F
A AG A skrev:
Brukar man?
Om man gör det ibland, så krävs det väl någon specialskruv med dubbel skalle. Men jag har faktiskt aldrig sett att man samskruvat gips och OSB.
dubbel skalle? Vad exakt skulle en dubbel skalle tillföra? Kan du inte visa en bild på en sån skruv? Häng upp OSB och sen skruvar du gipsen med dubbelgipsskruv. Det går ingen stans och fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
dubbel skalle? Vad exakt skulle en dubbel skalle tillföra? Kan du inte visa en bild på en sån skruv? Häng upp OSB och sen skruvar du gipsen med dubbelgipsskruv. Det går ingen stans och fungerar utmärkt.
Jag tänker inte visa någon skruv. Jag bad snarast dig visa mig en vettig skruv till att samskruva osb och gips. Har du någon gång provat att skruva trä med gipsskruv? Sannolikt inte. Den håller inte. Gip och osb ska dessutom skruvas med förskjutna skarvat. Blir jobbigt om man samskruvar.
Nej, ärligt talat tror jag bara att du drömt att man samskruvar osb och gips.
 
  • Gilla
Peternow och 8 till
  • Laddar…
V
F fsn skrev:
man brukar samskruva OSB och gips med längre skruv.
Trams va får du det ifrån
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
F
V Villaägarenr1 skrev:
Trams va får du det ifrån
från effektiva snickare med bra fart.
 
F
A AG A skrev:
Jag tänker inte visa någon skruv. Jag bad snarast dig visa mig en vettig skruv till att samskruva osb och gips. Har du någon gång provat att skruva trä med gipsskruv? Sannolikt inte. Den håller inte. Gip och osb ska dessutom skruvas med förskjutna skarvat. Blir jobbigt om man samskruvar.
Nej, ärligt talat tror jag bara att du drömt att man samskruvar osb och gips.
du kan väl visa mig en skruv med dubbel skalle, gör ett försök. Jag har samskruvat osb och gips flera gånger. Finns skruv som fungerar utmärkt.
 
F fsn skrev:
du kan väl visa mig en skruv med dubbel skalle, gör ett försök. Jag har samskruvat osb och gips flera gånger. Finns skruv som fungerar utmärkt.
Är du full eller...?
Du beter dig ungefär så. Läs vad jag skriver och ifrågasätter istället.
Visa mig, och oss andra dessa effektiva snickare istället!
 
A
F fsn skrev:
Och varför behöver man skruva klar OSB först? Man samskruvar naturligtvis i reglarna.
du måste självklart inte fullskruva osb-skivan men du näster ju upp den innan.

läste min text igen och menade inte "du måste först skruva osb skivan klart" utan "du måste först skruva osb skivan, klart" om du förstår vad jag menar
 
F fsn skrev:
Och varför behöver man skruva klar OSB först? Man samskruvar naturligtvis i reglarna.
Jag har aldrig varit med om att INTE skruvar osbskivan för sig själv.
 
  • Gilla
Muhrman och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har aldrig varit med om att INTE skruvar osbskivan för sig själv.
Det sparar nog 4 min per skiva att bara nästa upp OSBn och skruva färdigt gipsen med Hecos kombiskruv (artnr 9045708, 65kr/250st, Jem&Fix) har man skruvautomat kan man nog tjäna ytterligare nån min.
 
Det är ju fel sorts skruv till osb. Den skall ju ha en bit frigång för att fungera på rätt sätt.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
F
A Aunty skrev:
du måste självklart inte fullskruva osb-skivan men du näster ju upp den innan.

läste min text igen och menade inte "du måste först skruva osb skivan klart" utan "du måste först skruva osb skivan, klart" om du förstår vad jag menar
ja, naturligtvis näster man upp osb med några skruvar.
 
F
A AG A skrev:
Är du full eller...?
Du beter dig ungefär så. Läs vad jag skriver och ifrågasätter istället.
Visa mig, och oss andra dessa effektiva snickare istället!
nej, det är jag inte och jag beter mig inte som om jag vore det heller. Du skrev ”Om man gör det ibland, så krävs det väl någon specialskruv med dubbel skalle.” Och du vill jag veta hur du tänker eller hur en sån skruv ser ut för nån sån har jag nog aldrig sett.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Nej fyfan, formplyfa o popnit ska det vara. Gott nytt år förresten. =)
Men nog har även jag lärt mig att de ska förskjutas i skarvarna, men detta förhindrar ju inte att man sätter flertalet av skruvarna genom både gips och skiva. Sätt upp OSB med ett par skruvar sedan nästa skiva bredvid lika, där efter sätt gipsen över skiva 1 och 2 och skruva nu med längre skruvar som går genom både gips och OSB. Har aldrig gjort så själv men jag är ju långsam glad amatör, och vinner inte mycket % av tiden på att skruva genom flera lager utan för mig hänger det på om jag får börja om från början på något =)
 
F fsn skrev:
nej, det är jag inte och jag beter mig inte som om jag vore det heller. Du skrev ”Om man gör det ibland, så krävs det väl någon specialskruv med dubbel skalle.” Och du vill jag veta hur du tänker eller hur en sån skruv ser ut för nån sån har jag nog aldrig sett.
Fem metallskruvar av olika längder och storlekar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen inte jag heller. Bara spik. Men enligt mig måste osbskivan sitta fast i väggen. Inte hållas fast med gipsskivan. Osbskivan är levande och gipsskivan är död. Dessa rörelser över en och samma skruv, som bara sitter i mjuka gipsskivan kommer få det att glappa med tiden. Det hade kunnats avhjälpts med dubbelhuvad skruv. Så var min tanke.
Jag har som sagt aldrig hört talats om samskruvad gips och osb, men du kunde eventuellt ha sett det, tänkte jag ödmjukt. Men det verkar mer och mer som du bara hittar på. Visa mig gärna hur man förskjuter skarvar 45-60cm vid samskruvning. Visa även någon form av källa på att "någon/några brukar samskruva".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.