E eliles skrev:
Jag kan förstå att Aleari och ännu mer att Folksam gör allt för att försöka prata bort skadeståndsskyldighet,
men vad är dina motiv till att förvränga fakta och komma med så många felaktiga påståenden?
Och dessutom hålla på att upprepa dessa felaktigheter flera ggr trots att jag motbevisar!
Företräder du någon annan? Folksam? Kommunen?

Ofta när jag läser dina svar så tänker jag:
Jaha goddag yxskaft igen och undrar om du ens läst 10% av trådens inlägg, men har nu kommit fram till att du har ett riktigt uselt minne.
Kolla dina egna tidiga inlägg så ser du bevis på antingen detta alternativt medvetna förvrängda påståenden senare.


Hur kan du ha missat att A vill riva muren och bygga Attefall där istället?

Ja Clas det skrivs mycket desinformation på nätet, men märkligt att så många okritiskt går på det
och inte orkar läsa mer än några få rader tills man hittar något som passar in på det man vill se.
Visserligen inte alltid så lättläst och rätt svårt att tyda, men visst finns det väl några här som orkar?
Om det hänvisas till länk från 2018, så bör man leta efter nyare!
Inte heller ovanligt med länkar som inte fungerar, som nu,
men man kan ju alltid söka själv. [länk]

----------------
[länk]
"Dagvatten och dagvattensystem
Staden har ansvar för att se till så att dagvatten kan ledas bort.
Fastighetsägare ansvarar för det dagvatten som uppstår på den egna fastigheten.
I staden delas ansvaret för dagvattenhantering och dagvattenanläggningar av flera aktörer.
Stockholm Vatten och Avfall och trafikkontoret har de viktigaste rollerna.
Miljöförvaltningen har tillsynsansvar."
*************************************************************
* Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet.
* Det kallas för lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD).
********************************************************
* Dagvatten får inte ledas till någon annan fastighet. $
* Stadsbyggnadskontoret granskar hur dagvatten tas omhand i samband med din ansökan.
*
* Vill du ansluta till kommunens ledningsnät behöver du kontakta Stockholm Vatten och Avfall.
* Du hittar mer information på Stockholm vattens webbplats.
************************************************************
$ Min tolkning: Inte ens efter LOD på egna tomten, som man kan bli tvungen att göra
först innan anslutning till VA-nät för att inte överbelasta nätet.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Skillnad för nybygge och äldre bebyggelse.

[länk]
Rollfördelning i staden
Stockholm Vatten och Avfall ska se till så att dagvattnet kan ledas bort. Trafikkontoret bidrar som väghållare och förvaltare av allmän platsmark med vissa insatser.
Stockholm Vatten och Avfall är stadens VA-huvudman, med ansvar för att leda bort och omhänderta dagvatten inom stadens verksamhetsområde för dagvatten. Verksamhetsområdet omfattar större delen av Stockholms stad. Till uppdraget att omhänderta hör att vid behov rena och fördröja dagvattnet. Ansvaret startar vid förbindelsepunkten till olika abonnenters anläggningar och sträcker sig till närmaste sjö eller vattendrag.

Det är ett fastställt och branschgemensamt flöde Stockholm Vatten och Avfall ska klara att ta hand om i sitt ledningsnät. Översvämningsrisker förknippade med högre flöden ska förebyggas genom planering, exempelvis med hjälp av höjdsättning och placering av bebyggelse. Här har stadsbyggnadskontoret en viktig roll.

Trafikkontoret har rollen som väghållare och förvaltare av allmän platsmark, vilket omfattar stadens vägar, gator och torg. Förvaltningen innefattar drift- och underhållsansvar för gatu- och rännstensbrunnar med servisledningar fram till överenskommen förbindelsepunkt.

Det ansvar för dagvattenledningar och -anläggningar som tidigare låg hos trafikkontoret respektive exploateringskontoret fördes år 2014 genom beslut i kommunfullmäktige över till Stockholm Vatten och Avfall. Överföringen av ansvar från trafikkontoret till Stockholms Vatten och Avfall förtydligades genom ett avtal år 2019. Avtalet gäller både befintliga och tillkommande anläggningar. Hur det i detalj ska tillämpas diskuteras för närvarande. Alla klargöranden kommer att publiceras på denna sida.

Grundprincipen är att Stockholm Vatten och Avfall ska ta hand om avvattningen från den allmänna platsmark som förvaltas av trafikkontoret. Det innebär även att Stockholm Vatten och Avfall får ansvar för fördröjningsåtgärder, med ett undantag: trafikkontoret behåller ansvaret för växtbäddar med träd.

Alla förvaltningar i staden med fastigheter eller verksamhet har samma ansvar för dagvatten som övriga fastighetsägare/verksamhetsutövare: att klara målen i dagvattenstrategin. Enligt strategin ska stadens egna verksamheter dessutom föregå med gott exempel.

Miljöförvaltningens uppgift är att se till så att både staden och enskilda fastighetsägare uppfyller miljöbalkens hänsynskrav när det gäller utsläpp av dagvatten som kan nå grundvatten och ytvatten.

Senast uppdaterad: 2022-03-11
Fastighetsägares ansvar

En fastighetsägare är skyldig att se till så att det dagvatten som lämnar fastigheten uppfyller krav i avtal, detaljplaner eller tillståndsbeslut.
Gränsen för fastighetsägarens ansvar går vid den förbindelsepunkt som anvisats av Stockholm Vatten och Avfall. De ledningar och eventuella anläggningar för att fördröja och rena dagvatten som ligger före förbindelsepunkten ska skötas och underhållas av fastighetsägaren.

Fastighetsägaren ska se till så att miljöbalkens hänsynsregler följs
---------------------------------------------------------------------------------------
och att dagvattnet som lämnar fastigheten uppfyller krav i avtal, bygglov och andra tillstånd. Tillstånd för verksamheter kan innehålla särskilda krav på dagvattnets kvalitet.

Villkor och formulär för att ansöka om anslutning finns på Stockholm Vatten och Avfalls huvudwebbplats, följ länken nedan.

Anslutning till Stockholm Vatten och Avfalls ledningsnät
Senast uppdaterad: 2022-03-11
Alltså att @Claes Sörmland ens besvärar sig att svara är ett under. Varför tror du att alla är imot dig? Jag till och med hejjar på dig för att du ska lösa DINA problem. @eliles kör hårt ge mig allt du har, skicka stämning, ring kommunen och Stockholmsstatsförvaltning, Byggnadsnämnden och självaste statsministern men du får inte ett skit gjort med dina texter. Jag ger dig Januari ut för att gå vidare med detta sen stänger jag ärendet hos Folksam och du kan fortsätta drömma om din skadestånd som aldrig kommer inträffa under din livstid.

Så lyd några här i tråden och försök lösa just dina problem och lägg ner tanken på att du ska hämnas på mig eller föregående ägare för du vinner inget på det och dessutom verkar du va mer insatt på att begära mig på skadestånd än att lösa problemen.

Gott Nytt År! Hälsningar Alexander
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
bästa är att @eliles flytar tror jag kanse ett ställe där det inte finns invandrare som jag tror är det enda han bråkar om
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
Någon som tycker att kommunen gjort ett bra jobb?
Stenlagd uppfart, hus, träd, ved, avgänsande trottoarkant, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägarbete med nylagt asfalt och vit vägmarkering vid kantsten. Trottoar och grus syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkeringsplats med ny asfalt bredvid äldre, grov yta; vita markeringar; ett löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lagad asfaltsyta bredvid en trottoarkant, med löv och smuts, troligen efter vägarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 1 liter vatten uthällt på de sista bilderna.
 
Ja, det ser ju ut som om vattnet inte längre rinner in på din infart.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Ja, det ser ju ut som om vattnet inte längre rinner in på din infart.
Det är inte ens TS ( @eliles ) infart, utan TS grannes infart som har åtgärdats av kommunen. Enligt TS uppgifter i tråden efter att han klagade hos kommunen.
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet skulle den där klena muren med all sannolikhet knäckas på samma sätt även utan extra vattentillförsel från ovanstående fastighet, kanske tar lite längre tid. Om man återbygger muren utan dränering på egen tomt så kommer muren i vartfall att knäckas igen av endast vatten från egen slänt på egen tomt, känns ju dumt(och dyrt) att bygga fel igen. (Kanske redan finns en dränering vid muren som är igensatt och ur funktion, vad är det mer vi inte vet.). Några rejäla L-stöd i betong fixar nog biffen bättre.

För att sedan gå vidare med fastighetsägarens ovanför ansvar behövs det filmbevis, när det väl regnar. Hur mycket vatten som eventuellt i onödan rinner via slänten så att det går att göra en bedömning om det rinner ned orimligt med vatten från fastighetsägaren ovanför, annars blir det ju mest en massa med oväsentligt snack, skvaller och vilda gissningar.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Eftersom ni bor i samma slänt, är inte den enda lösningen att huset överst försöker leda sitt dagvatten åt sydost, och ut på/mot vad som verkar vara kommunal mark, istället för att på något sätt (varken ovan eller under mark) skicka vattnet nedåt direkt mot tomten nedanför? Jag ser inte riktigt hur detta annars ska kunna lösas. Hur gör grannarna bredvid er, som borde ha liknande problem?
Ber om ursäkt för sent svar. Jo det kanske kan vara en lösning.

Man tycker ju här att det är ok att infiltrera dagvattnet nära min tomtgräns.
I så fall måste det väl också vara ok att infiltrera nära kommunens skogsdunge
där det inte gör någon skada. Men hur nära? 10 cm?

Ja de hade ännu värre problem, som jag inte vill ska upprepas här x2 och detta är det
huvudsakliga skälet till att det inte blivit någon underskrift,
för har A inte presentert någon lösning på problemen.

De fick riva ett färdigbyggt Attefall till och med under grundplattan,
flytta ett överbyggt avlopp åt sidan och bygga ett nytt Attefall på samma plats.

A lockade mig att ge tillstånd till Attefall, med att hans polare på Bygglovsverket skulle fixa underlag
och hade en lösning så vi kunde bygga varsitt Attefall mellan våra hus.

När jag fick reda på denna orsak och insåg det var precis som det skulle bli här
med 2 avlopp x2 hus, så måste jag naturligtvis avbryta tills det finns en lösning.

A tycker att det skulle vara ok att bygga över sitt eget avlopp men inte jag.

Det var under arbetet med att hitta denna lösning jag upptäckte hur illa dagvattnet hanterades hos A.
 
E eliles skrev:
Någon som tycker att kommunen gjort ett bra jobb?
[bild][bild] [bild]
[bild]
Med 1 liter vatten uthällt på de sista bilderna.
han måste fortfarande få kunna köra ut med bilen eller hur eller ska du stopa han från det med ?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
Ber om ursäkt för sent svar. Jo det kanske kan vara en lösning.

Man tycker ju här att det är ok att infiltrera dagvattnet nära min tomtgräns.
I så fall måste det väl också vara ok att infiltrera nära kommunens skogsdunge
där det inte gör någon skada. Men hur nära? 10 cm?

Ja de hade ännu värre problem, som jag inte vill ska upprepas här x2 och detta är det
huvudsakliga skälet till att det inte blivit någon underskrift,
för har A inte presentert någon lösning på problemen.

De fick riva ett färdigbyggt Attefall till och med under grundplattan,
flytta ett överbyggt avlopp åt sidan och bygga ett nytt Attefall på samma plats.

A lockade mig att ge tillstånd till Attefall, med att hans polare på Bygglovsverket skulle fixa underlag
och hade en lösning så vi kunde bygga varsitt Attefall mellan våra hus.

När jag fick reda på denna orsak och insåg det var precis som det skulle bli här
med 2 avlopp x2 hus, så måste jag naturligtvis avbryta tills det finns en lösning.

A tycker att det skulle vara ok att bygga över sitt eget avlopp men inte jag.

Det var under arbetet med att hitta denna lösning jag upptäckte hur illa dagvattnet hanterades hos A.
Ok då kommer vi till den punkten där jag får dra fram bild bevis på att jag till och med gav dig ritningar hur attefallshusen skulle placeras.

Jag har gav förslag att vi skulle bygga två samtidigt för att hålla ner kostnaderna.

Jag gick med på dina krav..men du kom med nya krav. Jag sa att vi bygger om avloppet. Du gjorde det helt omöjligt att komma fram till ett resultat och du har dig själv att skylla om inget är utfört tills nu.
 
  • Detaljerad teknisk ritning eller karta med tomtnummer, byggnader och höjdkurvor; troligen för bygg- eller markplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text med byggvillkor: inget trähus, begränsningar kring avstånd, skuggning, marknivå, avlopp och servitut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text på svenska om byggprojekt, placeringar, och bortforsling av stenmassor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdiskussion om kravuppfyllelse och potentiell ekonomisk vinst vid bygge av två attefallshus.
  • Text om husbygge, brandrisk, isolering, betongmur och att vänta på bygglov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eliles skrev:
Man tycker ju här att det är ok att infiltrera dagvattnet nära min tomtgräns.
I så fall måste det väl också vara ok att infiltrera nära kommunens skogsdunge
där det inte gör någon skada. Men hur nära? 10 cm?
Så länge som du inte skadar grannfastigheten kan du lägga din infiltration 0 cm från tomtgränsen. Att en skogsdunge på grannfastigheten skulle skadas av ett marginellt ökat flöde av infiltrerat vatten som kommer från takavvattningen på ett litet attefallshus är inte troligt.

Vill du leda vatten in på grannfastigheten med t ex ett nytt dike eller rör så krävs tillstånd från fastighetsägaren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Attefallshusens planerade placering känns väldigt inklämt.
För TS i den slänten blir det närmast en jordkällare med 4m max bygghöjd i nederkant.
Jag har full förståelse till uteblivna granmedgivanden för dessa.
 
  • Gilla
eliles
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Attefallshusens planerade placering känns väldigt inklämt.
För TS i den slänten blir det närmast en jordkällare med 4m max bygghöjd i nederkant.
Jag har full förståelse till uteblivna granmedgivanden för dessa.
Han har inte mycket till val. Han har försökt förut.
Finns inte mer plats för honom att bygga, han har ju också kommunen som granne och på andra sidan tomten måste han be minst 3 grannar om medgivande vilket inte kommer hända.

Ska hans attefallshus projekt bli mitt huvudvärk också :)
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Alltså att @Claes Sörmland ens besvärar sig att svara är ett under. Varför tror du att alla är imot dig? Jag till och med hejjar på dig för att du ska lösa DINA problem. @eliles kör hårt ge mig allt du har, skicka stämning, ring kommunen och Stockholmsstatsförvaltning, Byggnadsnämnden och självaste statsministern men du får inte ett skit gjort med dina texter. Jag ger dig Januari ut för att gå vidare med detta sen stänger jag ärendet hos Folksam och du kan fortsätta drömma om din skadestånd som aldrig kommer inträffa under din livstid.

Så lyd några här i tråden och försök lösa just dina problem och lägg ner tanken på att du ska hämnas på mig eller föregående ägare för du vinner inget på det och dessutom verkar du va mer insatt på att begära mig på skadestånd än att lösa problemen.

Gott Nytt År! Hälsningar Alexander
Det kan bli dyrt för grannen när allt är klart och @eliles vunnit. Oj oj
 
  • Haha
  • Gilla
eliles och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Du hävdar att "LOD innehåller ingen krav på att vatten inte får passera tomtgränser". Hela poängen med LOD är att man tar hand om vattnet på sin egen tomt. "Inom den enskilda fastigheten" är ett uttryck som återkommer i olika skrifter.
Fast man måste se till hur vattnet flödade innan det byggdes överhuvudtaget. Dvs allt vatten ska inte tas omhand, eftersom det är naturligt att vattnet flödar från högre mark till lägre. Den nedre tomten har ju dessutom allt vatten som hamnar i slänten att ta hand om.
Jag tänker rent av att ett attefallshus nära tomtgränsen med pulpettak riktat åt "rätt" håll kan minska den vattenmängd som hamnar på den nedre tomten, så genom att prata ihop sig istället för att bråka bör de kunna hitta en bra lösning på detta.

Att det finns dagvattenledningar och att den nedre fastigheten eventuellt är ansluten till denna innebär inte att den övre fastigheten kan ansluta hur som helst, vi har ju sett text citerad från kommunens hemsida där det framgår att nya anslutningar inte accepteras(inlägg #134). Däremot bör ju stuprörens avslut ledas ut bättre än i nuläget. Troligen går befintliga brunnar (som påpekats tidigare) inte till rent dagvatten, utan till dagvatten som är sammankopplat med avlopp och därför inte tillåtet att leda ner stuprör i.

Fotona visar ju allihopa gamla konstruktioner, min bedömning är att de murar vi sett på foton är betydligt äldre än den mur E hävdar att A är skyldig till att ha förstört. A är ju relativt nyinflyttad, så något sådant ansvar finns inte.

Däremot ser vi på bilderna ett antal kapade träd. E har alltså själv minskat uppsugningsförmågan genom att ta bort de växter som håller ihop slänten och suger upp vatten. Några björkar samt omlagd mur med dränering under löser problemet.

Vattnet från vägen är ju på intet sätt A:s ansvar att hålla borta, rinner det in på A:s tomt är det självklart tillåtet att låta det rinna vidare. E klagar på att kommunen åtgärdat med kanten, som bara är 3 cm hög. Det är inte rimligt att göra den högre, då kommer ju A inte in på sin infart. Då får A eller E eller båda gemensamt isåfall vända sig till kommunen och kräva att de gör någon form av galler kopplat till dagvattenledningar som sväljer allt vatten istället för att leda in delar av det på A:s tomt.

Svälj ilskan och bygg om muren, som INTE är en stödmur utan en dekorationsmur. Stödet är det E har som mothåll bakom muren. Vad finns där? Som exempel har jag flera grannar som har likadana ca 60 cm höga murar, som är byggda för ca 20 år sedan och uppfyllda med jord och gräsmatta. De lutar redan rejält utåt, trots att det INTE rinner något extra dagvatten, utan allt vatten rinner prydligt ner i stuprören och vidare till dagvattenledningarna.

Lösning för E:
Acceptera att det i en sådan här slänt är naturligt att det rinner mycket vatten. Om A:s hus inte hade funnits hade det runnit en hel del vatten ändå. Vattnet ska neråt. Ta bort muren, gräv ut och sätt L-stöd med dränering bakom/under. Om E tycker att L-stöd är fula, bygg upp knäckstensmuren igen framför som dekoration.
Oavsett vad A gör kommer muren inte att räta upp sig av sig själv, och att den lutar är för att den är felbyggd från början, en mur av den här typen måste luta rejält mot slänten för att fungera som stödmur mot såpass stora massor.

Lösning för A:
Kolla med kommunen vilket ansvar du faktiskt har. Slangarna från stuprören, får du koppla tillbaka dem till de brunnar som finns eller inte? Finns det möjlighet att lägga om plattorna och få in dränering under som leder åtminstone en del av vattnet åt sidan istället för ner mot E? Plattorna är ju ändå rätt ojämna och skulle behöva läggas om för att bli snyggt igen.
 
  • Gilla
vespaman och 8 till
  • Laddar…
Aleari: "Jag ger dig Januari ut för att gå vidare med detta sen stänger jag ärendet hos Folksam och du kan fortsätta drömma om din skadestånd som aldrig kommer inträffa under din livstid."

Du visar tydligt att du är inte så smart som du tycks tro!

Vill du verkligen hellre stå för ett ev. kommande skadestånd själv, istället för att det ska förbli ett försäkringsärende???
Försäkringen ersätter troligen skador som uppstått innan du blivit uppmärksammad på dessa,
men knappast pågående & kommande som inte åtgärdas.

Jag har gett dig flera olika förslag på hur du billigt och enkelt kan åtgärda till bara en bråkdel av kostnaden, som du i stället lagt på advokatarvode,
trots att jag tipsade dig om att gratis juridikrådgivning ingår i Folksams försäkring.
Det har också kommit bra råd här, men har du gjort något alls?

Aleari:"Varför tror du att alla är imot dig?"

Jag inte bara tror, utan är helt övertygad om att det beror på att de är alltför lättpåverkade och okritiskt tar dina lögner och ditt förtal som sanningar.

#70 Skatudden skrev: "Tråkigt med all problematik kring grannar.
Men när du går utmed ditt eget namn och pekar ut Eli*** så kan vem sm helst räkna ut vem denne är.
Varför hålla god ton i detta och försöka behålla båda parternas namn hyfsat anonyma, annars kan det leda till åtal om förtal osv, bara ett tips...."

Aleari:"Jag har inget att dölja..
Så du menar att snubben som har klivit in på min tomt och fotat mitt hus och delar av min bil som skriftligen hotat med att dra mig inför rätta
för nåt jag inte är skyldig till och kallat mig för saker skriftligen och sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel skulle nu föra åtal mot mig för förtal??"

Detta är lögn & tydligt förtal. Mail finns arkiverade som bevisar vad jag skrev: "Ska jag tolka uteblivet svar som att du vill ha krig?"

Sanningen är att du begärde att jag skulle komma för att vi skulle reda ut avloppsproblemen. Se inlägg #75

Du förstår inte ditt eget bästa utan tigger om en polisanmälan som du snart får om du inte slutar med dessa lögner NU!

Du behöver förstå skillnaden mellan Laga hot & Olaga hot. Olaga hot är det du & maria01 uttrycker med hot om våld i #182 & #206 nedan.

Ställ inte till det ännu värre för dig! Det är dina egna beslut och dåliga/felaktiga råd från andra än mig, som fått dig att hamna i den usla belägenhet du nu är.
Var i stället tacksam att jag inte direkt gått med på alla dina vilda idéer, för då hade du troligen både hunnit bygga & fått riva ett Attefallhus nu.

Vad annat än din lögn om att jag "klivit in på din tomt och fotat" tror du ger lättpåverkade maria01 (en man som kallar sig maria01 ! )
anledning att kasta in flera oförskämda påhopp, (tydligen utan att ha läst så mycket av tråden)
och där hen dessutom öppet visar att hen är lika våldsbenägen som du.

#180 maria01 skrev:"vad fan har du gått in och fotat grannens hus riktigt läskigt specielt om det finns barn i huset hoppas din grannen anmäl dig direkt"

#182 Aleari: "Maria enligt många här är det fullt normalt! Alltså det är bara att traska in hos vem som helst inte när jag är hemma dåra
för då åker man ner i backen förmodligen med huvet före.

#206 maria01: "luktar sd om dig från början och du går runt och tar bilder på grannarna hade det vart
mit hus och jag fånga dig där hade du blivit nerslängd från toppen"

#227 maria01:"bästa är att @eliles flytar tror jag kanse ett ställe där det inte
finns invandrare som jag tror är det enda han bråkar om"

#233 maria01:"han måste fortfarande få kunna köra ut med bilen eller hur eller ska du stopa han från det med ?"

maria01 om du vill bli tagen på allvar, är mitt tips att i fortsättningen använda ett program som rättar till alla stavfel!
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.