Oerhört världsfrånvänt belopp. Krävs sannolikt högre summor. Minst en nolla till.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Det var min första tanke också, vilken bygglovshandläggare skulle riskera sitt eget jobb och polisanmälan för 5000kr..? :crysmile:
 
  • Gilla
eemeliie och 6 till
  • Laddar…
sånt är nog tyvär inte ovanligt mörkertalet är nog stort och ibland hanlar det inte om kontanter mer om tjänster mer vanligt på mindre orter
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Som andra sagt - vem riskerar 5 000 SEK för en pengamuta i sådan position? Tjänster kan vara av lägre värde för de är mycket snårigare att uppmärksamma, utreda och dömas för. Men i rena pengar borde det handlat om 50 000 SEK...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Vem vet - kanske var det 50.000 i kuvertet från början.... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 32 till
  • Laddar…
Men vad hände sen med ”julkortet”? Blev det tårtkalas på jobbet eller fick han tillbaka det?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har man inte ändrat rutinerna så att vald handläggare inte själv får ta bygglovsbeslut?

All heder till handläggaren som polisanmälde. (y)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
F
M maria01 skrev:
sånt är nog tyvär inte ovanligt mörkertalet är nog stort och ibland hanlar det inte om kontanter mer om tjänster mer vanligt på mindre orter
Det tror jag faktiskt inte, tror det är ganska ovanligt med direkta mutor och specificerade tjänster och genstjänster i Sverige på den nivån detta handlar om.
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Vi hade en kommunal handläggare där vi bodde tidigare som var biodlare vid sidan om sitt kommunjobb. Det var ingen hemlighet att man ökade sina chanser om man beställde några burkar honung av honom. Vi fick en infiltration godkänd på telefon samtidigt med beskedet att honungsburkarna fanns att hämta på kommunhuset.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Momoko och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det tror jag faktiskt inte, tror det är ganska ovanligt med direkta mutor och specificerade tjänster och genstjänster i Sverige på den nivån detta handlar om.
Det tror jag, har ett minne av flera tjänstemän i Muteborgs kommun tex. Öppna ögonen!
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 5 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det tror jag, har ett minne av flera tjänstemän i Muteborgs kommun tex. Öppna ögonen!
Det är isolerade händelser och så vitt jag minns så var det inte kommuntjänstemän som godkände bygglov, det var ett kommunägt fastighetsbolag med en bolagsstyrelse och upphandling av större jobb. Jag tror det smörja fan så mycket mer inom privata sektorn än inom kommunpolitiken. Däremot så är säkert flera kommuner helt jävla bortlurade av större bolags lobbyverksamhet och garantier om stordåd (som skämtet Västlänken tex) men rena mutor tror jag inte det är.

Jag tror oavsett vilket inte att det är direkt utbrett. Jag förbehåller mig rätten att tro vad fan jag vill.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte ens på mig själv för säkerhets skull...
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
F
Hep Hep skrev:
Vi hade en kommunal handläggare där vi bodde tidigare som var biodlare vid sidan om sitt kommunjobb. Det var ingen hemlighet att man ökade sina chanser om man beställde några burkar honung av honom. Vi fick en infiltration godkänd på telefon samtidigt med beskedet att honungsburkarna fanns att hämta på kommunhuset.
Det är ingen muta att köpa en burk honung, det är lätt smörjning av affärsrelationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det tror jag faktiskt inte, tror det är ganska ovanligt med direkta mutor och specificerade tjänster och genstjänster i Sverige på den nivån detta handlar om.
ett ställe jag bode på hade handlägaren efter några år slutat och sen börjat oss ortens största byggföretag

ett annat fal var det det företag som byggde somarhus som aldrig hade problem med bygglov och kunde bygga inom strand skydd och så vidare fast när fast bonde ville bygga vart det otroliga problem med att bygga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.