fast3xx fast3xx skrev:
Okey. Gav ni alltså 19366 kr inklusive arbete? (Vet ju att materialet gått upp i pris men arbetskostnanden borde inte vara en jätteskillnad..)
Ja precis, det var totalentreprenad så arbete ingick, får rätta mig med att det var 6år sen som offerten skrevs.
Vi såg till att ha med varenda tillval i offerten innan vi skrev på någonting alls så vi skulle få skäliga priser. Låter på andra i tråden som att det var ett bra pris och att vår sunk-cost förhandlingsteknik fungerade då.

Detta var dock endast innerväggar! Skulle ni även ha extra skivor i ytterväggarna?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var inget jag hittade på, det var snickare. Du kanske gör det lika snabbt med spikpistol.
Du har alltså haft ett gäng sk. snickare hos dig. Dessa fuskade och spikade/skruvade inte osb:n. Du har alltså sett det en gång, och hävdar sedan att "man alltid gör så".
Jag och flera här, som jobbar som snickare har däremot aldrig hört talas om det.
Vem/vilka ska man tro på tycker du?
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Men näster upp osb-skivan så den sitter uppe sedan fullskruvar man gipsskivan.
Sedan kan ni kalla det vad man vill.
Man kan kalla det för vad man vill, men jag kallar det för vad det är: byggfusk.
 
  • Gilla
dibb och 4 till
  • Laddar…
175 kvadrat la vi tillägg på OSB i offerten 2018. Monterat våren 2019.
(Badrummen var redan plywood räknat på) så 175m2 boyta och då ryggåstak där det blev totalt 4 invändiga gavlar men det är inte många timmar extra.

Det var 40.000kr. då kostade väl en fullskiva strax över hundralappen. Sen har den varit upp i 500kr och vänt.

Det enda snickarna hade att påpeka på var otroligt mycket mer dosor och slangar och uttag är normalt som drabbade både osb och gips som inte de var beredda på. Fällde in massor med nätverk och till högtalare mm.

100 låter rimligt ändå med tanke på att det är en hel del material och till den ytan tar det lite tid.

Det är ju en ganska enkel sak att räkna på. Valfri snickare kan väl nästan svara i luren vad de tar. Det är ju inte mycket överraskningar som kan hända och de har ju bra koll på hur många timmar x antal skivor tar.
 
  • Gilla
fast3xx
  • Laddar…
A
B BosseHåkansson skrev:
Har du varit med och gjort detta själv? Är genuint nyfiken då jag själv har varit snickare i 13 år men aldrig hört talas om detta tillvägagångssätt. Vad använder ni för skruv? Går det att ha i automaten? Går det så mycket fortare än att fullspika osb:n med spikpistol och sen gipsa och slippa bry sig om vart reglarna sitter?
du snackar goja.
Bara att montera osb med spikpistol är skitsnack, finns inga snickare som skulle göra det dessutom är stålreglwr på 95% av alla byggen nu av ganska självklara anledningar.

du har varit snickare i 13 år alltså är du en montör ingen snickare
 
A
A AG A skrev:
Du har alltså haft ett gäng sk. snickare hos dig. Dessa fuskade och spikade/skruvade inte osb:n. Du har alltså sett det en gång, och hävdar sedan att "man alltid gör så".
Jag och flera här, som jobbar som snickare har däremot aldrig hört talas om det.
Vem/vilka ska man tro på tycker du?
så du menar på allvar att om du monterar 2 lager gips på en vägg så fullskruvar du först första lagret gips sen fullskruvar du andra lagret?

Det gör du självklart inte och varför skulle du då göra det med osb.

finns ingen seriös snickare som fullskruvar båda lagren.

att folk säger de här beror på att det är ett gäng glada amatörer som inte har en aning
 
F
A AG A skrev:
Du har alltså haft ett gäng sk. snickare hos dig. Dessa fuskade och spikade/skruvade inte osb:n. Du har alltså sett det en gång, och hävdar sedan att "man alltid gör så".
Jag och flera här, som jobbar som snickare har däremot aldrig hört talas om det.
Vem/vilka ska man tro på tycker du?
Jag har sett det på rätt många ställen och så byggde dom ja. Det var inte två diversearbetare utan extremt riktiga snickare. Men fortsätt för all del att skruva sönder allt du kan. Blir det nåt vad eller?
 
B
A Aunty skrev:
du snackar goja.
Bara att montera osb med spikpistol är skitsnack, finns inga snickare som skulle göra det dessutom är stålreglwr på 95% av alla byggen nu av ganska självklara anledningar.

du har varit snickare i 13 år alltså är du en montör ingen snickare
Kör i princip enbart med spikpistol till osb, dock så är det sällan vi kör stålreglar. Om det är några man kan kallar montörer så är det väl "snickare" som bara går på storbyggen. Men eftersom du verkar vara världsmästare på att montera osb och gips på rekordtid så kan du väl förklara för en idiot som mig vad du använder för skruv för att montera det samtidigt? Om man kör en dubbelgipsskruv som är helgängad så finns det väl risk att osbn inte ligger dikt an stålregeln?
 
  • Gilla
Muhrman och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så du menar på allvar att om du monterar 2 lager gips på en vägg så fullskruvar du först första lagret gips sen fullskruvar du andra lagret?

Det gör du självklart inte och varför skulle du då göra det med osb.

finns ingen seriös snickare som fullskruvar båda lagren.

att folk säger de här beror på att det är ett gäng glada amatörer som inte har en aning
är det en brandvägg ska du fullskruva båda lagren gips. Vare sig det gäller osb, spånskiva eller plyfa så ska den fästas ordentligt Innan gips monteras. Finns inte någon gipsskuv som löser uppgiften att dra till gipsen och osbn samtidigt mot regeln.
Vet att det förekommer att gips samskruvas på stora byggen för att det ska gå snabbt, men det säger inte att det är riktigt för det
 
  • Gilla
Muhrman
  • Laddar…
fast3xx fast3xx skrev:
Aha, med andra ord verkar det relativt rimligt även om det då ligger lite i överkant.
Tack för att du bröt ner siffrorna och visade en ungefärlig uträkning!
Känns tryggare att gå vidare när man har lite mer kött på benen...
Nu vet jag inte om husleverantören har OSB på ytterväggarna som standard. I vårt fall levereras ytterväggarna med OSB och vi behöver bara uppgradera innerväggarna. Då är det inte så mycket - jag tycker att kostnadsberäkningen ovan är utmärkt men det kan vara för hela huset inklusive ytterväggar?

Min uppfattning:
- Om det gäller hela huset inklusive ytterväggar - så är det ett bra pris.
- Om det bara är för innerväggarna, så är det lite dyrt.
 
A
G Golf2r skrev:
är det en brandvägg ska du fullskruva båda lagren gips. Vare sig det gäller osb, spånskiva eller plyfa så ska den fästas ordentligt Innan gips monteras. Finns inte någon gipsskuv som löser uppgiften att dra till gipsen och osbn samtidigt mot regeln.
Vet att det förekommer att gips samskruvas på stora byggen för att det ska gå snabbt, men det säger inte att det är riktigt för det

Det är standard att inte fullskruvar första lagret.
Finns ju mer skruv än gipsskruv, det vet du va?
 
A Aunty skrev:
Det är standard att inte fullskruvar första lagret.
Finns ju mer skruv än gipsskruv, det vet du va?
Den standard som används i Sverige för uppförande av byggnader är HusAMA där det står beskrivet hur olika skivor skall fästas upp. Sedan har skiv- och regeltillverkaren anvisningar för montage för att klara funktionskrav på väggen som skall följas. Jag har då aldrig läst någon annan standard som beskriver det utförandet du beskriver, finns det en sådan? Eller menar du att de snickare du känner till utför det på detta vis och det därför enligt din mening nu är standard?
 
  • Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
A
J J_K_H skrev:
Den standard som används i Sverige för uppförande av byggnader är HusAMA där det står beskrivet hur olika skivor skall fästas upp. Sedan har skiv- och regeltillverkaren anvisningar för montage för att klara funktionskrav på väggen som skall följas. Jag har då aldrig läst någon annan standard som beskriver det utförandet du beskriver, finns det en sådan? Eller menar du att de snickare du känner till utför det på detta vis och det därför enligt din mening nu är standard?
först och främst är AMA ingen standard utan en rekommendation för att uppfylla Fackmässighet.
alltså inget som behöver uppfyllas för att det ska vara godkänt.
 
A Aunty skrev:
först och främst är AMA ingen standard utan en rekommendation för att uppfylla Fackmässighet.
alltså inget som behöver uppfyllas för att det ska vara godkänt.
Det är ett referensverk som används i hela byggsverige för att uppfylla fackmannamässigt utförande. Det kallar jag standardisering, och var syftet när första AMA togs fram, att få fram standardiserat utförande. Du behöver inte använda denna standard, du kan även bestämma att utförandet skall vara enligt skiv- och regelleverantörs anvisning vilket är vanligt. Så var hittar jag nu den standard som du hävdar är den rätta?
 
A
J J_K_H skrev:
Det är ett referensverk som används i hela byggsverige för att uppfylla fackmannamässigt utförande. Det kallar jag standardisering, och var syftet när första AMA togs fram, att få fram standardiserat utförande. Du behöver inte använda denna standard, du kan även bestämma att utförandet skall vara enligt skiv- och regelleverantörs anvisning vilket är vanligt. Så var hittar jag nu den standard som du hävdar är den rätta?
AMA är ingen standard och är inte heller framtagen för att vara en standard, snarare tvärtom så är dom väldigt tydliga med att det inte ska vara en standard av goda anledningar.
Syftet var absolut inte att standardisera något, säger lite om din kunskap i ämnet tyvärr.

endast en rekommendation på utförande för att upp fylla en funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.