Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vi hade då och har än idag vissa problem som inte riktigt är lösta.

  • Man måste köra ganska mycket för att driftkostnaderna ska kompensera det höga inköpspriset, och då är elbilar ändå skattemässigt gynnade då de bara beskattas med ca en fjärdedel per km mot vad en avgasbil gör.
  • Vissa biltyper saknas nästan helt som elbilar, typ kombi.
  • Det är (och var så än mer när tråden skapades) ont om elbilar med vettig dragvikt, och de som finns kräver ofta BE-kort för att man ska kunna nyttja vikten fullt ut.

Så för vissa är det för tidigt och vi som haft råd/möjlighet tillhör till stor del en relativt privilegierad grupp.
Det har du rätt i. Det är ännu dyrt initialt för många att skaffa elbil. Och det passar inte alla. Däremot så gäller det att räkna på ROI om man tänkt byta bil. Elbilar blir mer och mer prisvärda med tiden och värdet på fossilbilar sjunker stadigt i förhållande till elbilar över tid. Att behålla en gammal driftsäker fossilbil ett slag till kan för somliga vara en god idé.
Att däremot köpa en ny fossilbil för en halv miljon tror jag inte är speciellt smart.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jo, det är väl för dyrt att transportera på järnväg. När det gäller östländerna så handlar det nog om pragmatism? Dom bryter mot reglerna men EU ser mellan fingrarna tillsvidare? Ungerns lagvidriga regim med Viktor Orban i spetsen är ju ett annat exempel på det fast i en annan ” bransch” .
Men inga fossil-LB kommer att kunna rulla på vägarna när dieselstationerna är skrotade och ingen diesel finns att köpa.
Eu ser väl troligtvis genom fingrarna för att vi i den rikare delen av europa skall kunna få våra varor till slavlöner. Jag ser inte det på annat vis. För det är just det vi håller på med när vi fuskar med transport inom europa.

öststatare köper ju inte diesel i Sverige, så även om vi skulle dumpa alla stationer så gör det ingen skillnad med öststatare eller polacker.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Även om tråden kan gå fel, så vore det klädsamt om ni som med emfas hävdar att elbilen är i det närmaste miljöfarlig, kunde förklara hur ni tänker och vad ni baserar ert resonemang kring.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vi ska komma ihåg att batteritekniken utvecklas fortfarande, där energi/kg ökar och priset per energi minskar. Detta betyder ju batterierna blir lättare och billigare, så det är inte omöjligt att byte av batterier blir allt vanligare.
Den dagen vi ser det i bilhallen blir jag glad. Idag är det inte billigt någonstans med elfordon i inköp. Förhoppningsvis kan de få ner en vettig bil till 299 tusen. Finns inga just nu.
 
G Greger_08 skrev:
Nått säger mig att man kanske inte behöver köpa ett dyrt orginal batteripack då det är dags att byta..
köpte nyss ett begagnat 10 kWh liIon avsett för kia nyligen. Det blir snart 40 kg reservdunk till mitt 21 kWh Renault Kangoobatteri om teknikgudarna vill…
 
Redigerat:
  • Gilla
Greger_08 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Eu ser väl troligtvis genom fingrarna för att vi i den rikare delen av europa skall kunna få våra varor till slavlöner. Jag ser inte det på annat vis. För det är just det vi håller på med när vi fuskar med transport inom europa.

öststatare köper ju inte diesel i Sverige, så även om vi skulle dumpa alla stationer så gör det ingen skillnad med öststatare eller polacker.
Fd Öststatare lär nog få svårt att få någon diesel över gränserna i framtiden…
 
trähandtag trähandtag skrev:
Även om tråden kan gå fel, så vore det klädsamt om ni som med emfas hävdar att elbilen är i det närmaste miljöfarlig, kunde förklara hur ni tänker och vad ni baserar ert resonemang kring.
Hahaha! Lycka till med den!!
(Bra försök även om det är lite naivt…)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju en subjektiv bedömning. Om batteriet ändå kan användas som batteri finns ju inget skäl att byta ut det om bilen funkar i övrigt.

Jag tror (utan att ha läst utsagan) att man ska se det som att elbilsbatterier nog håller ca 80 % när bilen skrotas och att batteriernas då kan få ett fortsatt liv, exempelvis som en powerwall.
80% - gränsen ör nog mera ett affärsbeslut av bilbranschen snarare än en teknisk gräns. Min prius gen 3 släpper sitt hybridbatteri vid 50%. Det ligger nog närmare teknisk livslängd än 80% med reservation för att batterikemin är NiMH. LiIon påstås ligga runt 70% på annan plats i denna tråd. Hur det är med LiFePo4 vet jag inte.
 
R RogerHql skrev:
Fd Öststatare lär nog få svårt att få någon diesel över gränserna i framtiden…
De fattiga länderna kommer garanterat få dispens även på detta inom eu, och så länge de får tag i diesel (riktig diesel för övrigt) så kommer de kunna köra sina uppdrag här för slavlöner.

Som exempel de polacker jag känner som kör lagligt hit (lämnar och hämtar) har aldrig under 30 år tankat i Sverige.

Men det är en fin tanke att man tror på att fossilbilar kommer förbjudas 2035 när det inte finns en större plan. =)
 
R RogerHql skrev:
Hmm… Intressant! Fast jag hittade inget om LiFePo4, det är väl den kemin som gäller nu?
Vi är nog många som minns hur LiFePO4 skulle frälsa världen runt 2005. Sedan har den fått stor användning i vissa nischer medan den helt floppat i andra.

https://www.greencarcongress.com/2005/11/a123systems_lau.html

På den kinesiska marknaden är LFP mycket populär i billigare bilar och i tyngre fordon som bussar. Även stationära batterier är ofta LFP.

I Europa är det främst Tesla som använder det. De har LFP batterier från någon kinesisk leverantör i sin billigaste modell. De passar bra där eftersom de är billigare och har lägre kapacitet än motsvarande batterier med katoder av NCA, NCM eller NCMA.
 
R RogerHql skrev:
80% - gränsen ör nog mera ett affärsbeslut av bilbranschen snarare än en teknisk gräns. Min prius gen 3 släpper sitt hybridbatteri vid 50%. Det ligger nog närmare teknisk livslängd än 80% med reservation för att batterikemin är NiMH. LiIon påstås ligga runt 70% på annan plats i denna tråd. Hur det är med LiFePo4 vet jag inte.
1000 cykler över 70% är mer eller mindre standard inom batterier att man säger att det är förbrukat. Fast det är ju inget problem att fortsätta under. 1000 cykler skulle betyda 60.000 mil på en Tesla model 3 LR
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Som jag förstått så ligger vi i Sverige i framkant när.det gäller elbilat
 
R Rkarlsson skrev:
De fattiga länderna kommer garanterat få dispens även på detta inom eu, och så länge de får tag i diesel (riktig diesel för övrigt) så kommer de kunna köra sina uppdrag här för slavlöner.

Som exempel de polacker jag känner som kör lagligt hit (lämnar och hämtar) har aldrig under 30 år tankat i Sverige.

Men det är en fin tanke att man tror på att fossilbilar kommer förbjudas 2035 när det inte finns en större plan. =)
som Olof Palme en gång yttrade:
"Politik är det möjligas konst."
Vad är det som skulle få EU att misslyckas med 0 sålda fossilbilar 2035?
 
Fairlane
R RogerHql skrev:
köpte nyss ett begagnat 10 kWh liIon avsett för kia nyligen. Det blir snart 40 kg reservdunk till mitt 21 kWh Renault Kangoobatteri om teknikgudarna vill…
Du får gärna lägga upp en tråd om detta med bilder på vad du gör/har gjort och resultat. Det är helt klart intressant tycker jag.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.