kisumisu kisumisu skrev:
Varifrån köper man det? Finns det nån affär eller hemsida?

Råkade själv hitta en datoraffär som säljer begagnade proffs datorer. Men vitvaror har jag inte sett så mycket tillsalu.
Finns några ställen på blocket som säljer, sök på Electrolux Wascator så borde de komma upp
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
finns flera många av dom har butiker på blocket kolla under

[länk]
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Finns några ställen på blocket som säljer, sök på Electrolux Wascator så borde de komma upp
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Finns några ställen på blocket som säljer, sök på Electrolux Wascator så borde de komma upp
Tack!
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Råkade själv hitta en datoraffär som säljer begagnade proffs datorer.
Hur ser begagnade proffs ut och varför säljer dom sina datorer?
 
  • Gilla
  • Haha
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Hur ser begagnade proffs ut och varför säljer dom sina datorer?
Stortsett alla datortillverkare har hemmabruk och kontorsbruk. De billigaste hemmamaskinerna har delar som lätt går sönder, överhettas, sämre chassi, sämre skärm etc....

Skillnaden är att du kan t ex köpa en Lenovo för säg 3000kr och den dyra Lenovo Thinkpad kan gå på 20k dom ny. Men köper du en 1-2 år gammal 20k maskin för 5000 är det ofta mer värt göra det än den sprillans nya för 3000 som är byggd att fort gå sönder.

Detsamma gäller HP. Blev allergisk mot HP när min fru köpte sin hemmamaskin för 5000kr...bara problem!
Nu köpte hon en begagnat kontors HP, fint aluminium chassi, bra ljud, bra bild och inga bekymmer!

Detsamma gäller även skrivare...köper man en från närmaste supermarket för 400kr får man jämt köpa nya och i slutändan blir det tusentals kronor på säg en 10årsperiod. Plus på allt det där en massa bråk och gråa hårstrån...

Varför det säljs...ja det kan vara konkursbon, företagen kanske vill alltid ha det nyaste osv...men för en vanlig användare spelar det inte alltid så stor roll ha det nyaste men att man har hållbara delar spelar stor roll. Använder själv en Lenovo ThinkPad från 2016. Funkar klockrent! Enda jag behövt göra är uppgradera minnet till 24GB och hårddisk till 2TB SSD. Inte ens alla nya datorer har så ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Stortsett alla datortillverkare har hemmabruk och kontorsbruk. De billigaste hemmamaskinerna har delar som lätt går sönder, överhettas, sämre chassi, sämre skärm etc....

Skillnaden är att du kan t ex köpa en Lenovo för säg 3000kr och den dyra Lenovo Thinkpad kan gå på 20k dom ny. Men köper du en 1-2 år gammal 20k maskin för 5000 är det ofta mer värt göra det än den sprillans nya för 3000 som är byggd att fort gå sönder.

Detsamma gäller HP. Blev allergisk mot HP när min fru köpte sin hemmamaskin för 5000kr...bara problem!
Nu köpte hon en begagnat kontors HP, fint aluminium chassi, bra ljud, bra bild och inga bekymmer!

Detsamma gäller även skrivare...köper man en från närmaste supermarket för 400kr får man jämt köpa nya och i slutändan blir det tusentals kronor på säg en 10årsperiod. Plus på allt det där en massa bråk och gråa hårstrån...

Varför det säljs...ja det kan vara konkursbon, företagen kanske vill alltid ha det nyaste osv...men för en vanlig användare spelar det inte alltid så stor roll ha det nyaste men att man har hållbara delar spelar stor roll. Använder själv en Lenovo ThinkPad från 2016. Funkar klockrent! Enda jag behövt göra är uppgradera minnet till 24GB och hårddisk till 2TB SSD. Inte ens alla nya datorer har så ;)
jag har gjort lika dant i flera år nu


ett tips kolla konkursauktioner
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Tycker Electrolux ska ha eloge för sin fina reservdelsförsäljning. Visst kan priserna vara något höga men att jag kan köpa reservdelar till min 20 år gamla dammsugare är smått fantastiskt. Tänk om fler företag hade den servicen...

Önskar vi hade lagstiftning som tvingade företag att tillhandahålla reservdelar samt reparationsmanualer.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
E EttAnvändarnamn skrev:
Tycker Electrolux ska ha eloge för sin fina reservdelsförsäljning. Visst kan priserna vara något höga men att jag kan köpa reservdelar till min 20 år gamla dammsugare är smått fantastiskt. Tänk om fler företag hade den servicen...

Önskar vi hade lagstiftning som tvingade företag att tillhandahålla reservdelar samt reparationsmanualer.
Samtidigt har de inte kritiska reservdelar till en 10år gammal spis.
Tror det kan bero på hur länge produkten fanns i produktion med just den delen kanske..
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Är de det som förklaringen varför kvalitén skiftar?

Har själv undrad om mer folk än jag börjat tröttna på skit. Obs det här är min teori just om det här...90 talet kom det vitvaror, tv, video mm som höll max2 år.
Runt 2000 kom många bra grejor. Har tom kvar en tjock tv från år 2002. Fungerar galant medans 90 tals tv fick alltid nåt fel när garantin gick ut oftast efter 2år. Min egna teori var att okej dem har inte brytt sig att bygga timers och delar som ska gå sönder efter 2år pga att folk ändå slänger dessa när det snart platt tv som gäller.

År 2008 köper jag en dammsugare Elektrolux där slangen går av. På flera ställen tom. 2010 blir det en Dyson, där går munstycket sönder. Ger dem en till chans och jag har kvar min Dyson från 2015. Alltså hållt nu 7år.

Runt 2010 byter vi vitvator typ rubbet. Diskmaskin höll runt 5-6 år Miele.
Tvättmaskin behöver reparation efter 4år Miele. Dock ingen större grej men kräver invändigt grepp. En luftslang till pump blir tilltäppt...en grej man får rensa vart 4år. Sist gjorde jag det själv :cool:

Både Kyl och Frys Miele har handtagen gått sönder. Har dock fixat själv från tippen nya :cool: Tom från en gammal Electrolux om jag inte minns fel. Dem är metall (y)

Enda som fungerat utan problem har varit spis/ugn från märket UPO. Var dock deras dyraste modell gick på 20k. Men ångrar inte alls. Touchknappar som fungerar när man trycker på dem, går inte igång av skuggor eller att man sätter nåt ovanför knapparna som bla en bekants Bosch gör.

Så mycket är väl vad man beredd betala.

Dock verkar inte kvalitén alltid finnas där och krävs en butik som villig beställa saker.

Så ja din teori om finanskris kan nog stämma aldrig faktist ens tänkt tanken och finanskrisen vsr väl inte så hård i Sverige 08-10...men stor i andra länder. På 90 talet hade vi ju stor kris även i Sverige.

Alltså då är det bsra köpa begagnat nu då för vi är i finanskris igen :thinking:
UPO var väldigt bra grejer så det lades ner...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det har alltid fungerat bra kortsiktigt att "mjölka" ett erkänt varumärke genom att sälja billiga produkter med tveksam kvalitet och prestanda.
I det långa loppet vinner man ju ingenting på det. Man står kvar med urholkade varumärken med försämrat anseende och kunder som köper något annat.
Japp det ser man tydligt på husqvarna och cylinda
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
B Bombus pratorum skrev:
Och kina pressar på som tusan. Det blir ett race nedåt i kvalitet för alla. Tycker det märks på precis allting. Kvaliteten sjunker och till slut går det inte att köpa kvalitet även om man vill. Med vitvaror är det väl definitivt så idag.
Kina tappar nu då köparna inte gillar att de aldrig får sina grejer. Indien lär bli det nya
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Problemet är att det ska vara så satans mycket finesser och energimärkningar på dagens prylar. Jag hade gärna betalat lite mer för att få kvalitet istället för all elektronik, silverbeläggningar, oanvändbara ekonomiprogram, etc.
problemet är att det räcker inte med lite mer utan mer dubbelt eller tom tredubbelt för att hamna på 70-talskvalitet
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Grundregel nr ett inom varumärkesvård. Var tydlig med var varumärket står för och tumma aldrig på det.
Har man behov av att växa inom ett avvikande segment så säljer man de med ett annat varumärke, inte med det hela företaget står och faller med.
Man hade kanske kunna "offra" Elektrohelios eller något annat.

Nu har man en rejäl och kostsam uppförsbacke för att vinna tillbaka kundernas förtroende. 15-20år skulle jag säga, eller genom extremt generösa garantier och löften som byggs på fakta och som känns trovärdiga.
elektrohelios är offrat
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om folk "visste" att de köpte kvalitet så tror jag många skulle göra det.
tveksamt
om su ser en tvättmaskin för 5000.- bredvid en för 25000.- så inser du att din utlandssemester på 10-dagar blir rikare än din tvättstuga i 10-år.
bonusen är att du dessutom drar hem covid till Sverige kostnadsfritt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ja, man har ju ingen aning om maskinen för 5 000:- egentligen har samma komponenter som den för 15 000:- i en lite snyggare förpackning.
så är det bara kolla på AEG jmf med helios
 
A
E EttAnvändarnamn skrev:
Tycker Electrolux ska ha eloge för sin fina reservdelsförsäljning. Visst kan priserna vara något höga men att jag kan köpa reservdelar till min 20 år gamla dammsugare är smått fantastiskt. Tänk om fler företag hade den servicen...

Önskar vi hade lagstiftning som tvingade företag att tillhandahålla reservdelar samt reparationsmanualer.
Att du hittar reservdelar til 20-30 åriga maskiner är inget konstigt för de gick aldrig sönder under garantin eller de följande 10 åren
men du hittar inga reservdelar till en spis för 30tkr som är 10-år.
priserna är ruskigt billiga jmf med övriga fabrikat, fick de bort posten som fraktbolag skulle man nog kunna få dessa inom rimlig tid oxå.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.