Claes Sörmland
E eliles skrev:
[länk]
Det är ju exakt vad @Aleari gör på sin fastighet, hanterar dagvattnet lokalt enligt LOD-principen som beskrivs i länken. Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt. Det är ju detta som du inte gillar, du har ju uppgivit att lösningen du istället tänker dig är att vattnet ska ledas i rör till kommunens dagvattensystem. Det som kommunen inte vill och berättar om på sidan som du länkar till.
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju exakt vad @Aleari gör på sin fastighet, hanterar dagvattnet lokalt enligt LOD-principen som beskrivs i länken. Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt. Det är ju detta som du inte gillar, du har ju uppgivit att lösningen du istället tänker dig är att vattnet ska ledas i rör till kommunens dagvattensystem. Det som kommunen inte vill och berättar om på sidan som du länkar till.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju exakt vad @Aleari gör på sin fastighet, hanterar dagvattnet lokalt enligt LOD-principen som beskrivs i länken. Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt. Det är ju detta som du inte gillar, du har ju uppgivit att lösningen du istället tänker dig är att vattnet ska ledas i rör till kommunens dagvattensystem. Det som kommunen inte vill och berättar om på sidan som du länkar till.
Farbrorn fattar inte, jag har sagt att Stockholm kommun inte vill att man ska leda dagvattnet till det kommunala avloppet.
Alltså snubben ska föreställa ingenjör men fattar inte att han inte kommer nånvart gällande dagvattnet. Men trots allt har han en skadenummer som han använda sig av och dra mig inför rätta. Men med utgången att han får betala hela kalaset själv :)
 
Claes Sörmland
Aleari Aleari skrev:
Farbrorn fattar inte, jag har sagt att Stockholm kommun inte vill att man ska leda dagvattnet till det kommunala avloppet.
Alltså snubben ska föreställa ingenjör men fattar inte att han inte kommer nånvart gällande dagvattnet. Men trots allt har han en skadenummer som han använda sig av och dra mig inför rätta. Men med utgången att han får betala hela kalaset själv :)
Finns det dagvattenavlopp i gatan och ingår din fastighet i verksamhetsområdet för detta? Har du fått ett nej från kommunen att ansluta ledningar från t ex takavvattningen dit?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det dagvattenavlopp i gatan och ingår din fastighet i verksamhetsområdet för detta? Har du fått ett nej från kommunen att ansluta ledningar från t ex takavvattningen dit?
Tror inte att det finns, annars hade väl det varit kopplat dit antar jag av tidigare ägare.
 
K
Men det är ju tydligt i de tidigare bilderna att det finns en dagvattenbrunn som är tänkt att ta hand om takets vatten men som kopplats förbi! Jag förstår inte var granntomten börjar, men är det så att den börjar där stenläggningen slutar så förstår jag Eliles upprördhet, det betyder ju att allt @Aleari 's regnvatten forsar vidare ner på hans tomt! Se bild nedan:
E eliles skrev:
Tidigare ägaren av grannhuset ovanför slänten har lagt stenplattor på större delen av tomten och allt spillvatten,
även från tak och från en lång vägsträcka ovanför, leds ner över den tomten till min jordtäckta slänt.
[bild]
På bilden ser man tydligt ett spygatt under stupröret, vart leder detta? (Edit: Jag kan bara se halva bilden och därför inget spygatt, men trycker jag på den dyker det upp)

Någonstans måste ett dike eller avrinningsränna till. Infiltration kan absolut ske i en sandig gräsmatta, men poängen med lagtexten är att den inte ska besvära grannen mer än om det var obebyggt.

Min rekommendation är att se till att stuprören ansluts till ett rörsystem som slutar i en stenkista eller liknande..

Men till att börja med så ska ju slangen eller vad det är som är kopplat till stupröret på bilden ledas ut åt sidan till en rabatt eller gräsmatta och inte flöda ner till grannen.
 
  • Gilla
eliles
  • Laddar…
@Kallebo läs Claes Sörmland tidigare inlägg. Han verkar ha fattat det här bäst och kollat på flygbilder över området.
 
Aleari Aleari skrev:
@Kallebo läs Claes Sörmland tidigare inlägg. Han verkar ha fattat det här bäst och kollat på flygbilder över området.
Kallebos fråga är ju dock intressant.. varför leds inte vattnet ner i brunnen som finns under stupröret?
Den brunnen, vart leder den?
 
Aleari Aleari skrev:
Tror inte att det finns, annars hade väl det varit kopplat dit antar jag av tidigare ägare.
Jag har berättat för dig att det finns och visat lämplig inkopplingspunkt.
 
K
Aleari Aleari skrev:
@Kallebo läs Claes Sörmland tidigare inlägg. Han verkar ha fattat det här bäst och kollat på flygbilder över området.
Nja. Jag tolkade Claes i Sörmlands inlägg som att han undrade om du pratat med Stockholms stad om det fanns dagvattenledningar att koppla in dagvattnet från stuprören på. Du svarade att du inte visste.

Självklart får du inte koppla dagvatten till avloppet. Men det ska finnas speciella ledningar för dagvatten i gatan.

Under ditt stuprör finns ett galler till en brunn som antyder anslutning till en sådan ledning. Eller kanske till en stenkista.. men den kan ju vara förstörd om huset var 60-70 år gammalt.. hur som helst har det tidigare funnits en godkänd dagvattenhantering som bör återställas!
 
  • Gilla
eliles
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eliles skrev:
Jag har berättat för dig att det finns och visat lämplig inkopplingspunkt.
Det är inget man bara freestylar på det sättet.

Önskar man ansluta en tomts dagvattensystem till ett kommunalt ledningssystem i ett verksamhetsområde med dagvattenavlopp så görs det efter att huvudmannen upprättat en anslutningspunkt. Man tilldelas alltså denna av huvudmannen. @Aleari kan lätt se om en sådan punkt finns upprättad för hans fastighet genom att titta på VA-fakturan. Står där en dagvattenavgift listad som del av taxan så finns en sådan anslutningspunkt upprättad för fastigheten. Då får han koppla in sig där med dagvattenledning. Men bara där och på det sätt som anges i ABVA for kommunen. (Ring eller emaila VA-folket först, de gillar inte egna initiativ när villaägare knackar upp deras kulvertar.)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kallebo skrev:
Under ditt stuprör finns ett galler till en brunn som antyder anslutning till en sådan ledning. Eller kanske till en stenkista.. men den kan ju vara förstörd om huset var 60-70 år gammalt.. hur som helst har det tidigare funnits en godkänd dagvattenhantering som bör återställas!
Det krävs ingen instans som ger godkännande för att hantera dagvatten på egen tomt. Gräv ledningar och diken som du själv tycker passar. I samband med startbesked när man bygger ett nytt hus ska det dock finnas en lösning för dagvattnet. Men samma dag som slutbesked ges så kan du ändra systemet som du tycker passar.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kallebo skrev:
Nja. Jag tolkade Claes i Sörmlands inlägg som att han undrade om du pratat med Stockholms stad om det fanns dagvattenledningar att koppla in dagvattnet från stuprören på. Du svarade att du inte visste.
Rätt tolkat!

Men jag har också kollat på flygfoto och det ser ut som att det finns mjukmark/gräsmatta mellan @Alearis uteplats och TS tomt. Alltså möjlighet för vattnet att infiltrera enligt LOD-principen.

Men det är klart, är det snustorrt i backen som det ofta är på sommaren kring Stockholm och ett störtregn kommer så kommer helt naturligt vatten att rinna längs markytan i slänten. Men det är inte sånt dagvatten som man förväntas hantera på tomtmark utan vatten som leds från t ex taket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
E eliles skrev:
Jag har berättat för dig att det finns och visat lämplig inkopplingspunkt.
Som ni hade gjort hos er menar du?
Dina stuprör går väl ner in i nån sorts avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.