Nej, Ica har inte monopol, men de är den största dagligvaruhandeln. De har gott om konkurrenter.

Lista från Dagens handel på kedjor med flest butiker:

Dagligvaruhandeln

1. Ica – 1 292 butiker.
2. Coop – 656.
3. Systembolaget – 440.
4. Pressbyrån – 305.
5. Handlarn – 206.
6. Willys – 200.
7. Direkten – 188.
8. Hemköp – 186.
9. Lidl – 171.
10. Netto – 162.

Definitionen på monopol är:
"Monopol är det på en marknad där det bara finns ett företag."
https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/monopol/

"Sammanfattningsvis är det Konkurrensverkets bedömning att konkurrensen på marknaderna för handel och produktion av livsmedel huvudsakligen fungerar väl och konsumenterna har goda förutsättningar att göra aktiva och välinformerade val."
https://www.konkurrensverket.se/glo...ch-broschyrer/rapportserie/rapport_2018-4.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
@
E Erik_X skrev:
Det är väl inte så konstigt att bostadspriserna faller vi har många som dör och många som emigrerar samtidigt som vi har lågt barnafödande och låg invandring. Sammantaget ett överutbud på bostäder. Många bostäder till salu som står tomma.
Det gäller i och för sig inte för alla orter....
 
M MrDizzy skrev:
Ytterst tveksam till att ingen fastighet där det finns en ICA butik inte ägs av ICA fastigheter i en hel kommun. Oftast är det ICA maxi men endel ICA kvantum & supermarket med.
Men alla ägs givetvis inte. Om läget är bra och passar för en ICA butik så hyrs det istället. ( om man inte får köpa loss)

Och ja många bitar av ICA är inte så tilltalande, det håller jag helt med om. Och jag kan troligen betydligt mer hur många icke-tilltalande delar det finns än de flesta.

Och tro inte att jag är ICA frälst utan vill bara sprida info om hur ICAs upplägg är då det är mig veterligen hyffsat unikt i matvaruhandeln över hela världen.
Så man pratar om rätt saker.
Anledningen jag vet att upplägget är hyffsat unikt är att jag var inblandad på ett hörn i ICA online.
Att bygga en online handel där du har 1400 ägare som fritt får bestämma vilka produkter och priser de vill ha i just sin Online butik...... tja... slutade med att ICA IT fick bygga eget från scratch. Ingen leverantör i hela välden kunde leverera
Ica äger inte ens ica maxis byggnad i vår kommun. Inte ens kvantum.

I vår by ägs det av en äldre man som inte har ett skit med ica att göra. Han vill inte ha med de att göra förutom att hyra ut till den gnidna ica snubben som blir av med kunder för fullo i detta nu =)

Så förstår inte varför ica skulle vilja äga byggnader alls då det enbart är en kostnad. Du har inte det om bakfoten att det är butiksägaren som äger huset?

När jag tänker efter ännu mer så är det 3 kommuner i bredd här som ica inte äger någon byggnad. Vilket bolag inom ica syftar du på? Är nyfiken på att veta vilka byggnader de äger.

Med tanke på att de knappt anställer folk till sina lager utan hyr in så är jag tveksam ännu mer till att de vill äga något.


Jag tror willys kommer att ta över, hoppas på coop får mer andelar med faktiskt.
 
M MrDizzy skrev:
Ica fastigheter
[länk]
Tack. Då är det ju inte som du sade.
Det där är relativt nya byggnader. Alla ica i vår kommun är i gamla byggnader och privatägt, knappt något ica kan få köpa heller =)

Men kul att de satsar lite på någon bostad.
 
E Erik_X skrev:
Det är väl inte så konstigt att bostadspriserna faller vi har många som dör och många som emigrerar samtidigt som vi har lågt barnafödande och låg invandring. Sammantaget ett överutbud på bostäder. Många bostäder till salu som står tomma.
Nja, Sverige har trots pandemier och annat fortsatt en folkökning varje år. 2021 blev vi drygt 73000 fler, och folkökningen första halvåret 2022 pekar på liknande ökning 2022.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...et/befolkningsstatistik-forsta-halvaret-2022/
 
  • Arg
Johannes56
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte heller särskild låg invandring eller hög utvandring. Samma som vanligt efter att pandemins effekter nu klingar av:

Stapeldiagram över invandring och utvandring, Sverige, första halvåret 2000 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rkarlsson skrev:
Ica äger inte ens ica maxis byggnad i vår kommun. Inte ens kvantum.

I vår by ägs det av en äldre man som inte har ett skit med ica att göra. Han vill inte ha med de att göra förutom att hyra ut till den gnidna ica snubben som blir av med kunder för fullo i detta nu =)

Så förstår inte varför ica skulle vilja äga byggnader alls då det enbart är en kostnad. Du har inte det om bakfoten att det är butiksägaren som äger huset?

När jag tänker efter ännu mer så är det 3 kommuner i bredd här som ica inte äger någon byggnad. Vilket bolag inom ica syftar du på? Är nyfiken på att veta vilka byggnader de äger.

Med tanke på att de knappt anställer folk till sina lager utan hyr in så är jag tveksam ännu mer till att de vill äga något.


Jag tror willys kommer att ta över, hoppas på coop får mer andelar med faktiskt.
Titta på biltema.
Dom eftersträvar att äga sina egna byggnader.
Under annat bolag.
Det blir säkert lönsammare.
 
A A-Man_08 skrev:
Titta på biltema.
Dom eftersträvar att äga sina egna byggnader.
Under annat bolag.
Det blir säkert lönsammare.
Skillnaden är ju många gånger att biltema är helt enskilda byggnader. Det är inte icas butiker. Enda i vår kommun som är enskild byggnad är maxi. Och den äger inte ica =)

Inte ens Biltema i vår kommun är i enskild byggnad, så frågan är om de hyr in sig de också.

Citygross äger ju inte ens sin egna byggnd här och de är här moderbolaget ligger till citygross =)
 
J
Aaake37 skrev:
Nu drev jag ju vilket nog var uppenbart för de flesta.
Men faktum kvarstår att en stor del av invandringen varit nödvändig för att våra landsmän är lata och gillar att gå på bidrag mer än att jobba
Ja, men det är inte riktigt 100% arbetskraftsinvandring. Bostadsmarknaden ser lite ut som den gör pga invandringen. Man lånar ihjäl sig för att bo i ett tryggt område.
 
  • Gilla
klasen40
  • Laddar…
A
J plywoodskiva skrev:
Ja, men det är inte riktigt 100% arbetskraftsinvandring. Bostadsmarknaden ser lite ut som den gör pga invandringen. Man lånar ihjäl sig för att bo i ett tryggt område.
nej men Sverige har västvärldens i princip högsta invandring av lågproduktiv arbetskraft.
Hade inte behövts om vi inte hade så många som hellre gick på bidrag än att jobba
 
  • Gilla
Lovsångsledaren och 4 till
  • Laddar…
Även lågkvalificerad arbetskraft är efterfrågan på bostäder, faller efterfrågan faller priset.

Vad gäller ICA gick de från att vara ett respekterat företag till ett krimminellg gäng när de köptes ut av börsen med insiderhandel undviker i möjligaste mån.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
J
@ @ndreas skrev:
Du förstår inte att lån kan bli "dåliga" i och med att värdet på säkerheten (dvs bostaden) faller i värde och att säkerhetens värde därmed inte täcker lånet?
I så fall redan dåliga lån kan bli sämre lån.
Så länge låntagaren kan betala ränta och amorteringarna då behöver inte långivarna lösa ut lånen genom försäljning.
Säkerhetensvärde som inte täcker lånet har mindre betydelse. Det kan resultera i högre räntor eftersom risken har ökat men fortfarande bankerna klarar sig.
Om det uppstår en situation med hög arbetslöshet och dåliga inkomster som resulterar i att folk inte kan längre betala sina lån då blir bankerna drabbade.
Så att säga dåliga lån din definition behöver inte nödvändigtvis motivera en krasch för marknaden.
 
J
J plywoodskiva skrev:
Ja, men det är inte riktigt 100% arbetskraftsinvandring. Bostadsmarknaden ser lite ut som den gör pga invandringen. Man lånar ihjäl sig för att bo i ett tryggt område.
Om så är fallet då skulle det vara stor prisskillnad mellan de populäraste områdena jämfört med invandrartäta områden.
Så är det knappast. Exempelvis prisuppgången i Täby är likvärdig med Botkyrka.
 
J
J Jens33 skrev:
Om så är fallet då skulle det vara stor prisskillnad mellan de populäraste områdena jämfört med invandrartäta områden.
Så är det knappast. Exempelvis prisuppgången i Täby är likvärdig med Botkyrka.
ja, du har helt rätt. Ett hus i Angered kostar 14 miljoner också. Alla vill ju bo där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.