Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Tjoloho Tjoloho skrev:
Har du inte blivit klokare av alla fantastiska åsikter ännu så reas delar av Wisers sortiment nu ut på en av de större hemautomations handlarna online;)
Halva priset!? Det måste betyda att det är en värdelös/utdöende produkt... ;)
 
För övrigt... Själva frågan "Plejd eller Wiser", det borde funnits ett alternativ "Det beror på".
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Halva priset!? Det måste betyda att det är en värdelös/utdöende produkt... ;)
de var min spontana tanke också men jag vågar inte längre ge mig in i debatten;)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
S
För min egen del tycker jag att möjligheten att ha en dimmer med flera vred är en avgörande skillnad. Jag tycker jag har tittat ganska noga på Wiser och hittar inte den funktionen.

Det finns säkert andra detaljer som skiljer. Måste man byta batteri i alla trådlösa knappar varje år så tycker jag det också är viktigt. I synnerhet om man måste konfigurera om knapparna efter varje byte. Förmodligen finns det andra svårhittade nackdelar med alla system. Jag hade gärna velat se den typen av information i den här tråden istället för en massa käbbel.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt... Själva frågan "Plejd eller Wiser", det borde funnits ett alternativ "Det beror på".
Skrev inte jag ungefär 2000 ord där jag försökte säga just det... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Men kan man skapa en helautomatisk automation där man manuellt varje kväll surfar runt och kollar elpriser och sen manuellt räknar ut vilka tider man vill ha värme och sen ställer sig inom blåtandsräckvidd till en pryl och öppnar upp en app där man manuellt ställer in en timer som sen helt automatiskt stänger av en värmepump och gör det kallt i bostaden och på så viss gör att det börjar spruta in sedlar rakt ner i plånboken?

Den enkelheten är det många som vill betala extra pengar för och då finns det bara ett system som duger. Det kan även släcka lampor.
tror du missade, jag stödjer z2mqtt, andra öppna protokoll och inte plejd... :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S STB skrev:
För min egen del tycker jag att möjligheten att ha en dimmer med flera vred är en avgörande skillnad. Jag tycker jag har tittat ganska noga på Wiser och hittar inte den funktionen.

Det finns säkert andra detaljer som skiljer. Måste man byta batteri i alla trådlösa knappar varje år så tycker jag det också är viktigt. I synnerhet om man måste konfigurera om knapparna efter varje byte. Förmodligen finns det andra svårhittade nackdelar med alla system. Jag hade gärna velat se den typen av information i den här tråden istället för en massa käbbel.
Med andra lösningar så öppnar sig en ny värld, jag har tex en dubbelknapp där ett tryck på båda tänder eller släcker hela köket (köksramp, spottar i tak och en spotramp). Ett tryck på höger tänder taket, två tryck toggle mellan 50% och 100%, ett tryck på vänster tänder takrampen, två tryck på vänster toggle 50% och 100%. Dimmer i all ära, men oftast vill man växla mellan ett par lägen. att ha 0-100 brukar sällan vara behovet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Med andra lösningar så öppnar sig en ny värld, jag har tex en dubbelknapp där ett tryck på båda tänder eller släcker hela köket (köksramp, spottar i tak och en spotramp). Ett tryck på höger tänder taket, två tryck toggle mellan 50% och 100%, ett tryck på vänster tänder takrampen, två tryck på vänster toggle 50% och 100%. Dimmer i all ära, men oftast vill man växla mellan ett par lägen. att ha 0-100 brukar sällan vara behovet.
Det var mycket tryckande, fungerar säker bra den lösningen.

Fungerar nog inte så bra på en sådan här
En gammal strömbrytare med snöre, av trä och porslin, väggmonterad, dekorativ design, vintage eller retro stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Bjor Bjor skrev:
Det var mycket tryckande, fungerar säker bra den lösningen.

Fungerar nog inte så bra på en sådan här
[bild]
Snygg faktiskt
 
Bjor Bjor skrev:
Det var mycket tryckande, fungerar säker bra den lösningen.

Fungerar nog inte så bra på en sådan här
[bild]
Snygg!

Inte så mycket tryckande alls, det blir ju klart mer ifall man har andra lösningar eftersom man behöver fler dimmers o knappar...
 
Nissens
Dudeish Dudeish skrev:
Med andra lösningar så öppnar sig en ny värld, jag har tex en dubbelknapp där ett tryck på båda tänder eller släcker hela köket (köksramp, spottar i tak och en spotramp). Ett tryck på höger tänder taket, två tryck toggle mellan 50% och 100%, ett tryck på vänster tänder takrampen, två tryck på vänster toggle 50% och 100%. Dimmer i all ära, men oftast vill man växla mellan ett par lägen. att ha 0-100 brukar sällan vara behovet.
Du får sätta upp en manual för gäster och familjen. :)
 
J
Nissens Nissens skrev:
Du får sätta upp en manual för gäster och familjen. :)
Njae, I de flesta hem finns det dubbelbrytare som fungerar på samma sätt. Oftast är knappen närmast den lampa eller sektion det gäller. Tom en Plejdfamilj lyckas nog tända eller släcka efter en tryckning eller två. Att man sedan KAN använda finesser att släcka eller tända allt är ju en bonus. Lite som med gladpack. En del vet fortfarande inte att man kan vika in flikarna in i hålen. Fortfarande kan man rulla ut plast, dock lite långsammare.
Skärmdump av en webbläsare med en ZigBee smartknappströmbrytare och prisinformation på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Att tempen sjunker när ingen är hemma är ett problem menar du?
Jag har över 20 grader hela tiden när jag är hemma med lite stödeldning, det behövs inte speciellt mycket.
Har du ens begripit vad offpeak visar? Den elen systemet använder på lågtaxa hade det annars kört även över högtaxa, det är besparingen.

Jag har inte sänkt mitt varmvatten över huvudtaget, det som finns i tanken räcker gott och väl över dagen.

Eftersom jag har golvvärme i betongplatta på bottenplan så ger inte en innegivare till bvp speciellt mycket pga trögheten i plattan. Istället utnyttjar jag den trögheten nu när några ton betong värms upp på lågtaxa och avger värme under dagen.
Jag snackar om att för den som läser ditt nonsens så är dina påståenden antingen ren lögn eller oförstånd.

Trögt system med som kallast 16 grader.
Småelda lite så blir det magiskt och snabbt 20.

Sparar pengar.
Räknar inte med alla kostnader.

Stänger av värmepumpen.
Har magiskt varmvatten.

Dina påståenden är så fulla av motsägelser att jag inte ens tror du försöker lura någon på forumet, du har nog lurat dig själv.

Egentligen är det rätt ofarligt om någon som läser skulle få för sig att upprepa det du skriver, utom i fallet med att bryta strömmen till bergvärmepumpen, det kan bli en väldigt dyr läxa när styrelektroniken havererar.
Jag gissar att eftersom det är en äldre version av on/off typ så föreligger det risk att styrdonet kan ha utgått likt mitt eget, det kan bli extremt tråkigt.
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Fungerar nog inte så bra på en sådan här
Vilken snygg vriddimmer! (y)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Snygg!

Inte så mycket tryckande alls, det blir ju klart mer ifall man har andra lösningar eftersom man behöver fler dimmers o knappar...
Tack.
Det går att styra 2 dimmrar med den och ett scenario med dubbel vrid. Men om man vill styra mer än belysning så passar nog nå annat bättre. Fick hem en trådlös brytare igår med 4 st knappar och 3 funktioner per knapp. En smidig lösning i bygget, men mycket klickande blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.