Elpriset sätt dagen innan på elbörsen och om säljare och köpare inte kommer överens om ett pris. Då vet man att de kommer bli nerstängningar

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du tror på det själv alltså? Bara att boka första bästa biljett till konungadömet Thailand och gömma sig alltså, skaru me eller?
Ledsen att väcka dig ur din dvala men han har nog rätt i sina spekulationer. Vi är i allra högsta grad indragna i ett ombudskrig mot en fiende som är ytterst opålitliga, säger dom nåt kan vi förvänta oss motsatsen. Det är dags att dra upp huvudet ur sanden och vara förberedd.

//Skåning

TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Ledsen att väcka dig ur din dvala men han har nog rätt i sina spekulationer. Vi är i allra högsta grad indragna i ett ombudskrig mot en fiende som är ytterst opålitliga, säger dom nåt kan vi förvänta oss motsatsen. Det är dags att dra upp huvudet ur sanden och vara förberedd.

//Skåning
Jaja, alles gut!

• Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Är det något mer man kan förvänta sig att politikerna strular till inom det närmaste? Jag tänkte när jag ändå är ut på shoppingrunda med katten..

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag vet egentligen inte vad jag skall säga. Men självklart är vi förberedda på elavbrott. Senast vi hade det var 2015 då strömmen gick och vi fick plocka fram ficklampor och laga frukost på trangiaköket.
2018 grävdes en vattenledning av och många var utan vatten i 19 timmar. Vi tog fram vår lilla dunk och borstade tänderna och kokade kaffe medan vi läste om paniken på FB då folk åkte i karavan från butik till butik för att köpa flaskor med vatten…
”Självklart” är man alltid förberedd på att elen försvinner en stund. Är ju ingen stor grej med det.

I
Fario Fario skrev:
Jag vet egentligen inte vad jag skall säga. Men självklart är vi förberedda på elavbrott. Senast vi hade det var 2015 då strömmen gick och vi fick plocka fram ficklampor och laga frukost på trangiaköket.
2018 grävdes en vattenledning av och många var utan vatten i 19 timmar. Vi tog fram vår lilla dunk och borstade tänderna och kokade kaffe medan vi läste om paniken på FB då folk åkte i karavan från butik till butik för att köpa flaskor med vatten…
”Självklart” är man alltid förberedd på att elen försvinner en stund. Är ju ingen stor grej med det.
En fråga, betyder det att ni cirkulerar era vattendunkar? För visst får man inte ha vatten stående särskilt länge?

I
När det gäller elverk som går på diesel, hur effektivt är det verkligen för att få värme? Vad jag förstår är det generellt effektivare att köpa en ren diesel värmare som gör om diesel direkt till värme utan att gå via el först? Visst är det tråkigt att bli av med el men det är väll ändå svårt att driva ett helt hus med ett elverk om man inte har industri standard?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
I Ironside skrev:
En fråga, betyder det att ni cirkulerar era vattendunkar? För visst får man inte ha vatten stående särskilt länge?
Med väl rengjorda dunkar, rent vatten och förvaring svalt och mörkt nöjer jag mig med att cirkulera en gång om året. Titta lukta och känn om det bildats en biofilm.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Med väl rengjorda dunkar, rent vatten och förvaring svalt och mörkt nöjer jag mig med att cirkulera en gång om året. Titta lukta och känn om det bildats en biofilm.
Aha, ja enligt krisinfo så är det svår att ange hur länge vatten håller i dunk, recommendation verkar vara som du säger inspektera, lukta och möjligen smaka. Är man minsta osäker så kokar man vattnet rejält innan förtäring.

Man ska räkna med 3-5 liter / pers / dag och missa inte husdjuren!

En lösning på vattenfrågan vore kanske att ha en tappkran kopplad till en buffert som fylls på med trycket från inkommande vid varje tappning. Använder man kranen varje dag så byts vattnet ut, och när trycket försvunnit har man x antal liter att konsumera. Någon som har en sådan lösning hemma redan?

De flesta kallar den nog varmvattenberedare. Eller hydropress.

• Gilla
Pontus95 och 2 till
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
En lösning på vattenfrågan vore kanske att ha en tappkran kopplad till en buffert som fylls på med trycket från inkommande vid varje tappning. Använder man kranen varje dag så byts vattnet ut, och när trycket försvunnit har man x antal liter att konsumera. Någon som har en sådan lösning hemma redan?
Jag har också funderat på det, men det blir nog snarare att man får ljummet vatten med risk för legionella.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har också funderat på det, men det blir nog snarare att man får ljummet vatten med risk för legionella.
Legionella är möjligen en riskbom solen skiner direkt på tanken på sommaren, men inte annars. Bakterierna växer till dåligt i såväl 20-gradigt vatten som i 45+-gradigt vatten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det bör vara hyfsad omsättning på vattnet då kan ju bufferten inte vara speciellt stor heller. Antar jag.

Jag har en 220 liters tunna och ytterligare 100 liter i mindre dunkar. Gjorde som så att jag rengjorde dunkarna med klorinvatten, sköljde ur och fyllde upp. Roterade vatten som stått ett år och där fanns ingen antydan till någon oljig biofilm eller påväxt. Vattnet smakade fräscht och jag blev inte sjuk. Har det i källaren, mörkt och ca. 15 grader året om.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.