C Costanza skrev:
hur står sig min approach och mina övriga förutsättningar när det gäller elbil?
Jag tror att du får svårt att räkna hem en elbil, så är ekonomin det centrala är det bara att köpa en avgasbil till.

Det finns så få bilar i det segment du letar i (tre år gamla) att priserna fortfarande ligger väldigt högt.

Den äldre generationens elbilar (med 20–30 kWh-batteri) har klarat batterikapaciteten relativt väl, och de nyare bilarna (med 60+ kWh-batterier) lär klara sig än bättre då de har bättre kylning, bättre batterihanteringssystem och ofta inte laddas fullt, utan till 80 % i vardagen. Sannolikt överlever dessa batterier bilen i övrigt, om man med överlever menar att de har kvar en batterikapacitet på över 70 %.

Så nästa gång är det kanske läge för dig att byta till el, men inte nu. Om vi håller oss till ekonomin.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jag vet inte hur mycket den tappat har inte kommit över någon fungerande Obd2Adapter än, men att cellerna skulle haverera helt vid 70% har jag aldrig hört talas om.
Dessutom lär det variera mellan olika celltyper så det får du förklara lite närmare Henrik!
Annars blir du nog placerad i högen med konspirationsteoretiker, elbilsAllergiker och resten av ryktesspridarna!
Jag vill påpeka att jag är systemingenjör så jag vet en del om NiCd, NiMh, liIon, liFePo4 och LiTianat redan...
Nja, nu får du lugna dig. Jag har kört elbil sedan Leaf med första lilla batteriet...

Du behöver ingen adapter om du mätt hur mycket el som går i batteriet, vilket du uppenbarligen gjort. Renault listar tillgänglig kapacitet, till skillnad mot vissa andra tillverkare. 16kWh av 22 kWh är väl ungefär 75%?

Batterierna degraderas ganska linjärt ned till minst 80%, ofta betydligt längre än så innan degraderigen blir icke-linjär. Här är ett exempel:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352152X16300032
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vi hade då och har än idag vissa problem som inte riktigt är lösta.

  • Man måste köra ganska mycket för att driftkostnaderna ska kompensera det höga inköpspriset, och då är elbilar ändå skattemässigt gynnade då de bara beskattas med ca en fjärdedel per km mot vad en avgasbil gör.
  • Vissa biltyper saknas nästan helt som elbilar, typ kombi.
  • Det är (och var så än mer när tråden skapades) ont om elbilar med vettig dragvikt, och de som finns kräver ofta BE-kort för att man ska kunna nyttja vikten fullt ut.

Så för vissa är det för tidigt och vi som haft råd/möjlighet tillhör till stor del en relativt privilegierad grupp.
Är precis de tre punkterna som idag inte gör det motiverbart att byta och som vi faktiskt diskuterat sedan tråden skapades. Och med två bilar 6-7 år och 10000-12000 mil på mätaren, inköpta nya, så är det trots allt acceptabla driftkostnader men framför allt kapitalkostnad idag om vi kalkylerar med byten till elbil.
Miltalen idag är färre så behålls de 5 år till så blir deras körda mil 15000-20000 mil.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Låter inte som någon jättebra affär.

Bilen är tio år gammal och för att du ska spara in pengarna mot en bensinbil måste du väl köra sådär 5000 mil med den innan den går sönder helt. Din bil har tydligen tappat ungefär 25% av ursprunglig kapacitet. När batteriet når ner under 70% av kapaciteten ökar risken för att cellerna går sönder. Första generation moderna elbilar hade för små batterier.
En batteriexpert hävdade att ett elbilsbatteri anses som slut när det gått ner till ca 80% av sin kapacitet.
Då kunde tydligen solpanelsbranschen ta hand om batterierna och bygga om dom till lagringsbatterier.
 
Det är ju en subjektiv bedömning. Om batteriet ändå kan användas som batteri finns ju inget skäl att byta ut det om bilen funkar i övrigt.

Jag tror (utan att ha läst utsagan) att man ska se det som att elbilsbatterier nog håller ca 80 % när bilen skrotas och att batteriernas då kan få ett fortsatt liv, exempelvis som en powerwall.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
En batteriexpert hävdade att ett elbilsbatteri anses som slut när det gått ner till ca 80% av sin kapacitet.
Då kunde tydligen solpanelsbranschen ta hand om batterierna och bygga om dom till lagringsbatterier.
Viktigt i detta är att vad man anser är en sak...
Att batterierna fortsätter att driva bilen till de mer eller mindre har 0 % kapacitet kvar.
Men ska man köra med den bilen så kommer batteriet bli utbytt innan, när man byter beror på vilket räckvidd den som kör behöver.
Efter de går batteriet att använda till lagring.
Själv har mitt 10 år gamla nissan leaf batteriet med nästan 18k mil 9 av 12 staplar kvar på kapacitetsmätaren
 
G Guzzen1 skrev:
En batteriexpert hävdade att ett elbilsbatteri anses som slut när det gått ner till ca 80% av sin kapacitet.
Då kunde tydligen solpanelsbranschen ta hand om batterierna och bygga om dom till lagringsbatterier.
Jag får inte riktigt ihop den tankegången rent kommersiellt. Man byter ju normalt inte batteri utanför garantitiden. Enstaka bilar repareras och uppgraderas med batterier men det är ingen stor bransch.

De batterier man kommer få loss är ju i det skick de är när bilarna skrotas efter 15-25 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju en subjektiv bedömning. Om batteriet ändå kan användas som batteri finns ju inget skäl att byta ut det om bilen funkar i övrigt.

Jag tror (utan att ha läst utsagan) att man ska se det som att elbilsbatterier nog håller ca 80 % när bilen skrotas och att batteriernas då kan få ett fortsatt liv, exempelvis som en powerwall.
Man räknar med att ett elbilsbatteri tappar 20-25% på 5 till 7 år enligt tillverkarnas gissningar. Ska vi skrota så "nya" bilar?
 
A Alexn72 skrev:
Viktigt i detta är att vad man anser är en sak...
Att batterierna fortsätter att driva bilen till de mer eller mindre har 0 % kapacitet kvar.
Men ska man köra med den bilen så kommer batteriet bli utbytt innan, när man byter beror på vilket räckvidd den som kör behöver.
Efter de går batteriet att använda till lagring.
Själv har mitt 10 år gamla nissan leaf batteriet med nästan 18k mil 9 av 12 staplar kvar på kapacitetsmätaren
Vad innebär det i körsträcka jämfört med när batteriet var nytt?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag får inte riktigt ihop den tankegången rent kommersiellt. Man byter ju normalt inte batteri utanför garantitiden. Enstaka bilar repareras och uppgraderas med batterier men det är ingen stor bransch.

De batterier man kommer få loss är ju i det skick de är när bilarna skrotas efter 15-25 år.
Jag vill se den elbil som går 15-25 år utan batteribyten. Fram till det bevisas förhåller jag mig skeptisk, iaf med nuvarande batteriteknik.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Man räknar med att ett elbilsbatteri tappar 20-25% på 5 till 7 år enligt tillverkarnas gissningar. Ska vi skrota så "nya" bilar?
De flesta garanterar 80% på 8år, att byta batteri på de flesta bilar man säljer låter dyrt, utan de har satt det med marginal för att slippa detta...
 
  • Gilla
MB84 och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Själv har mitt 10 år gamla nissan leaf batteriet med nästan 18k mil 9 av 12 staplar kvar på kapacitetsmätaren
Bravo. Jag har länge hävdat att elbilarna kommer hålla länge, kanske längre än bensinbilarna. Dagens Leaf+ har ett 2.5 gånger större batteri än din och lär kunna rulla många mil innan batteriet är utslitet.

Däremot tycker jag inte att en tio år gammal elbil bör vara värd några stora pengar idag. Blocket håller dock inte med mig.
 
G Guzzen1 skrev:
Man räknar med att ett elbilsbatteri tappar 20-25% på 5 till 7 år enligt tillverkarnas gissningar. Ska vi skrota så "nya" bilar?
Nej, det räknar man inte med. Dock garanterar biltillverkarna att batterierna inte tappar mer på den tiden. Mer troligt ligger de på eller över 90 % kapacitet då.

Så nej, jag tror inte att batterierna kommer leda till att elbilar behöver skrotas tidigare än avgasbilar. Inte heller att man normalt kommer behöva byta batteripack under bilens livslängd.
 
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
De flesta garanterar 80% på 8år, att byta batteri på de flesta bilar man säljer låter dyrt, utan de har satt det med marginal för att slippa detta...
En kapacitesminskning på ett batteri är ganska mycket med tanke på att det inte går att ta ur 100% ens ur ett nytt batteri.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det räknar man inte med. Dock garanterar biltillverkarna att batterierna inte tappar mer på den tiden. Mer troligt ligger de på eller över 90 % kapacitet då.

Så nej, jag tror inte att batterierna kommer leda till att elbilar behöver skrotas tidigare än avgasbilar. Inte heller att man normalt kommer behöva byta batteripack under bilens livslängd.
Det tror jag. Om du inte nöjer dig med att kunna köra kortare och kortare sträcka utan att behöva ladda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.