Hyrde en betongslip och dammsugare när jag skulle lägga klinker i våran tvättstuga och groventre. Hade gammal färg och limrester som skulle tas bort.

Hyrde största modellen som gick att köra på vanlig 220v. Trodde jag skulle behöva lägga en hel helg på att slipa av ytan (8+15 kvadratmeter) men det var klart på några timmar.

När det var slipat var det bara att ha på primer (för oisolerat källargolv, diffuktionsöppen) och sen lägga klinkern.

Bytte i samband med detta en gammal gjutjärnsbrunn. Använde en stor vinkelslip med diamantklinga och mycket envishet för att få loss den. I efterhand så hade det varit mer rätt att hyra riktiga grejer istället för att gå på med slägga och huggmejsel.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
A -AKS- skrev:
Tack förstått det och försökt läsa mig till rätt, men fortfarande osäker på vilken jag ska använda. Har du några rekommendationer?
Använd en diffusions öppen primer typ Weber 4716
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Tack för tips!
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Använd en diffusions öppen primer typ Weber 4716
 
Hej,

gjorde mindre jobb i källaren tidigare i år (första gången jag la klinker), hade ett gäng plattor kvar från tidigare jobb som plattsättare gjorde.
Huset nydränerat 3 år sedan.

gjorde enligt:
slipade
Primade
Flytspackel
Fix

allt med Lips diffusionsöppna system / system för tillskjutande markfukt.

Hörn av ett rum med verktyg, slang, belysning, smutsigt golv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum under renovering med dammsugare och verktyg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsbehov i rum med fläckigt golv, skadade väggar och saknad list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med kakel, byggprocess, råmaterial, måttstock, skräp, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkel av ofärdigt rum med kala väggar och plattor på golvet, renoveringsarbete pågår, vissa skador och byggdamm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
T
Vanligt flytspackel tål inte tillskjutande markfukt om vi ska vara petiga.
 
T tank77 skrev:
Vanligt flytspackel tål inte tillskjutande markfukt om vi ska vara petiga.
möjligt! Jag blev rekommenderad lip 250 projektspackel som ska tåla detta.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Det är så litet utrymme så det funkar, är det ett förråd? Jag hade inte ens fräst golvet om det varit torrt utan färgsläpp.
 
F fredrik_pe skrev:
Hej,

gjorde mindre jobb i källaren tidigare i år (första gången jag la klinker), hade ett gäng plattor kvar från tidigare jobb som plattsättare gjorde.
Huset nydränerat 3 år sedan.

gjorde enligt:
slipade
Primade
Flytspackel
Fix

allt med Lips diffusionsöppna system / system för tillskjutande markfukt.
Vilken diffusionsöppen primer har LIP?
 
Hej allesammans och tack för en mycket intressant tråd med många bra svar! Är i liknande sits som TS av att renovera ett utrymme i en källare med oisolerad betongplatta där utrymmet används som tvättstuga.

I vårat fall så har vi problem med att fallet mot golvbrunnen är för stort, så att justeringsfötterna på våra maskiner ej räcker till... Samt original rör och golvbrunn från -56.

Tanken är att byta golvbrunn och flytspackla så att golvet blir jämnare.

Mina dilemman är följande:

Är det endast krav på att byta golvbrunnen, inte hela avloppsstammen? Samt vad är det för regler på fallet mot golvbrunnen? Gäller det hela utrymmet eller bara en area närmast golvbrunnen? Har inte lyckats hitta information om detta.

Tanken är att det kommer se ut som på bilden, där golvbrunnen är i det vänstra hörnet under bänkskåpet. Utrymmet är ca 1,78x4m. Tvättstuga med tvättmaskiner, diskho, arbetsbänk och fönster i solljus. Minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
BirgitS
M MrMack skrev:
Är det endast krav på att byta golvbrunnen, inte hela avloppsstammen?
Enda gången det är krav på att byta golvbrunnen är för att ansluta ett tätskikt, så vitt jag vet. Ska det vara något tätskikt i tvättstugor på oisolerad betongplatta?
Knappast över hela golvet men vad säger BKR om området kring golvbrunnen?

Man byter väl golvbrunn och rör under golvet för att slippa riva upp golvet om t.ex. två år därför att ett rör under golvet läcker.
 
M MrMack skrev:
Är det endast krav på att byta golvbrunnen, inte hela avloppsstammen?
Det "krav" som finns gäller bara golvbrunnen.

I våtrum finns ett detaljerat regelpaket för hur ett tätskikt skall utföras. Det innefattar även hur tätskiktet skall anslutas till golvbrunnen. Och hela lösningen måste ha ett typgodkännande.

Ungefär år 1992 infördes nya typgodkännanderegler för golvbrunnar (just hur kopplingen mellan tätskiktet och golvbrunnen utförs är kritiskt), det innebär att alla golvbrunnar som är tillverkade före det året är inte typgodkända enligt dagens regler. Under en övergångsperiod var det tillåtet att använda de gamla brunnarna. Men i början på 2000 talet ställdes krav att icke typgodkända golvbrunnar inte får ingå i ett typgodkänt tätskikt. Därmed gäller att brunnar äldre än 1992 (lite osäker på exakt årtal) måste bytas om du skall göra en godkänd renovering av ett våtrum.

Rören under golvet ingår inte i det typgodkända tätskiktet, därför finns det inget formellt skäl att byta ut dem.

Men sunt förnuft ger ju att man givetvis måste byta ut rör som pga. ålder har kort kvarvarande livslängd, i samband med renovering. Men plaströr som är ifrån ex. 1990 är ofta helt OK, och behöver inte bytas. Plaströr från tidigt 70 tal däremot är oftast väldigt dåliga (kvaliteten kallas för "äggskalsrör", de har dessutom limmade fogar som ofast inte var täta ens när de var nya).
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Det "krav" som finns gäller bara golvbrunnen.

I våtrum finns ett detaljerat regelpaket för hur ett tätskikt skall utföras. Det innefattar även hur tätskiktet skall anslutas till golvbrunnen. Och hela lösningen måste ha ett typgodkännande.

Ungefär år 1992 infördes nya typgodkännanderegler för golvbrunnar (just hur kopplingen mellan tätskiktet och golvbrunnen utförs är kritiskt), det innebär att alla golvbrunnar som är tillverkade före det året är inte typgodkända enligt dagens regler. Under en övergångsperiod var det tillåtet att använda de gamla brunnarna. Men i början på 2000 talet ställdes krav att icke typgodkända golvbrunnar inte får ingå i ett typgodkänt tätskikt. Därmed gäller att brunnar äldre än 1992 (lite osäker på exakt årtal) måste bytas om du skall göra en godkänd renovering av ett våtrum.

Rören under golvet ingår inte i det typgodkända tätskiktet, därför finns det inget formellt skäl att byta ut dem.

Men sunt förnuft ger ju att man givetvis måste byta ut rör som pga. ålder har kort kvarvarande livslängd, i samband med renovering. Men plaströr som är ifrån ex. 1990 är ofta helt OK, och behöver inte bytas. Plaströr från tidigt 70 tal däremot är oftast väldigt dåliga (kvaliteten kallas för "äggskalsrör", de har dessutom limmade fogar som ofast inte var täta ens när de var nya).
Nu gäller det ju inte ett våtrum så frågan är om det krävs tätskikt i tvättstuga i källare på oisolerad betongplatta.
Det ska ju i alla fall inte vara tätskikt på hela golvet men behövs det just kring golvbrunnen?
 
Man ska inte ha ett tätskikt, utifrån vad jag 2006 fick lära mig, i äldre källare och en enighet även här i forumet;). Byter man golvbrunn sätter man en duk/manschett runt brunnen på 40-50 cm. Däremot i duschhörnan satte vi tätskikt över hela golvytan.
 
  • Gilla
MrMack och 1 till
  • Laddar…
Vi har nyligen bytt avloppsrören under tvättstugan, tänkte lägga klinkers på betonggolvet, har jag förstått det rätt att det inte behövs något tätskikt? Det finns ju inget i nuläget och inte funnits något sedan huset byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.