J Jonte Karlsson skrev:
Nja, med Tuya/SL kan man välja vilket datacenter man vill nyttja, och välja den del av världen man föredrar så att man exempelvis inte behöver köra via Kina. Det är ju per definition så en riktig molntjänst funkar, alltså datacenter utspridda över hela världen. Om det är bra eller dåligt får ju var och en avgöra baserat på önskemål och krav.
Mja, bara för att du väljer att terminera och ha din primära data i ett visst datacenter finns det inget som hindrar att datat sprids vidare därifrån. Att ha någon form av redundans i form av replikering mellan datacenter är ju också per definition så en riktig molntjänst fungerar.

Nu har jag absolut inte läst hur Tuya/SL hanterar användardata, men att replikera data tvärs över världen är i regel inte många knapptryckningar bort i de flesta stora molntjänster eftersom det är en så grundläggande funktion. Det kan mycket väl vara så att de inte replikerar alls, eller att de replikerar inom en region och att det kanske kan ses som ok. Men oavsett vilket är datat åtkomligt för de som sitter i Kina kan man ju gissa. Allt är ett vägval man får göra och i viss mån kanske också ideologiskt. Själv väljer jag att undvika kinesisk IT så långt det bara är möjligt.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Det är oftast en person i familjen (mannen) som ääälskar det här med automation och wifi-lösningar till förbannelse. När anläggningarna krånglar eller ska ändras så år husfriden kraftigt störd då denne (mannen) endast förstår hur dessa fantastiska smarta lösningar fungerar. De andra i familjen hade bara önskat att teknikmuppen kunde ha begränsat sig till tidur på fönsterbelysningen.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det är oftast en person i familjen (mannen) som ääälskar det här med automation och wifi-lösningar till förbannelse. När anläggningarna krånglar eller ska ändras så år husfriden kraftigt störd då denne (mannen) endast förstår hur dessa fantastiska smarta lösningar fungerar. De andra i familjen hade bara önskat att teknikmuppen kunde ha begränsat sig till tidur på fönsterbelysningen.
Teknikfientliga mao
"varför ska du hålla på med det där 'hjulet' ? Vi kan ju lätt bära allt vi behöver " ;)
 
  • Haha
  • Gilla
moonsire och 4 till
  • Laddar…
MSEX MSEX skrev:
Har koll på temperatur i kåken, & stugan. Med statistik.
Samma med energiförbrukning, totalt och värmepumpen separat. Solceller är på g till detta. Styr även ett stort antal lampor. Bas till allt är den magiska hubben homeassistant. /Micke
Då måste du, precis som jag, ha en psykisk eller fysisk skada enligt nån självutnämnd läkare här i tråden :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Det är många som skriver att man samlar in mätvärden, men detta är för mig inte automation.
Automation (för mig) är när något utförs av en eller flera faktorer, detta kan så klart vara baserat på ett mätvärde, men inte själva insamlingen av detta.

Att ha koll på sin fastighets många mätvärden ser jag stora fördelar med, har själv mycket datainsamling hemma för att kunna se samband och utföra åtgärder som hjälper mig.

Men detta kan vi väl hålla isär om det inte explicit används i en automation?
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Då måste du, precis som jag, ha en psykisk eller fysisk skada enligt nån självutnämnd läkare här i tråden :crysmile:
Jag gissar att du menar mitt inlägg, men om du ska försöka göra sig lustig får du ha rätt kontext.
Annars blir det inte roligt.
Du kanske missförstod mitt inlägg?
 
X xLnT skrev:
Det är många som skriver att man samlar in mätvärden, men detta är för mig inte automation.
Automation (för mig) är när något utförs av en eller flera faktorer, detta kan så klart vara baserat på ett mätvärde, men inte själva insamlingen av detta.

Att ha koll på sin fastighets många mätvärden ser jag stora fördelar med, har själv mycket datainsamling hemma för att kunna se samband och utföra åtgärder som hjälper mig.

Men detta kan vi väl hålla isär om det inte explicit används i en automation?
Fast datainsamling är ju en av grejerna man får på köpet när man skaffar ett hemautomationssystem, så det faller ju inom svaret på trådens fråga: "Hemautomation - vad är grejen?". Hade frågan varit: "Hur definierar du automation?" så hade jag hållit med dig.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Fast datainsamling är ju en av grejerna man får på köpet när man skaffar ett hemautomationssystem, så det faller ju inom svaret på trådens fråga: "Hemautomation - vad är grejen?". Hade frågan varit: "Hur definierar du automation?" så hade jag hållit med dig.
Då har vi bara olika definition av vad hemautomation är.
Jag skiljer på datainsamling och exekvering.
Jag tycker det blir fel när flera i tråden skriver att de övervakar och samlar in data i en tråd som denna.
För det gör jag i massor men har inget hemautomationssystem.

På samma sätt som om tråden hade hetat, lastbilar - vad är grejen?
Och man hade skrivit att man tyckte det var bra för att köra ungarna till dagis. Jo det går, men det är inte huvudsyftet.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Då har vi bara olika definition av vad hemautomation är.
Jag skiljer på datainsamling och exekvering.
Jag tycker det blir fel när flera i tråden skriver att de övervakar och samlar in data i en tråd som denna.
För det gör jag i massor men har inget hemautomationssystem.

På samma sätt som om tråden hade hetat, lastbilar - vad är grejen?
Och man hade skrivit att man tyckte det var bra för att köra ungarna till dagis. Jo det går, men det är inte huvudsyftet.
Ja det är ju din definition som sagt.

Från Wikipedia får man denna definitionen som jag är mer alignad med personligen:

Home automation or domotics[1] is building automation for a home, called a smart home or smart house. A home automation system will monitor and/or control home attributes such as lighting, climate, entertainment systems, and appliances.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
M
Kör Home Assistant både hemma och i sommarstugan och jag har styrningar till i princip alla stora förbrukare och belysningar. Men de automationer som jag verkligen uppskattar är automatisk avstängning av inkommande vatten vid vattenläckage samt larm av olika slag om man exempelvis har glömt stänga garageporten. Även några musfällor triggar ett larm till mobilen. Har även automatiserat så när espressomaskinen värmer på morgonen så blockeras vvb under diskbänken att köra sina 2100w. Nivåmätning i gråvattentanken. Värmekabel och LVP styrning.
 
M
M MarcusÅ skrev:
Kör Home Assistant både hemma och i sommarstugan och jag har styrningar till i princip alla stora förbrukare och belysningar. Men de automationer som jag verkligen uppskattar är automatisk avstängning av inkommande vatten vid vattenläckage samt larm av olika slag om man exempelvis har glömt stänga garageporten. Även några musfällor triggar ett larm till mobilen. Har även automatiserat så när espressomaskinen värmer på morgonen så blockeras vvb under diskbänken att köra sina 2100w. Nivåmätning i gråvattentanken. Värmekabel och LVP styrning.
Edit: glömde ju den bästa, notifiering när den vedeldade bastun har nått 80 grader.
 
Appropå ev definition av begreppet "hemautomation": Jag håller med om att automation endast gäller saker som sker just automatiskt. Däremot man jag tycka att en sådan här tråd ofrånkomligt även kan och bör handla om vad som nog snarare bör kallas för "smart hem". Så antingen behöver vi två trådar, eller så borde tråden kanske byta namn...
 
  • Gilla
Roman86 och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det är oftast en person i familjen (mannen) som ääälskar det här med automation och wifi-lösningar till förbannelse. När anläggningarna krånglar eller ska ändras så år husfriden kraftigt störd då denne (mannen) endast förstår hur dessa fantastiska smarta lösningar fungerar. De andra i familjen hade bara önskat att teknikmuppen kunde ha begränsat sig till tidur på fönsterbelysningen.
Därför har jag vanliga strömbrytare kopplade till nästan alla mina puckar. Det går att tända, släcka och dimma även om nätverket eller hubben är nere.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Då har vi bara olika definition av vad hemautomation är.
Jag skiljer på datainsamling och exekvering.
Jag tycker det blir fel när flera i tråden skriver att de övervakar och samlar in data i en tråd som denna.
För det gör jag i massor men har inget hemautomationssystem.

På samma sätt som om tråden hade hetat, lastbilar - vad är grejen?
Och man hade skrivit att man tyckte det var bra för att köra ungarna till dagis. Jo det går, men det är inte huvudsyftet.
Om datat automatiskt sammlas in och ev sparas undan utan att man behöver göra det manuellt så tillhör det automatiseringen en mitt tycke.

Exempel
Man manuellt skriver ned ute och inne temp kl 0800 varje dag mot ute & inne temp sensor automatiskt läsas kl 0800 av och sparas ned utan att man behöver göra annat än sätta upp automatiseringen.
 
  • Gilla
  • Haha
Paxman och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om datat automatiskt sammlas in och ev sparas undan utan att man behöver göra det manuellt så tillhör det automatiseringen en mitt tycke.

Exempel
Man manuellt skriver ned ute och inne temp kl 0800 varje dag mot ute & inne temp sensor automatiskt läsas kl 0800 av och sparas ned utan att man behöver göra annat än sätta upp automatiseringen.
M MrDizzy skrev:
Om datat automatiskt sammlas in och ev sparas undan utan att man behöver göra det manuellt så tillhör det automatiseringen en mitt tycke.

Exempel
Man manuellt skriver ned ute och inne temp kl 0800 varje dag mot ute & inne temp sensor automatiskt läsas kl 0800 av och sparas ned utan att man behöver göra annat än sätta upp automatiseringen.
Exakt. Det är förövrigt så vi definierar processautomation inom den moderna industrin. Där används telematik istället för manuell rapportering av ex borrade metrar eller timmar som annars manuellt måste inrapporteras av operatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.