Electrolux äger väl typ hälften av alla vitvarutillverkare idag? Exempelvis så har jag en torktumlare från AEG som är helt identisk med maskiner från Electrolux å Huskvarna.
Å så verkar Electrolux ha köpt massa andra företag med, på min grästrimmer så står det Partner-Electrolux.
Någon sa också nåt om att Whirlpool tillhörde Electrolux.
Cylinda verkar däremot tillhöra nåt turkiskt företag för i min Cylinda tvättmaskin står det Arçelik på alla inre delar.
De enda som verkar tillverka sina egna grejer å håller någorlunda kvalité idag är Miele
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Electrolux äger väl typ hälften av alla vitvarutillverkare idag? Exempelvis så har jag en torktumlare från AEG som är helt identisk med maskiner från Electrolux å Huskvarna.
Å så verkar Electrolux ha köpt massa andra företag med, på min grästrimmer så står det Partner-Electrolux.
Någon sa också nåt om att Whirlpool tillhörde Electrolux.
Cylinda verkar däremot tillhöra nåt turkiskt företag för i min Cylinda tvättmaskin står det Arçelik på alla inre delar.
De enda som verkar tillverka sina egna grejer å håller någorlunda kvalité idag är Miele
Tyvärr kan jag inte hålla med dig i något av dina påståenden fullt ut men det tangerar sanningen nära log.
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr kan jag inte hålla med dig i något av dina påståenden fullt ut men det tangerar sanningen nära log.
Hur ligger det till då?
Hade varit intressant att veta det
 
BirgitS
D Djävulssnickarn skrev:
Exempelvis så har jag en torktumlare från AEG som är helt identisk med maskiner från Electrolux å Huskvarna.
Det är riktigt att Electrolux har rätt att använda varumärket AEG när det gäller vitvaror sen 2005. Däremot äger de inte företaget AEG.
D Djävulssnickarn skrev:
Någon sa också nåt om att Whirlpool tillhörde Electrolux.
Nej, Whirlpool är en stor amerikansk koncern med varumärken som t.ex. KitchenAid, Bauknecht och Hotpoint.
D Djävulssnickarn skrev:
Cylinda verkar däremot tillhöra nåt turkiskt företag för i min Cylinda tvättmaskin står det Arçelik på alla inre delar.
Cylinda är ett varumärke i Asko-koncernen som är svenskt, däremot köper de vitvaror som är tillverkade i olika fabriker och då t.ex. i Turkiet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Aha hur ligger det till med Miele då? Är de helt egna å tillverkar sina egna produkter?
 
BirgitS
Verkar som att de iaf är egna om man läser på den svenska sidan. Den där engelska sidan blev lite konstig när jag la in det i Google översättning .
Intressant att Whirlpool å Bauknecht hörde ihop, trodde att Bauknecht va en tysk tillverkare av elmotorer
 
A
Det är inte svart eller vitt

bosch siemens neff gaggenau är samma koncern tillverkas i asien, tyskland, polen, turkiet

AEG husqvarna electrolux elektrohelios zanussi tillhör samma koncern efter uppköp från elx. och tillverkningen ligger i samma fabriker, polen, ungern, rumänien.

cylinda har upphört som tillverkare och tillhör nu tillsammans med asko gorenjekoncernen

grundig, osby cylinda beko mm. är bara klisterlappar på maskiner från arcerlik i turkiet

miele , liebherr har i huvudsak tillverkning i tyskland men de billigare maskinerna gör i tjeckien.

whirlpool gör / gjort sina maskiner hos baukenecht , indesit

SMEG köper lite över allt och deras småel är kinesiskt

mediamarkt, elgiganten, elon har respektive egna "märken" vilka uteslutande kommer från PRC.

dessa ovanstående märken är väl de vanligaste i sverige
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Vet inte vad de gör nuförtiden, tvättmaskiner från Electrolux, AEG och Husqvarna är identiska och med samma funktioner endast designen skiljer de åt. Antog att Electrolux gjorde grunden som de andra fick kopiera men är osäker. Onödigt att bygga samma vitvaror med olika loggor men de tjärnar väl pengar på de.
 
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Vet inte vad de gör nuförtiden, tvättmaskiner från Electrolux, AEG och Husqvarna är identiska och med samma funktioner endast designen skiljer de åt. Antog att Electrolux gjorde grunden som de andra fick kopiera men är osäker. Onödigt att bygga samma vitvaror med olika loggor men de tjärnar väl pengar på de.
du glömde
Arthur Martin har ägts av Electrolux sen 80 talet
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
BirgitS
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Vet inte vad de gör nuförtiden, tvättmaskiner från Electrolux, AEG och Husqvarna är identiska och med samma funktioner endast designen skiljer de åt. Antog att Electrolux gjorde grunden som de andra fick kopiera men är osäker. Onödigt att bygga samma vitvaror med olika loggor men de tjärnar väl pengar på de.
Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios har varit varumärken som Electrolux-koncernen haft i många årtionden. AEG har väl kommit på senare tid på den svenska marknaden. Det är ju samma sak med en massa andra varumärken, t.ex. Bosch-koncernen använder varumärkena Bosch, Siemens Neff och Gaggenau.

Företag kan pressa priserna genom att kunna återanvända delar mellan olika varumärken men tilltala olika kundgrupper. Det är ju precis samma sak inom bilindustrin där VW har Skoda, Porsche, Audi m.fl. varumärken.
 
A
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Vet inte vad de gör nuförtiden, tvättmaskiner från Electrolux, AEG och Husqvarna är identiska och med samma funktioner endast designen skiljer de åt. Antog att Electrolux gjorde grunden som de andra fick kopiera men är osäker. Onödigt att bygga samma vitvaror med olika loggor men de tjärnar väl pengar på de.
electrolux med kloner görs av zanussi och PLV spolka!

olika loggor är marknadsföringsmässigt bra då brukarna känner igen sig i det de har
 
Liknande beteende finns ju inom bilindustrin.
Man bygger flera modeller och varumärken på samma plattform och med samma drivlina.
Man spar pengar, pengar som både kan användas till ökad vinst men också för att höja prestandan eller sänka priset.
Tyvärr verkar man inom vitvaror mest ha använt fördelarna för vinst och sänkt pris före ökad livslängd.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tyvärr verkar man inom vitvaror mest ha använt fördelarna för vinst och sänkt pris före ökad livslängd.
Framför allt sänkt pris eftersom det är vad kunderna har velat ha t.ex. efter finanskrisen 2008. Nu lär det väl bli en hård prispress igen pga. konsumenternas försämrade ekonomi.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Framför allt sänkt pris eftersom det är vad kunderna har velat ha t.ex. efter finanskrisen 2008. Nu lär det väl bli en hård prispress igen pga. konsumenternas försämrade ekonomi.
Är de det som förklaringen varför kvalitén skiftar?

Har själv undrad om mer folk än jag börjat tröttna på skit. Obs det här är min teori just om det här...90 talet kom det vitvaror, tv, video mm som höll max2 år.
Runt 2000 kom många bra grejor. Har tom kvar en tjock tv från år 2002. Fungerar galant medans 90 tals tv fick alltid nåt fel när garantin gick ut oftast efter 2år. Min egna teori var att okej dem har inte brytt sig att bygga timers och delar som ska gå sönder efter 2år pga att folk ändå slänger dessa när det snart platt tv som gäller.

År 2008 köper jag en dammsugare Elektrolux där slangen går av. På flera ställen tom. 2010 blir det en Dyson, där går munstycket sönder. Ger dem en till chans och jag har kvar min Dyson från 2015. Alltså hållt nu 7år.

Runt 2010 byter vi vitvator typ rubbet. Diskmaskin höll runt 5-6 år Miele.
Tvättmaskin behöver reparation efter 4år Miele. Dock ingen större grej men kräver invändigt grepp. En luftslang till pump blir tilltäppt...en grej man får rensa vart 4år. Sist gjorde jag det själv :cool:

Både Kyl och Frys Miele har handtagen gått sönder. Har dock fixat själv från tippen nya :cool: Tom från en gammal Electrolux om jag inte minns fel. Dem är metall (y)

Enda som fungerat utan problem har varit spis/ugn från märket UPO. Var dock deras dyraste modell gick på 20k. Men ångrar inte alls. Touchknappar som fungerar när man trycker på dem, går inte igång av skuggor eller att man sätter nåt ovanför knapparna som bla en bekants Bosch gör.

Så mycket är väl vad man beredd betala.

Dock verkar inte kvalitén alltid finnas där och krävs en butik som villig beställa saker.

Så ja din teori om finanskris kan nog stämma aldrig faktist ens tänkt tanken och finanskrisen vsr väl inte så hård i Sverige 08-10...men stor i andra länder. På 90 talet hade vi ju stor kris även i Sverige.

Alltså då är det bsra köpa begagnat nu då för vi är i finanskris igen :thinking:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.