Noramasen Noramasen skrev:
Det var av en tillfällighet som jag slog på radion och det var NY Våg som precis hade börjat sändas. Och med en livesändning av ett band som jag senare nästan gjorde allt för att hitta i form av LP eller annat, men utan att lyckas. Och nu kom jag på via denna eminenta tråd att jag ska söka via någon onämnd spelare idag, och som jag hoppas att har något att hoppas på. Det var i alla fall ett fusionband som hette EGBA och med ett tryck i låtarna som jag inte glömt, men som jag nu hoppas att jag hitta igen och kanske kan återfå känslan där jag satt på sängen med radion påslagen. Djävelbärg vad det satt...
Jag gissar att det var just Egba du hörde. Progg/fusion från 70-80-tal (men jag tror de finns ännu). Jag undrar dock om det var på Ny våg du hörde dem. De känns ganska avlägset från den punk som i övrigt spelades där.
 
Nån som haft oturen å läsa den här boken?
Svensk bok om C-programmering för nybörjare med tecknad figur på omslaget, slitna hörn, gul och svart design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första boken jag läste om programmering i mitten av 90 talet. Koden i exemplen funkar inte, pedagogiken är urdålig, dåligt nyttjande av svenska termer i programmeringen som nesta istället för next. Jag lärde mig aldrig C. Jag kände mig som en väldigt dum person som inte fick nånting att fungera och provade inte koda på flera år. Trodde helt enkelt jag inte var lämpad för det om jag hade så svårt med en nybörjarbok.

Jag tog ett till försök på boken denna vecka då jag har mera erfarenhet i c# javascript osv, men den här boken är fortfarande lika obegripar. Jag började googla på boken och författaren och kommer fram till att den här Jesper Eks böcker har nästan bara negativa recensioner. Så det är inte bara jag...

Om hans bok om c++ som jag aldrig köpte
"Bli programmerare på lätt sätt!" hävdar författarna till denna bok. Jag skulle inte rekommendera denna bok till de som vill lära sig programmera. Denna bok är inte bra och kommer säkerligen att förvirra mer än den gör nytta även för den mest skärpta nybörjare. Har själv läst denna bok för flera år sedan när jag var total nybörjare och lärde mig inget vettigt från den. Min rekommendation är därför att köpa något annat.
Skulle inte rekommendera denna ens till mina värsta fiender. På nästan varenda sida så försöker författaren vara putslustig och spjuveraktigt skojfrisk. Ibland tar denna "roliga" text upp mer än halva sidan och många av programmeringsexemplen i boken är extremt onödigt förvirrande. I ett exempel på 10 rader så lyckas han få in konstanten SKONUMMER, tillsammans med variabeln fot, med referens till en engelsk fot, förmodligen för att vara fyndig. Och om detta inte var nog så overflowas ett par arrays bara för att visa att man kan mm. Jag är inte nybörjare med programmering men är tvungen att läsa vissa exempel både 2 och 3 gånger för att få rätsida på dem, så jag kan bara tänka mig hur det kan vara för en nybörjare. På flera sidor kommer man till en kodsnutt som man behöver ett par minuter för att greppa - så vänder man på sidan och var läser man där? Jo "det där var ett riktigt uselt exempel som inte fungerar men...". Jag blev så arg så jag var tvungen att skriva denna recension.
Undrar hur många personer Jesper Ek övertygat om att dom inte kan programmera?

Jag vill fortfarande lära mig C
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är min bok.
Lagom torrt tråkig, lite akademisk, bra innehållsregister etc. Passade mig bra.
Mitt ex, med tillhörande kaffefläckar naturligtvis, även om det inte är Java-programmering. :)
Bokomslag, "Vägen till C", person, stort C, mörk bakgrund, ljuseffekter, vit väg, titel, författarnamn, bokförlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Ska vi nu prata C så är det denna klassiker som gäller:

Bokomslag: "The C Programming Language" av Kernighan och Ritchie, ANSI C-version, från Computer Press.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan jag även skryta med att jag innehar den kompletta referensen till hela Internet! :surprised::geek::rolleyes:

Omslagsbild till "The Internet Complete Reference" bok, erbjuder guide och resurser för Internet, retro design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Väldigt sällan man behöver kolla upp saker nu för tiden, IDEerna löser mycket. Och om man behöver det finns ju MSDN online (numer heter det dock Learn). Saknar inte de där torra böckerna faktiskt. Allt var inte bättre förr :D

En grej jag ofta kollar på MSDN är komplexiteten för en metod. Hade varit nice om det stog direkt i IDE faktiskt.

Teknisk dokumentation om en könstruktur med kapacitet och prestanda detaljer.

Programmeringsgränssnitt som visar 'Clear'-metoden för att tömma en köstruktur i C#.


Just Clear är väll uppenbart det är O(n) för en kö
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Just Clear är väll uppenbart det är O(n) för en kö
Beror väl på hur kön är implementerad?
En länkad lista = O(1), eller?
 
B Bassrunner skrev:
Jag gissar att det var just Egba du hörde. Progg/fusion från 70-80-tal (men jag tror de finns ännu). Jag undrar dock om det var på Ny våg du hörde dem. De känns ganska avlägset från den punk som i övrigt spelades där.
Jag kan ha fel i frågan om programmet, men det känns rätt i tid och namn då det var på gång med just fusion/jazz/afro-rytmer. Att det var åt progghållet vill jag nog inte hålla med om ändå. Men om det inte var på Ny våg så fanns det inte något annat program som spelade livemusik därikring?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi nu prata C så är det denna klassiker som gäller:

[bild]

Sen kan jag även skryta med att jag innehar den kompletta referensen till hela Internet! :surprised::geek::rolleyes:

[bild]

Då är det väl hög tid
https://hmpg.net/
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror väl på hur kön är implementerad?
En länkad lista = O(1), eller?
I .net är det en array med cachad tail och head. Men absolut kan det vara olika därför bra kolla doc :)

edit: jag gissar de valt göra så för prestanda vid läsning. Länkade listor är sega vid läsning
 
Jag använder Linked lists sällan pga de är så sega. Men de har en bra fördel. Man kan ta bort items från dem samtidigt som man itererar över dem.. Exempel på kod där jag anväder detta

Kod:
    public abstract class PollingPool<T> where T : Component
    {
        private readonly T prefab;
        private readonly Queue<T> pool = new Queue<T>();
        private readonly LinkedList<T> inuse = new LinkedList<T>();
        private readonly Queue<LinkedListNode<T>> nodePool = new Queue<LinkedListNode<T>>();

        private int lastCheckFrame = -1;

        protected PollingPool(T prefab)
        {
            this.prefab = prefab;
        }

        private void CheckInUse()
        {
            var node = inuse.First;
            while (node != null)
            {
                var current = node;
                node = node.Next;

                var destroyed = !current.Value;
                if(destroyed) Debug.LogWarning($"{prefab.name} destroyed when returning to pool, skipping");

                if (destroyed || !IsActive(current.Value))
                {
                    inuse.Remove(current);
                    nodePool.Enqueue(current);

                    if (destroyed) return;

                    current.Value.gameObject.SetActive(false);
                    pool.Enqueue(current.Value);
                }
            }
        }

        protected T Get()
        {
            T item;

            if (lastCheckFrame != Time.frameCount)
            {
                lastCheckFrame = Time.frameCount;
                CheckInUse();
            }

            if (pool.Count == 0)
                item = Object.Instantiate(prefab);
            else
                item = pool.Dequeue();

            if (nodePool.Count == 0)
                inuse.AddLast(item);
            else
            {
                var node = nodePool.Dequeue();
                node.Value = item;
                inuse.AddLast(node);
            }

            item.gameObject.SetActive(true);

            return item;
        }

        protected abstract bool IsActive(T component);
    }

edit: varför linked lists är sega är pga varje element är en referens till ett objekt på heapen vilket kan vara defragmenterat.
 
Redigerat:
Maria T
F fredand44 skrev:
... Estelle millburne ...

Asså det var inte lätt på högstadiet.
Efter att ha läst detta inlägg var jag tvungen att påminna min barndomskompis om att Estelle faktiskt gick i hennes klass på högstadiet. Det hade min kompis glömt bort :rofl:
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Efter att ha läst detta inlägg var jag tvungen att påminna min barndomskompis om att Estelle faktiskt gick i hennes klass på högstadiet. Det hade min kompis glömt bort :rofl:
Wow!
Verkligen wow!
Coolt som f-n!
Funderade på varför hon egentligen var med i knesset. Hmmm.. Jo men hon var väl faktiskt vad man säger en supermodell? Förmodligen är hon väl det fortfarande.
Verkligen coolt!
 
Maria T
God fortsättning alla trådläsare!

Blev igår påmind om en sak jag sen länge glömt bort, och det handlade om att det var exakt 21 år sedan (natten mellan nyårsafton och 1 januari) som vi hade inbrott i bilen, parkerad på villatomt, avstånd mellan bil och husvägg ca 3 meter.. passagerarsidans ruta inslagen men tji fick tjuven för bilstereon hade vi tagit in.
Ja, vad hette det ens, den där säkerhetskassetten som var ett måste så man kunde ta med sig stereon och slippa inbrott för man hade en värstingstereo i bilen?
Det jobbiga för oss var att någon varit så nära huset under natten, gjort åverkan på bil och vi inte hört det minsta. Bilen var av årsmodell 1994 och senare bilar har alltid haft en inbyggd/integrerad stereo.
Fyra grannar till hade åverkan på sina fordon.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
God fortsättning alla trådläsare!

Blev igår påmind om en sak jag sen länge glömt bort, och det handlade om att det var exakt 21 år sedan (natten mellan nyårsafton och 1 januari) som vi hade inbrott i bilen, parkerad på villatomt, avstånd mellan bil och husvägg ca 3 meter.. passagerarsidans ruta inslagen men tji fick tjuven för bilstereon hade vi tagit in.
Ja, vad hette det ens, den där säkerhetskassetten som var ett måste så man kunde ta med sig stereon och slippa inbrott för man hade en värstingstereo i bilen?
Det jobbiga för oss var att någon varit så nära huset under natten, gjort åverkan på bil och vi inte hört det minsta. Bilen var av årsmodell 1994 och senare bilar har alltid haft en inbyggd/integrerad stereo.
Fyra grannar till hade åverkan på sina fordon.
Utöver kassetten som gjorde att man kunde ta med sig stereon hade man även ett separat installerat billarm.

Touch Guard, Car Gard, Defa mfl tillverkade larmen.

Idag är bilstereon integrerad i bilen, så man kan glömma idén att stoppa in en häftigare om man vill. DIN- uttaget för bilstereon som fanns på alla bilar under 80 och 90-talet finns inte heller kvar. Att stereon idag är en del av bilen gör att färre bilar behöver ett billarm, något som premium modellerna ofta har installerat.

Jag drabbades aldrig av det personligen, men det är många nätters nattsömn som förstörts av falsklarmande billarm.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.