Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
K karlmb skrev:
Lite grann det som tagit mänskligheten från djungeln.
Jag har snart tagit klart mina steg fram till 1900-talet. Å lite 2000-tal, fast det försöker jag dölja.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Har jag nu byggt klart mitt system med de lampor jag vill ha, då är det klart. Då ska det bara fungera som vanlig hederlig belysning fast med mindre kablar i väggarna. Och med inbyggt timmer då. Mina behov är ganska små mot för andras verkar de som.
Så här långt håller i princip med dig även om jag önskar en del andra finesser exempelvis som att lampor och annat stängs av när hemmet blir tomt.

Bjor Bjor skrev:
Om man ska hålla på å ställa om allt hela tiden
Det handlar inte om att jag vill "ställa om" något hela tiden men jag vill ha möjligheten att med säkerhet kunna "ställa om" något den dag behovet uppstår.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om att jag vill "ställa om" något hela tiden men jag vill ha möjligheten att med säkerhet kunna "ställa om" något den dag behovet uppstår.
Det vore lite jobbigt att ha en lampa på timer som inte går att ställa om så att man är fast med det schemat för evigt. :thinking::(
 
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så här långt håller i princip med dig även om jag önskar en del andra finesser exempelvis som att lampor och annat stängs av när hemmet blir tomt.

Det handlar inte om att jag vill "ställa om" något hela tiden men jag vill ha möjligheten att med säkerhet kunna "ställa om" något den dag behovet uppstår.
Pejd kommer nog finnas kvar till alla mina puckar har brakat sönder. Elektronik brukar ju inte hålla så länge. Så jag är då inte nå orolig över det. Och då kanske någo annan har det enbart plejd erbjuder idag.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Pejd kommer nog finnas kvar till alla mina puckar har brakat sönder. Elektronik brukar ju inte hålla så länge.
Inte? I princip alla mina dimers närmar sig 20-års strecket och fungerar problemfritt. Elinstallationsmaterial håller enligt min erfarenhet mycket länge men jag tycker nog även att det är ovanligt att (annan) hemelektronik går sönder. Åska har klippt några saker för mig och en router har självdött. I övrigt kan jag inte på raken komma på någon elektronik som gått sönder.

Jag skulle därför påstå att en stor orsak till att hemelektronik kan bli oanvändbar är att tillverkaren slutar stödja den inte att den går sönder. Tänk Sonos och deras hantering av äldre prylar.

Edit: Jag kom just på en "elektronikpryl" som gått sönder för mig men kunde lagas. Det är drygt tio år sedan den gick sönder och den finns fortfarande kvar och fungerar utmärkt så nog tycker jag elektronik håller skapligt:
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814/#post-1592578
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte? I princip alla mina dimers närmar sig 20-års sträcket och fungerar problemfritt. Elinstallationsmaterial håller enligt min erfarenhet mycket länge men jag tycker nog även att det är ovanligt att (annan) hemelektronik går sönder. Åska har klippt några saker för mig och en router har självdött. I övrigt kan jag inte på raken komma på någon elektronik som gått sönder.

Jag skulle därför påstå att en stor orsak till att hemelektronik kan bli oanvändbar är att tillverkaren slutar stödja den inte att den går sönder. Tänk Sonos och deras hantering av äldre prylar.
Appropå åska... Hur klarar Plejd/Wiser/whatevva-puckar av strömspikar, åska och sådant? Är ju lite svårt att dra ur dem vid åska och ingen har väl överspänningsskydd på hela huset?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Bjor Bjor skrev:
Och då kanske någo annan har det enbart plejd erbjuder idag.
Du har skrivit detta några gånger nu men så vitt jag sett inte specificerat vad du anser att plejd är ensamma om att erbjuda. Kan du förklara och stilla min nyfikenhet?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte? I princip alla mina dimers närmar sig 20-års strecket och fungerar problemfritt. Elinstallationsmaterial håller enligt min erfarenhet mycket länge men jag tycker nog även att det är ovanligt att (annan) hemelektronik går sönder. Åska har klippt några saker för mig och en router har självdött. I övrigt kan jag inte på raken komma på någon elektronik som gått sönder.

Jag skulle därför påstå att en stor orsak till att hemelektronik kan bli oanvändbar är att tillverkaren slutar stödja den inte att den går sönder. Tänk Sonos och deras hantering av äldre prylar.

Edit: Jag kom just på en "elektronikpryl" som gått sönder för mig men kunde lagas. Det är drygt tio år sedan den gick sönder och den finns fortfarande kvar och fungerar utmärkt så nog tycker jag elektronik håller skapligt:
[länk]
Vanliga äldre analoga dimrarna dom håller länge. Men dom här nya är det så mycket mer elektronik i, jag har inte nå förväntningar att dom håller som en gammal gjorde. Vad för dimrar du har?
 
Bjor Bjor skrev:
Vad för dimrar du har?
Främst Elko/RS. Några olika modeller men har inte exakt typ i huvudet. Sen någon Eltako-dosdimmer.
 
R RoAd skrev:
Du har skrivit detta några gånger nu men så vitt jag sett inte specificerat vad du anser att plejd är ensamma om att erbjuda. Kan du förklara och stilla min nyfikenhet?
Krondimmet och relä 2 kanal 16A

Hittar en krondimmer till ZigBee nu som inte fanns när jag skaffade mitt, men med konstig/bristfällig beskrivning på den så den går bort.

Någon som kanske vet om det har kommit nå som jag har missat?
 
Bjor Bjor skrev:
Krondimmet och relä 2 kanal 16A

Hittar en krondimmer till ZigBee nu som inte fanns när jag skaffade mitt, men med konstig/bristfällig beskrivning på den så den går bort.

Någon som kanske vet om det har kommit nå som jag har missat?
Jag som inte är särskilt insatt i elkomponenter. Vad är egentligen en "krondimmer"??
 
R
Bjor Bjor skrev:
Krondimmet och relä 2 kanal 16A

Hittar en krondimmer till ZigBee nu som inte fanns när jag skaffade mitt, men med konstig/bristfällig beskrivning på den så den går bort.

Någon som kanske vet om det har kommit nå som jag har missat?
Det verkar finnas några stycken så Plejd är inte unika med den (de kanske var det tidigare):

https://shop.smarthome-europe.com/e...igbee-30-2x-100w-eco-dim05-8719322372741.html

https://www.m.nu/dimmer-zigbee/smart-krondimmer-2-kanals-zigbee

https://www.expert4house.com/en/sma...a-zigbee-2-channel-dimmer-module-with-neutral
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
Jag som inte är särskilt insatt i elkomponenter. Vad är egentligen en "krondimmer"??
Dimmer med två kanaler.
 
  • Ledsen
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Dimmer med två kanaler.
Jag skrattar för orkar inte gråta.
Köpa Plejd för komma åt EN krondimmer och fråga om man har missat något...

Ja, man har missat något.
Jag skulle börja med att läsa igenom alla trådar på byggahus men filtrera bort alla poster från användare på "N"

Man har försiktigt uttryckt missat en hel del.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Dimmer med två kanaler.
...och "kron" tyckte man var en bra beteckning för att beskriva detta!? :thinking::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.