kisumisu
kashieda kashieda skrev:
Tänk om myndigheter hade som krav att system som köps in måste vara plattformsoberoende (i rimlig utsträckning)...
Håller med! I media pratar man idag bara om säkerhet t ex att tant Agda godkänt en förfrågan att nån som ringt från polisen bett henne legitimera sig. Men inte av det att t ex E-legitimation bara fungerar med Apple, Microsoft och Android.:thinking:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dem fick helt enkelt registrera manuellt tider. Men i grund botten ska föräldrar göra med sin telefon.
Då jag förde barnen till förskolan och dagis fick man en tagg som jag fäste i bilnycklarna. Ingen telefon behövs, man håller upp taggen mot en skärm på förskolan.

Barnens förskoletider måste man fylla i via en app eller via en webbadress på datorn. Nu då dom går i skolan nyttjas samma webbsida / system för eftistider.
 
Blocket har ju annars "blockat" utländska kunder från sin sajt, förutom norrmän. Man måste nu ha en norsk eller svensk tel.nr för att verifiera sig innan man kan skicka meddelande åt säljare. Alternativt bankid. Jag fick hjälp av en svensk som skickade åt säljaren att jag ville köpa två C böcker av honom och gav säljaren min epost så jag kunde köpa böckerna.
 
kisumisu
DennisCA DennisCA skrev:
Då jag förde barnen till förskolan och dagis fick man en tagg som jag fäste i bilnycklarna. Ingen telefon behövs, man håller upp taggen mot en skärm på förskolan.

Barnens förskoletider måste man fylla i via en app eller via en webbadress på datorn. Nu då dom går i skolan nyttjas samma webbsida / system för eftistider.
Är ju smartare.

Vi hade också via webbsida förut. Ett som skolan använder fortfarande, känns lite konstigt också när 2 olika system används. Men kommunen har väl för mycket pengar eller beror snarare till vad :thinking: Men det är väl till dessa system våra avgifter går till. Vi hade ju förut fri förskola ;)
 
webbsidan och appen är samma system, bara olika interface till samma sak.
 
kisumisu
DennisCA DennisCA skrev:
Blocket har ju annars "blockat" utländska kunder från sin sajt, förutom norrmän. Man måste nu ha en norsk eller svensk tel.nr för att verifiera sig innan man kan skicka meddelande åt säljare. Alternativt bankid. Jag fick hjälp av en svensk som skickade åt säljaren att jag ville köpa två C böcker av honom och gav säljaren min epost så jag kunde köpa böckerna.
Vad surt!

Jodå BankID ställer till även andra problem!

Märkt detta i Finland på t ex laddstation till elbil. Man måste ha "finskt BankID" räcker inte att man har finskt telefon nummer och finskt bonuskort hos en stor matkedja. Visst det går ladda som utlänning men får betala en serviceavgift på 1e helt i onödan plus får inga bonus :mad: Dem har förstört ett fint system (alltså varenda mataffär har laddstation är ju deras mål…men sen tänker man inte på turister eller dem som bor på andra sidan av gränsen).
 
Ja man tycker länder i Norden borde lägga mera vikt på att integrera systemen så det ska funka bättre mellan länderna, men tyvärr verkar nordismen vara nåt som folk glömt bort.
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
DennisCA DennisCA skrev:
Ja man tycker länder i Norden borde lägga mera vikt på att integrera systemen så det ska funka bättre mellan länderna, men tyvärr verkar nordismen vara nåt som folk glömt bort.
Absolut eller gemensamt i hela EU nu när vi ska ha sådant samarbete annars...

Vi kan sammanfatta saknar vanliga webbsidor och som gick nå utan landspärrade legitimationer.....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Om trådens fokus nu är vad vi glömt så är det inte dagis/förskola, är väl mera nutid, våra barn var hos dagmamma och inget "elektroniskt".;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Om trådens fokus nu är vad vi glömt så är det inte dagis/förskola, är väl mera nutid, våra barn var hos dagmamma och inget "elektroniskt".;)
Det var därför jag skrev att vi sammanfattar att de man saknar, så inte det spårar helt ur (y) Så slutdiskuterat om e-leg. Kan väl lägga kanske på låtsas lägga upp en bild på en pappersblankett (y) För så var det ju förut innan e-leg.
 
  • Haha
Noramasen
  • Laddar…
Endast radio. Från mitten av sextiotalet men fungerar fint även i nutid!

En vintage Silver-tonad transistorradio med FM/AM, vridreglage och utdragbar antenn, placerad på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 11 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ulltand Ulltand skrev:
Endast radio. Från mitten av sextiotalet men fungerar fint även i nutid!

[bild]
En "transistorradio":)

På ett analogt armbandsur anger man ofta antalet rubiner, här skriver man fronten hur många transistorer som använts, hela femton stycken:surprised:. Men det blev inte rätt grammatiskt...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ulltand Ulltand skrev:
Endast radio. Från mitten av sextiotalet men fungerar fint även i nutid!

[bild]
En annan detalj från förr som man glömt, och knappast saknar, är att man var tvungen att välja mellan bas eller diskant, inte både och.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Någon mer än mig som glömt att det förr fanns skummjölk? Minns den från mjölkhyllan i butiken men inte om jag någonsin drack den.

En gammal mjölkförpackning från Kalmar mejerier, texten "SKUMMJÖLK", blå och vit design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För er som aldrig hört talas om skummjölk var det vanligt mjölk som man skummat av all grädde så mjölken var i det närmaste fettfri.

Blev utkonkurrerad av lättmjölk och försvann helt från butikernas mejerikylar för många år sen.

Varför man på förpackningen särskrev det som "skum mjölk" kan man ju alltid fundera över.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Påminner om vanlig fettfri mjölk här i Finland, den kommer alltid i ljusblåa förpackningar. Kallas visst minimjölk i Sverige.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.