M Markarbetaren skrev:
Jag kanske missförstår dig men allt det går att göra med Nedis. Jag kan styra en lampa med telefonen, med en närvarosensor, klimatsensor eller strömbrytare.
jag gör det jag vill göra med Shellys och HA.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Trodde det var allmän riskbedömning att kolla en ugn innan den startas.
Vad ska man kolla? :thinking:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ska man kolla? :thinking:
Your guess is as good mine. Stängd lucka, utrunnen smet från ungarnas nattliga kladdkakebak som startar brandlarmet etc....
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ska man kolla? :thinking:
En annan diskussion men jag kör varken spis, tvättmaskin eller diskmaskin om ingen är hemma. Försäkringsbolaget har nog ett och annat att tycka om det börjar brinna.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ska man kolla? :thinking:
Om katten är däri...
 
M Markarbetaren skrev:
Försäkringsbolaget har nog ett och annat att tycka om det börjar brinna.
Jag kör både disk- och tvättmaskin när ingen är hemma. Menar du att det skulle bryta mot normala försäkringsvillkor? :thinking:
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En annan diskussion men jag kör varken spis, tvättmaskin eller diskmaskin om ingen är hemma. Försäkringsbolaget har nog ett och annat att tycka om det börjar brinna.
hur fan ska dom kolla det i efterhand om det ens är en regel dit bolag har

själv har jag tvättmaskin eller diskmaskin på när jag inte är hemma för att jag störs av dom
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ska man kolla? :thinking:
Att katten eller något annat olämpligt inte finns i den?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Du är bara för mycket. Hur många gånger ska jag behöva förklara att båda dessa företag för länge sedan fått ge upp sina proprietära protokoll och numera pratar med andra system, inte minst varandra.

Har du någon funktionsbegränsning som gör att du inte förstår det som skrivs? Många saker verkar ju inte gå in trots att det upprepas in absurdum.
Ungefär som att du inte lyckas förstå grejen med Plejd då.
Varför skulle jag vara bättre än du menar du?
 
Nissens Nissens skrev:
Att tex Zigbee är utanför betyder inget alltså?
Efter att du blivit totalt sågad genom att du spridit det här tramset i andra trådar så hoppar du alltså vidare och kör exakt samma grej här och tror att det är nåt slags argument till din fördel?

För det första har du uppenbarligen inte förstått vad Matter ens är.
För det andra:

Matter (standard):
The project group was launched and introduced by Amazon, Apple, Google,[5][6] Comcast and the Zigbee Alliance, now Connectivity Standards Alliance (CSA).

Om det är viktigt för dig att "zigbee är utanför", vad i hela friden det nu betyder och vad du vill uppnå genom att upprepa det, så får du förklara vad det är du menar.
 
  • Gilla
PelleWidell och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det absolut. Jag tror att hemautomation är det mest singelkillar som ägnar sig åt i brist på annat att göra.
Eftersom företaget Plejd som du avgudar så mycket nu ska svänga om och ha hemautomation som sin kärnverksamhet så kanske de uppskttar att du med din expertis tipsar dem om att det som de håller på med bara är en liten marknad för singelkillar. Det är intressant att du fortfarnde dyrkar Plejd samtidigt som du totalt sågar hela deras affärsidé i var och varannat inlägg.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att katten eller något annat olämpligt inte finns i den?
Kan din katt öppna ugnsluckan?
 
  • Haha
PelleWidell och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det gått dåligt för Apple?
Hur tycker du att det gått för Microsoft?
Vilka format och protokoll är det du avser? AppleTalk från 1984?
Kan man bara kommunicera med Apple-datorer från andra Apple-datorer?
Kan man bara öppna Word-dokument på Windows?
Både Apple och Microsoft var till en början slutna system med proprietära protokoll och format, precis som alla andra system på den tiden. Men sedan ungefär 15 år tillbaka är det allt annat än sant.

Det här patetiska argumentet har du försökt använda tidigare och det funkade inte särskilt bra då heller.
 
  • Gilla
PelleWidell och 1 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kör både disk- och tvättmaskin när ingen är hemma. Menar du att det skulle bryta mot normala försäkringsvillkor? :thinking:
Skrev jag det?
Alla gör som man vill med sina maskiner hemma men kollar man på statistiken över bränder så känns det lite lågbegåvat att starta dom och lämna hemmet. Spisbrand är den vanligaste orsaken till brand i flerbostadshus.
Några 100 bränder startar varje år i villor pga. "Tekniskt fel" i en diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare.

https://www.expressen.se/leva-och-b...dmannens-varning-for-farliga-prylar-i-hemmet/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.