Aaake37 skrev:
fascinerad över hur alla räknar med att deras förhållanden alltid är huggna i sten tills de är pensionärer.

Eller, ”vi har byggt ett hus att bo i hela livet”.

50% av alla giftermål i Sverige slutar i skilsmässa
Vad har skilsmässa med att inte fullfölja tanken att bo kvar?
Just därför man har äktenskapsförord som gör att man sitter kvar. Vore ju ganska naivt annars.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Vad har skilsmässa med att inte fullfölja tanken att bo kvar?
Just därför man har äktenskapsförord som gör att man sitter kvar. Vore ju ganska naivt annars.
Det är väl mitt Stockholmsperspektiv som spökar. Bygga hus att bo gör man generellt som relativt ung. Det är väldigt få som är likvida nog att kunna bo kvar i huset själv och köpa ut sin respektive, alternativt köpa/bygga hus själv.

sen att man utrycker ”vi har köpt/byggt” vilket indikerar att man menar sig själv och partnern
 
Lilla selma
G Gipsvägg skrev:
käpte du hus i januari -22 så skulle du i nuläget betala lån för 25% mer än om du köpt det idag
Varför skulle de som köpte hus i januari-22 fundera på detta? Måste vara väldigt få av dessa som redan tänker på att sälja huset. Köpa hus är ju en hyfsat stor affär, så jag tror de flesta har gjort någon form ekonomisk plan framåt.
 
Sittställning
Keiller Keiller skrev:
2019 köpte jag hus med 85% belåningsgrad. Med topplån upp till 100%. Topplånet betalades inom ett år. De två senaste åren har jag med hjälp av en kombination av amorteringar och renovering fått en värdehöjning och är nu nere på 50% belåningsgrad i förhållandet mellan lån och marknadsvärdet just nu.

Och eftersom jag tänkt bo kvar åtminstone 10-15 år år till så sitter jag lugnt i båten och fortsätter att amortera och investera i huset. Så att villapriserna sjunker just nu bryr jag mig inte så mycket om. Det vänder förr eller senare.
Belåningsgraden avgörs av det amorteringsgrundande värdet har jag till mig. Ligger själv på över 100% belåningsgrad och väntar på att få göra en riktig värdering så att det amorteringsgrundande värdet kan sänkas.

Visst finns det en värdering och då en teoretisk belåningsgrad.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Belåningsgraden avgörs av det amorteringsgrundande värdet har jag till mig. Ligger själv på över 100% belåningsgrad och väntar på att få göra en riktig värdering så att det amorteringsgrundande värdet kan sänkas.

Visst finns det en värdering och då en teoretisk belåningsgrad.
Räknar jag inköpspris kontra storleken på bolånet i dagsläget, utan inblandning av eventuell värdestegring/värdeminskning, har jag efter 3,5 år en belåningsgrad på 64%. Jag har från början amorterat lite mer än vad jag behövt göra.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
TS & några andra här verkar tillhöra de där som tycker det är kul att spekulera i andras ev olycka.
Ja, det är självfallet en del som hamnat i skiten nu, men förhoppningsvis kan de flesta rida ut stormen samtidigt som vi får hejd på den rena bostadsspekulationen.
 
  • Gilla
Asson och 2 till
  • Laddar…
S
L lat skrev:
TS & några andra här verkar tillhöra de där som tycker det är kul att spekulera i andras ev olycka.
Ja, det är självfallet en del som hamnat i skiten nu, men förhoppningsvis kan de flesta rida ut stormen samtidigt som vi får hejd på den rena bostadsspekulationen.
Det är bostadsspekulanter som skapat en helt absurd marknad senaste åren. Kollar man tiktok dyker det upp 20-25åriga ”hyresvärdar” som skryter om hur mycket deras fastigheter drar in åt dom.

När folk utan kunskap kan tjäna stora pengar så brukar det vara i ”mania” fasen och därefter kommer en krasch.
 
Sittställning
Hur många är det som lever så nära gränsen att några extra % kan få deras ekonomi att fallera ?

Om man lever så nära gränsen har man inte råd att inte binda lånen. Med det sagt finns det säkert dom som har enorm otur.

Har folk så känslig ekonomi att 5 tusen i månaden kan sänka skeppet ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
ar folk så känslig ekonomi att 5 tusen i månaden kan sänka skeppet ?
Ja, tyvärr så gäller det folk i alla boendeformer!!

Ung, anställd i nåt sånt där företag utan anställningstrygghet som förespråkas nu och som nyligen flyttat till sin första lägenhet.

Nyskild som precis etablerat nytt eget boende, osv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Undrar om folk är lika insatt och medveten i sina pensionspengar som värdering av fastigheten eller belåningsgrad?

Är nog många som oroar sig över värdet på bostaden fast de ovetande tappat några hundra tusen i pension som de faktiskt kunnat påverkat och kanske lider mer av.

Byter man boende så köper man och säljer på samma marknad så resultatet är nollsummespel. Det är väl knappt stor procent som nyss köpt och måste sälja och sätta sig i hyresrätt. Hysterin är väl mer att man inser att det inte går att mjölka högre lån ur bostaden på ett tag och att det nu blivit slut på nollräntan som skulle vara för evigt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
G Gipsvägg skrev:
Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?

Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.

Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
Har inga lån överhuvudtaget så det spelar inte mig personligen någon större roll.
Har köpare på mitt hus den dag jag väl vill sälja (de som äger markerna runt om min fastighet).
Bundet elpris till 2027 och har sedan utrymme för ett betydligt högre elpris i min budget om det är det som gäller även då.
Läget på arbetsmarknaden påverkar mig inte alls.
Så för egen del är jag inte så orolig men allt handlar ju faktiskt inte om mig och mitt. Inte kul att se andra som pressas av dyrare lån och el bara för att nämna något.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han är en bot eller ett tro..
Anna???:heart::love::p
 
  • Haha
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Bor i kgl hufvudstad och har ingen avsikt att sälja huset i närtid, därmed spelar det ingen roll vad huset är värt just nu.

Bankfrågan förstår jag inte heller. Mina bolån uppgår till mindre än 10% av aktuellt fastighetsvärde så innan jag får bekymmer med säkerheten för lånet kan vi ha dystra tider i 50 år till. Dessutom är mitt hus värt 3 ggr mer än vad jag investerat i det ändå så….

så för att svara kort på din fråga: jag skiter fullständigt i vad huset är värt idag.
Jag, jag, jag, jag. Grattis till er i en trygg situation men ni har någon sorts inläggs-tourettes där ni måste skriva i varje tråd ni ser och tror att ämnet alltid angår er. Ni måste väl förstå att tråden inte handlar om er med 10% belåningsgrad och trygga jobb.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag, jag, jag, jag. Grattis till er i en trygg situation men ni har någon sorts inläggs-tourettes där ni måste skriva i varje tråd ni ser och tror att ämnet alltid angår er. Ni måste väl förstå att tråden inte handlar om er med 10% belåningsgrad och trygga jobb.
jag tror att trådskaparen ville knäppa alla som lagt lite mer på sitt hus (läge och utförande) på näsan. I det perspektivet behöver TS förstå att alla som bor i storstad inte är belånade upp över öronen. Vände man sig specifikt till den som måste lämna huset kanske man ska skriva det. Jag gissar att syftet var ett helt annat.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag, jag, jag, jag. Grattis till er i en trygg situation men ni har någon sorts inläggs-tourettes där ni måste skriva i varje tråd ni ser och tror att ämnet alltid angår er. Ni måste väl förstå att tråden inte handlar om er med 10% belåningsgrad och trygga jobb.
Den handlar om gipsvägg.

Vi lider såklart med honom om han måste flytta ifrån hyresrätten.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.