useless useless skrev:
Därför har jag vanliga strömbrytare kopplade till nästan alla mina puckar. Det går att tända, släcka och dimma även om nätverket eller hubben är nere.
Samma här hemma. Hårt krav från resten av familjen.
Barnen är dessutom bara knappt 6 och 2 år gamla, så utan vanliga knappar hade de stått helt i mörkret.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
engs
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag har stor trädgård, men ingen bevattningsanläggning. Är man borta månadsvis så kan det säkert vara ett problem.
Med ett växthus och värmebölja räcker det med två dygn hemifrån utan bevattning (av grannar eller automation), mer eller mindre beroende hur man planterar i bäddar/krukor, innan de börjar få stryk.

Jag kan glatt erkänna att jag hör till tekniknördarna, men med hem-automatiseringen kan det gå långt mellan jag alls rör numera. Jag går in och aktiverar julbelysning etc när det är dags, avaktiverar när det plockas bort. (Har billiga 433-pluggar dedikerade för detta så egentligen behöver jag inte röra nått. Men "känns" bättre).

Vilket väl är själva poängen, dvs det ska bara fungera i bakgrunden.

Två av de bästa grejerna är Tibbers funktion att ladda bilen när priset sjunker i kombination med bevakning om man närmar sig gränsen för huvudsäkring. Men det är egentligen utanför vad jag gör själv och skulle fungera fint helt utan det övriga. Andra saken skulle jag säga är Homeys "Insights". Dvs funktionen att kunna få in data i grafer från alla möjliga sensorer- Typiskt temperatur, luftfuktighet, effekt. Plocka upp dessa under varandra för att kunna se hur det ena påverkar det andra osv.

Det sämsta är allt grottande med att man fortfarande inte bara kan vara säker på att saker går att få in i Homey utan vidare. Dvs man måste kolla så precis den "smarta pluggen" med typnr "XYKNJ763KJHG" finns för integration trots att det är ett protokoll Homey pratar.
Känslan är faktiskt att det försämrats med den explosion av märken och modeller som kommit senaste 2-3 åren nu när det börjar bli mer spritt. Dvs de hinner inte med att få in allt i samma takt det kommer ut nya märken och modeller längre.

Man kan väl hoppas att "Matter" löser det men sannolikt blir det väl bara ytterligare en standard att förhålla sig till...
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det sämsta är allt grottande med att man fortfarande inte bara kan vara säker på att saker går att få in i Homey utan vidare.
Det, och det faktum att inget hemautomationssystem idag är 100% felfritt. Är man en person (som en av mina grannar) som blir galen när teknik strular så är hemautomation inget man ska ge sig in på. Jag kör också Homey och det händer lite då och då (kanske lite för ofta för även mig) att saker jag programmerat inte utförs. Anledningarna kan vara många, men så är det ju med all teknik...ju mer avancerat det är desto större risk att något felar. Av den anledningen håller jag min gamla V70 -02 vid liv. Den har precis så mycket teknik jag tycker är nödvändigt, och jag vet att om jag köper en nyare bil får jag en massa tekniska funktioner som riskerar att gå sönder och kräva kostsamma reparationer. Funktioner jag känner att jag inte behöver.

Man måste hitta sin personliga nivå av vad tekniken ger och vad den tar. I mitt fall tycker jag det är kul med hemautomation (eller smart hem om ni så vill) så jag står ut med lite strul. När det handlar om strul orsakat av att jag gjort fel ser jag som en positiv utmaning medan strul som beror på tekniken frustrerar.

Alla är vi olika...en del vägrar smart phones medan andra låter injicera NFC-chip. Ingen har rätt eller fel...men jag skulle säga att vill man leva i den västerländska civilisationens framtid (såvida den inte kollapsar) så är det bättre att vara positiv till NFC-implantat än att fnysa åt smart phones och hemautomation. Ingen har hittills lyckats stoppa teknikens utveckling och om man inte anammar den så hamnar man ohjälpligt efter.

Med det sagt...leta upp mig om 30 år så lär även jag vara en bitter gubbe som tycker att den tidens teknik är förkastlig. :rofl:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så jag kan slänga i maten när jag kommer hem och inte vänta 20 minuter på att den ska bli varm
Kanske läge att skaffa annan ugn då?
Klockade min nu och det var 7 minuter till 200 grader och 9 minuter till 250.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kanske läge att skaffa annan ugn då?
Klockade min nu och det var 7 minuter till 200 grader och 9 minuter till 250.
vilken storlek?
 
M maria01 skrev:
vilken storlek?
Minns inte exakt, men 70-75 liter invändigt borde det vara.
 
Jag skulle vilja kunna mäta strömmen på inkommande fas eller faser på något enkelt sätt. Typ en ringtrafo kring ledarna. Sen kunna ställa in t.ex. att vid uppnådda 16A så får jag en slutning/brytning/signal, någonting. Då kan jag med den signalen manövrera en kontaktor eller liknande så jag kan slå av på t.ex värmaren på badet.

Tänker såklart att en sån lösning gör att jag slipper gå upp i huvudsäkring.

Idag har jag inga Shelly, Homey eller något sånt. Skulle uppskatta att göra en lösning för endast detta.

Nån som har koll på lämplig produkt/produkter för ändamålet?
 
P Putteman skrev:
Jag skulle vilja kunna mäta strömmen på inkommande fas eller faser på något enkelt sätt. Typ en ringtrafo kring ledarna. Sen kunna ställa in t.ex. att vid uppnådda 16A så får jag en slutning/brytning/signal, någonting. Då kan jag med den signalen manövrera en kontaktor eller liknande så jag kan slå av på t.ex värmaren på badet.

Tänker såklart att en sån lösning gör att jag slipper gå upp i huvudsäkring.

Idag har jag inga Shelly, Homey eller något sånt. Skulle uppskatta att göra en lösning för endast detta.

Nån som har koll på lämplig produkt/produkter för ändamålet?
Kolla in HAN-portstråden hur man kopplar in sig i en smart elmätare (lång och rörig tråd)
https://www.byggahus.se/forum/threa...rt-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/
Graf över elektrisk ström (Ampere) för en fas över tid, med fluktuationer och toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Putteman skrev:
Jag skulle vilja kunna mäta strömmen på inkommande fas eller faser på något enkelt sätt. Typ en ringtrafo kring ledarna. Sen kunna ställa in t.ex. att vid uppnådda 16A så får jag en slutning/brytning/signal, någonting. Då kan jag med den signalen manövrera en kontaktor eller liknande så jag kan slå av på t.ex värmaren på badet.

Tänker såklart att en sån lösning gör att jag slipper gå upp i huvudsäkring.

Idag har jag inga Shelly, Homey eller något sånt. Skulle uppskatta att göra en lösning för endast detta.

Nån som har koll på lämplig produkt/produkter för ändamålet?
Funderar på om du kan klara dig med en Shelly EM3 i skåpet?
Den mäter ju respektive fas, och har om jag minns rätt även en utgång för kontaktor? Alternativt en ytterligare Shelly som styr badet.
 
tensiden tensiden skrev:
Kanske läge att skaffa annan ugn då?
Klockade min nu och det var 7 minuter till 200 grader och 9 minuter till 250.
Men kom igen, vilken ugn på denna sida millennieskiftet startar om den är strömlös och du kopplar på strömmen igen? Och sen behöva ställa om klockan på eländet varje gång...
 
Cruzze Cruzze skrev:
Men kom igen, vilken ugn på denna sida millennieskiftet startar om den är strömlös och du kopplar på strömmen igen?
Ugnen i vår spis. Helt mekaniska vred och saknar gudskelov klocka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag köpte mitt hemmaautomationssystem för att göra egen kallvindsavfukting.
* Smarthub (Hubitat Elevation C7)
* 2st zwave sensorer som mäter både temperatur och relativ luftfuktighet.
* 1st zwave smart strömkontakt
* 1st IP44 klassad kanalfläkt.
( summa ca 3500 )

Sätter en av sensorerna ute och en på kallvinden
Låter sen smarthuben mha temp o relativ luftfuktighet räkna ut den absoluta fuktigheten.
( dvs gram / kubikmeter luft )
Om den absoluta fuktigheten är högre på vinden än ute startar smarthuben fläkten på kallvinden och låter den suga ut den fuktigare luften från kallvinden.

Detta är ungefär vad Trygghetsvakten vind gör och den lösningen kostar ca 10tusen.

Sen har jag satt upp styrning av VVB så att den aldrig går om det betyder att en av huvudsäkringarna går/löser

Satte även upp styrning av cirkulationspumpen för uppvärmning av poolen på sommaren. Den går bara då temperaturen i poolen är under vad jag nu vill ha.

mha rörelsesensor och smart lysknapp styrcjag även belysningen i uterummet.

Styr avfuktare i källaren så att den startar o stannar vid de luftfuktighets värden jag finner lämpligt

Kommer nu till våren att styra en egenbyggd solvärme anläggning så att den startar o stannar vid optimala förhållanden.

stoppat smarta strömkontakter lite över allt och logga till google sheets o därvid håller koll på elförbrukningen, inte för att det behövs utan för att det är kul.
För en liknande funktion i krypgrund mekade jag lite med Arduinodelar, gamla plåtlådor och och skrev programmet med luftfuktighetsalgoritmer i Arduino själv.. Reklamen skulle kalla det AI:rofl:. Kanske totalt gick på en tusenlapp. Två elektroniska enheter, en med digital display, förmodligen för övervakning eller kontroll, på trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
För en liknande funktion i krypgrund mekade jag lite med Arduinodelar, gamla plåtlådor och och skrev programmet med luftfuktighetsalgoritmer i Arduino själv.. Reklamen skulle kalla det AI:rofl:. Kanske totalt gick på en tusenlapp.[bild]
Det var nått åt det hållet jag hade tänkt från början... sen insåg jag "Oooh större delen är ju klart med smart hem-prylar. perfekt"
Visst lite dyrare, men "plug and play" förutom logiken som jag skrev själv. (tog två kvällar)
 
P Putteman skrev:
Jag skulle vilja kunna mäta strömmen på inkommande fas eller faser på något enkelt sätt. Typ en ringtrafo kring ledarna. Sen kunna ställa in t.ex. att vid uppnådda 16A så får jag en slutning/brytning/signal, någonting. Då kan jag med den signalen manövrera en kontaktor eller liknande så jag kan slå av på t.ex värmaren på badet.

Tänker såklart att en sån lösning gör att jag slipper gå upp i huvudsäkring.

Idag har jag inga Shelly, Homey eller något sånt. Skulle uppskatta att göra en lösning för endast detta.

Nån som har koll på lämplig produkt/produkter för ändamålet?
Hej.
Jag tänker att du skulle klara dig med en traditionell så kallad "effektvakt" i så fall?
Den är ju både en "smart" pryl på sitt sätt, men helt "dum" på det viset att den agerar själv, utan återkoppling till något överliggande system.
Till exempel den här:
https://www.elbutik.se/product.html/eldon-belastningsvakt-typ-bvn-1s
 
  • Gilla
Putteman och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
För en liknande funktion i krypgrund mekade jag lite med Arduinodelar, gamla plåtlådor och och skrev programmet med luftfuktighetsalgoritmer i Arduino själv.. Reklamen skulle kalla det AI:rofl:. Kanske totalt gick på en tusenlapp.[bild]
Klart tillkrånglat ;)
Köpte mig en temp/fukt sensor som kopplades till min Telldus som sedan styr en frånluftsfläkt på vinden till badrummet.
Frånluftsfläkten då matad via en billig Nexa-plugg, både fuktstart samt tid start/stop enkelt fixat i Telldusen.
https://telldus.com/p/termometer-och-hygrometer-433-mhz/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.