S SueCia skrev:
Hur mycket det finns kvar att bygga ut låter jag vara osagt. Min poäng var helt enkelt att bolag som ser möjligheter att utöka vattenkraften inte ska hindras av markägare på något som helst vis. Så länge de inte skadar samhällsviktig infrastruktur.
Markägare som begränsar/hindrar utbygging av vattenkraft är något som jag helt har missat, kan du utveckla?
 
S
T TobbeP skrev:
Markägare som begränsar/hindrar utbygging av vattenkraft är något som jag helt har missat, kan du utveckla?
Det har protesterats emot all typ av byggande i alla tider, eller trodde du att vattenkraften var förskonad emot sånt?
 
S SueCia skrev:
Det har protesterats emot all typ av byggande i alla tider, eller trodde du att vattenkraften var förskonad emot sånt?
Markägare har sällan protesterat. De har oftast fått bra betalt och dessutom gratis el för evigt...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Markägare har sällan protesterat. De har oftast fått bra betalt och dessutom gratis el för evigt...
Vi har en granne som fortfarande har fri kraft fram till den dagen fastigheten byter ägare, det avtalet skrevs på -97 eller -98, och en annan jag känner till (om än inte direkt känner) som har 20000Kwh/år utan kostnad.
Däremot blir det mindre och mindre av de avtalen för varje år som går, vad jag vet är väl i princip alla numera fram till ett datum eller ägarbyte.

Vi har för övrigt fritt vatten och avlopp som än så länge inte har något slutdatum - men självklart hade jag hellre betalat för VA om jag istället hade fri kraft...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Markägare har sällan protesterat. De har oftast fått bra betalt och dessutom gratis el för evigt...
Min pappa förstod aldrig varför de inte ville bygga ut kalixälven, han tog upp Kamlungeträsket som en bra naturlig reservoar. det hade visserligen inneburit att hans föräldrahem hamnat under vatten, men...
Men jag ser vissa problem med att anlägga en kraftverksdamm så långt ner i älven, det skulle kunna påverka biufurkationsflödet och därmed lite andra älvar :-/
 
S sunqan skrev:
Min pappa förstod aldrig varför de inte ville bygga ut kalixälven, han tog upp Kamlungeträsket som en bra naturlig reservoar. det hade visserligen inneburit att hans föräldrahem hamnat under vatten, men...
Men jag ser vissa problem med att anlägga en kraftverksdamm så långt ner i älven, det skulle kunna påverka biufurkationsflödet och därmed lite andra älvar :-/
Där har du huvudorsaken till att jag inte rekommenderar utbyggnad av Kalix älv. Det blir inte så enkelt att lösa och någonstans bör vi väl ha orörda älvar i alla fall. Pite älv och Vindelälven är ju faktiskt inte orörda...

En liten sidosak också. Bifurkation en mellan Kalix älv och Torne Älv är Sveriges största ö, men den finns inte med i statistiken då "folk i allmänhet inte anser det vara en ö". Hur kan då Södertörn räknas som en ö? Det finns flera andra bifurkationer som räknas som öar, exempelvis Hisingen. Men Södertörn som utgörs av bla grävda kanaler, det är en ö?

Sedan kan man ju diskutera om inte Göta kanal gör stora delar av Götaland till en ö, men jag tror inte att alla slussar är 6m breda faktiskt, det nya kravet är nämligen att alla vattendrag måste vara 6m breda för att de skall kunna avgränsa en ö. Detta gör bland annat att flera öar i Luleå inte längre är öar....
 
Redigerat:
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En liten sidosak också. Bifurkation en mellan Kalix älv och Torne Älv är Sveriges största ö, men den finns inte med i statistiken då "folk i allmänhet inte anser det vara en ö". Hur kan då Södertörn räknas som en ö? Det finns flera andra bifurkationer som räknas som öar, exempelvis Hisingen. Men Södertörn som utgörs av bla grävda kanaler, det är en ö?

Sedan kan man ju diskutera om inte Göta kanal gör stora delar av Götaland till en ö, men jag tror inte att alla slussar är 6m breda faktiskt, det nya kravet är nämligen att alla vattendrag måste vara 6m breda för att de skall kunna avgränsa en ö. Detta gör bland annat att flera öar i Luleå inte längre är öar....
Intressant, men jag tycker att det förtjänar en egen tråd.
 
Förstår inte hur ni alla som troget röstat på M, KD, S, V, C, MP, L i alla år har mage att gnälla på elpriserna. Ni har ju själva satt er i situationen.

Egentligen är det bara vi som Röstat troget på SD som skulle ha elkompensation på er andras bekostnad
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Enda anledningen till att inget ansvar kan läggas på dem är att de inte haft något inflytande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enda anledningen till att inget ansvar kan läggas på dem är att de inte haft något inflytande.
Fel där, de hade aldrig varit så korkade. Inget annat parti vill Sveriges bästa.
 
P Putte 9497 skrev:
Fel där, de hade aldrig varit så korkade. Inget annat parti vill Sveriges bästa.
Oj, det var ett intressant uttalande.
Om inget av övriga partier har Sveriges bästa som mål för sin politik, vilket lands intressen företräder de då?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Inte Sveriges iallafall. Har ju synts senaste 20 åren.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
Oj, det var ett intressant uttalande.
Om inget av övriga partier har Sveriges bästa som mål för sin politik, vilket lands intressen företräder de då?
Sveriges, men inte till landets bästa utan till sämsta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.