O Opus skrev:
Sänkte inomhus temperaturen från ca 22 till 17 grader ställde spat på 10 grader plus eldat lite med ved.
Sätter sovrum på sparlåga under de dyra dagstimmarna. Stänger dörrar mellan rummen. Värmer upp sovrum innan läggdags. Värmer upp mitt varmvatten under natten eller de billigaste timmarna. (Ja, har koll på legionella)
Införskaffat en luftvärmepump som installerades i slutet av september. Tvättar och diskar då det är billigt. Skaffade timavtal den 1 januari och det triggar mig att spara. Har realtidsmätning och följer min förbrukning i realtid och ser direkt om något skenar iväg, via appen i mobilen. Jag styr luftvärmepumpen med ett smart tillbehör som känner av både timpris och behov av värme. Den känner automatiskt av via app när jag åker iväg (sänker) och kommer hem.(höjer) Det gäller då att ta med sig mobilen. Jag har realtids inblick på kostnaden av elen via appen och behöver inte dessa hemska överraskningar och väntan på fakturan.
 
Stapeldiagram visar veckovis elförbrukning jämfört med föregående år, temperaturlinje, total elförbrukning anges nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


32% i minskning jämfört med december 2021,
Förändring: - eldning i kamin varje dag, ngt sänkt innertemperatur samt att källaren inte användes som gästrum denna jul, (golvvärme som uppvärmning)

Bara att kämpa på
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Sänkte från 1460, 2021 till 837 nu.
Har iofs uppvärmning och varmvatten via ved så det är enbart belysning, matlagning och att vi bytt till en värmepumpstumlare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.
Elområde 1: Minskade förbrukningen med 15,8% för december 2022 jmf med december 2021, men kostnaden ökade likt förbenat pga mkt högre elpris december 2022 än december 2021
 
Redigerat:
  • Gilla
Jakobski
  • Laddar…
Första året i huset men enligt nätbolaget förbrukade huset 2521 kWh i december år 2021 och vi är nere på 1880 kWh i år.

Vi har dock elbil vilket förra ägarna inte hade. Laddaren har dragit 257 kWh i december så vi är nere på 1623 kWh om man jämfört förbrukningen med samma förutsättningar som förra året.

Vi är nöjda :) Har förvisso varit ganska kallt inne med 16-17 grader men elräkningen blir mycket lägre som ett resultat.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Förbrukningen minskad med ca 400 kWh trots att jag skaffat elbil.
Drar jag bort den el som gått till bilen är minskning ca 950 kwh.
2021 totalt ≈ 2400 kwh
2022 totalt ≈ 2000 kwh
Elbilsladdning hemma ≈ 670 kwh.

*Temperaturen på lvp sänkt från 21 till 19 grader.
*el element avtängda
*el golvvärme badrum avstängt
*eldar i kami
Hus på ca 150 kvm + källare där tvättstuga finns och därför varmhålls, ca 20 kvm och garage som måste hålla ca 10 grader, i stort sett oisolerat.
 
  • Gilla
Jakobski
  • Laddar…
16% lägre, landade på 1283kw, litet hus i SE3.

* Sänkt från 21c till 18,5c.
* Finjusterat värmekurvan på bergvärmepannan.
* Ekonomiläge istället för komfort på varmvattenberedaren.
* Justerat ventilationen.
* Köpte ett par år gammal begagnad led-TV vilken drar ca 1/3 av vad vår gamla plasma-TV gjorde.
* Kör eco istället för auto på diskmaskinen. Tror det ger besparing då vår disk är smutsig (auto ger i regel besparing vid inte så smutsig disk).
 
Redigerat:
-36% men trots det blir väl räkningen mer än dubbelt så dyr
Ska bli intressant att se vad Eon satt för medelpris jämfört med vad jag själv räknat ut att det ska bli. (Medelvärdet på Nord Pools spotpris).
 
  • Stapeldiagram visar veckovis elförbrukning för december 2021 jämfört med december 2022 och temperaturförändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp visar elanvändning 896 kWh för december 2022, minskning med 36%, användarens namn är Tina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jakobski och 1 till
  • Laddar…
December 2022 409 kWh
December 2021 456 kWh

Svag sänkning men badrummets golvvärme hade pajat 2021 så skillnaden är egentligen större. Värmer huset med pellets men varmvatten på el. Kaminen sänks till 17° på natten.

Det märks när familjen är här under helgen - då rusar stapeln i topp... :thinking: annars har jag varit väldigt duktig under 2022. Har rörligt elavtal. 106 kvm i dyraste elzonen.

Snålar med diskmaskin/tvättmaskin och använder inte torktumlaren. Bastun avstår jag inte ifrån men sätter på timer och stänger av den efter 15 minuter. Funkar bra. Eftervärmen används för tvättork dvs jag planerar när jag ska använda tvättmaskinen.

Januari 2023 beräknas - 43%.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sänkte förbrukning med 50%.från 3200 till 1500kWh. Fakturan sänktes från 10700kr till ca.7500 kr
Villa 200kvm
Reparerade flvp, Sänkte innertemperaturen och eldade i kaminen
 
  • Gilla
Jakobski och 1 till
  • Laddar…
1913kwh mot 2923kwh året innan - ungefär samma utetemperatur

2022 helår 16578kwh
2021 helår 21053kwh och då började vi spara på elen i augusti, räknar med att komma under 15000kwh 2023
 
Redigerat:
  • Gilla
Miat och 1 till
  • Laddar…
Sänkte med 19% över hela året, ca 8% i dec. Ingen ändring på huset under året.

Nu är det nog så lågt vi kommer.
Södra Skåne, 1.5 vån hus från 1974, 200 m2, 4 pers (”barn 18&21), en LLVP
 
  • Skärmavbild av webbsida, energiförbrukning jämfört med förra året, minskning av förbrukning, stapeldiagram, Vattenfall.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TinaW TinaW skrev:
-36% men trots det blir väl räkningen mer än dubbelt så dyr
Ska bli intressant att se vad Eon satt för medelpris jämfört med vad jag själv räknat ut att det ska bli. (Medelvärdet på Nord Pools spotpris).
Handelspriset har gått upp dryga 30% sen förra december, så ni kanske landar på +/- 0

Om två dagar får vi se!
 
  • Gilla
TinaW
  • Laddar…
December 2021: 2.437kWh
December 2022: 1.239kWh

Dragit ned på varmvattenförbrukning, sänkt temp i beredaren till 60 grader, ny llv i november som till skillnad mot den gamla klarar att värma huset utan att elradiatorerna behöver vara i gång, sänkt temperatur från 22,5 till 21 grader.
 
Bytt LLVP till bergvärme vilket minskade förbrukningen med ca 80%

v 51 2021: 1212 kWh
v 51 2022: 223 kWh
 
  • Stapeldiagram visar elförbrukning jämförelse två år med temperatur, mobilapp, vecka 51.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.