AMA riskerar att inte uppfylla önskad funktion på väggen.
Kan du inte bara ta fram den standarden då förespråkar, eller den finns kanske inte?
säg mig istället vad AMA gör då?

entreprenören ska självklart uppfylla kontraktshandlingar men ofta är det bara funktionskrav ställda och då är det upp till entreprenören att ta fram teknisk lösning och då är bara AMA ett förslag på lösning.
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Och är ju kopplat till vissa mer eller mindre bra lösningar som dyker upp.
Efter några år när det inte fungerar brukar det kallas byggfusk:):)
vilken branch är det inte så?
man utmanar sig själv sina kollegor och utvecklar nya bättre metoder men självklart kommer vi gå på visa nitar på vägen.

hade vi inte gjort så hade vi ju levt i hyddor nu med.
 
A Aunty skrev:
säg mig istället vad AMA gör då?

entreprenören ska självklart uppfylla kontraktshandlingar men ofta är det bara funktionskrav ställda och då är det upp till entreprenören att ta fram teknisk lösning och då är bara AMA ett förslag på lösning.
läs inlägg #72

Du hittar på en massa strunt för du inte har koll.
saknar fortfarande din standard…
 
A
J J_K_H skrev:
läs inlägg #72

Du hittar på en massa strunt för du inte har koll.
saknar fortfarande din standard…
vilken standard?
 
A
J J_K_H skrev:
läs inlägg #72

Du hittar på en massa strunt för du inte har koll.
saknar fortfarande din standard…
du säger att ama inte anger tekniska lösningar med samtidgt säger du att den anger fackmässiga lösningar?
vad är skillnaden?
 
A Aunty skrev:
vilken standard?
Det var det jag undrade…du skriver att det är standard i inlägg #56. Jag har aldrig hittat någon standard som beskriver ditt utförande. Men det måste ju finnas för du skriver att det är så, så blir nyfiken på riktigt.
 
A Aunty skrev:
du säger att ama inte anger tekniska lösningar med samtidgt säger du att den anger fackmässiga lösningar?
vad är skillnaden?
Fackmannamässigt utförande. Handlingar beskriver den tekniska lösningen och man hänvisar ofta till AMA hur du utför arbetet och materialkravet, t.ex i detta fall val av skruv, hur tätt du skruvar och avstånd mellan skivor för rörelsemån.
 
A
J J_K_H skrev:
Fackmannamässigt utförande. Handlingar beskriver den tekniska lösningen och man hänvisar ofta till AMA hur du utför arbetet och materialkravet, t.ex i detta fall val av skruv, hur tätt du skruvar och avstånd mellan skivor för rörelsemån.
haha, alltså hade jag rätt?

man hänvisar till AMA för teknisk lösning. tex hur tätt du ska skruva.
Du säger ju det själv, AMA anger teknisk lösning.
 
A Aunty skrev:
haha, alltså hade jag rätt?

man hänvisar till AMA för teknisk lösning. tex hur tätt du ska skruva.
Du säger ju det själv, AMA anger teknisk lösning.
Nej du hade fel. Det står utförande. Otur du har.
 
A
J J_K_H skrev:
Nej du hade fel. Det står utförande. Otur du har.
va?

så du menar att inte "all val av skruv, hur tätt du skruvar och avstånd mellan skivor för rörelsemån." inte är tekniska lösningar?

Hur kan du misstolka nedan text?
Ama hus används tillexempel för ta fram Rambeskrivning Bygg med tekniska lösningar. Märks att du aldrig upprättat ett FFU på ett bygge.

"AMA - Allmän Material- och Arbetsbeskrivning - är ett referensverk i form av en serie böcker som används vid framtagandet av tekniska beskrivningar och administrativa föreskrifter för bygg- och anläggningsentreprenader."
 
A
J J_K_H skrev:
Nej du hade fel. Det står utförande. Otur du har.
saxat från Byggtjänst som tar fram AMA

" I AMA finns tusentals beskrivningar av beprövade lösningar av utförande och materialval. "
 
Frågan är sen om det är värt 100k för OSB.
Själv hade jag mycket hellre valt plywood eller ännu bättre 22mm råspont på alla väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.