M
Elpriset borde sjunka, om än marginellt, om man tänker sig att merparten av dom med långa låga avtal snart löper ut och man övergår till rörligt. Då sänker man sin förbrukning och priset borde sjunka då utbudet ökar.
Sedan hur mycket priset sjunker har jag ingen aning om, men det handlar nog bara om några enstaka % från dom smått sjuka nivåerna vi har idag. En "normalisering" runt 50-60 öre kräver nog ett mirakel i form av nån revolutionerande teknik.
 
R Redgeneral skrev:
Vad använder du för givare/system för avläsning?
Det är div verisure grejer.
 
  • Gilla
Redgeneral
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Tror att du har fel. Men har bara ett franskt program som källa där de sa att bygga just infrastruktur tar tid och hamnarna kommer inte vara klara förrän vintern efter nästa. Var beredd på en till dyr vinter om den inte blir mild.
Ja, man har projekt som är klara tidigast 2027 men också några som är snabbare, bland annat en.ny gasledning från Norge som blev klar i höstas och två hamnar som blir klara nu i december.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det stämmer, VVS går nattetid och orkar då ladda upp till full temperatur vilket effektivt avdödar legionella.

besparingen kommer av av medeltemperaturen blir lägre och då minskar förlusterna genom isoleringen. Givetvis inte särskilt mycket men varje kWh räknas.
Är alltså avstängd 12h i taget? Vilken temperatur räknas då som "full temperatur"?
Såg just att min 300liters står på 55grader och har läst någonstans att det tar längre tid för bakterierna att dö om man har lågt inställt.
 
H henlin431 skrev:
Det beror ju på vilket elavtal man har. Jag har flertalet bekanta som sitter med fasta avtal. De har ändå dragit ner på energianvändningen. Resultatet är lägre elkostnader och därmed en besparing mot året innan.

I övrigt är ju allt relativt. Jag vill hävda att jag sparat pengar eftersom jag eldar och drar ner på energianvändningen även om jag i slutänden kommer ha betydligt högre kostnader än förra året. Men varför skulle jag jämföra med förra året? Läget är ett annat och förra året är inte längre en referens att sikta på.
Javisst, allt är relativt. Men om man inte jämför förbrukningen med förra året - hur ser man annars hur mycket man dragit ner?
Min undran var hur man få pengar över i plånboken men då har man som du säger förmodligen fast avtal.
 
E Eldpuman skrev:
Javisst, allt är relativt. Men om man inte jämför förbrukningen med förra året - hur ser man annars hur mycket man dragit ner?
Min undran var hur man få pengar över i plånboken men då har man som du säger förmodligen fast avtal.
Det absolut bästa verktyget är timprisavtal. Då kan man verkligen välja vilken bekvämlighet man vill ha och med ett aktivt agerande håller man nere kostnader trots att man inte stänger av sin utrustning helt.

Jag har fortsatt badtunnan igång. Jag väljer att den inte ska värma de dyraste tiderna och drar igång värmen de tider då priset är bra. På så vis har jag kvar en viss del bekvämlighet och håller nere kostnaden samtidigt.

Nu badar jag knappt i den där badkoppen och det är väl där det största problemet ligger. Men ikväll ska jag faktiskt hoppa i en sväng. Det kommer troligtvis bli Sveriges dyraste bad genom tiderna med bas av hur mycket jag värmt den där trots att jag inte använt den. Men det är som sagt inte elprisernas fel. :).
 
  • Wow
  • Gilla
Eldpuman och 1 till
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Är alltså avstängd 12h i taget? Vilken temperatur räknas då som "full temperatur"?
Såg just att min 300liters står på 55grader och har läst någonstans att det tar längre tid för bakterierna att dö om man har lågt inställt.
på 55C tar det ca 6 timmar innan legionella dött
på 60C tar dey ca 30min
på 70C tar det ca 30s (0.1% kvar)
Så rekommenderar verkligen att köra minst 60C
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
på 55C tar det ca 6 timmar innan legionella dött
på 60C tar dey ca 30min
på 70C tar det ca 30s (0.1% kvar)
Så rekommenderar verkligen att köra minst 60C
Vår toppberedare Metro Minette går tyvärr inte att ställa högre än 60gr (65 på pappret).
Vi har sänkt huset med en grad för att dra vårt lass till stacken.
Enligt Enkla Elbolagets beräkning skall vi hamna under 10k kWh i år.
Det är liksom bara att betala dessa hutlösa priser, och vi har gjort våra åtgärder innan (och slängt ut barnen :)

Men hur kunde MP och S få lov att härja så fritt, utan att någon hindrade dem, det förstå inte jag.
Varför lyssnar man inte på expertisen som varnat? Kan väl inte bara vara "att bara jag får sitta här och dra in en massa stålar så skiter jag i vilket" Vilka sophögar (allihopa).
Och den nya regeringen verkar ju heller inte ta detta på allvar. Så våra "folkvalda" är tyvärr bara ett gäng pajaser. Som tydligen inte fattar allvaret i det hela. De "bara" tycker. "Vi tar detta på allvar", jisses, det händer ju inget.
Så poltiker, sluta med alla jävla pajkastningar, och ta ert ansvar (sluta lova sånt som ni ändå vet att ni inte kan hålla -10kr vid pump - Japp Jimmy, du har annars stått pall i många år för samma sak.men detta var ett lågvattenmärke).
Magdalena, det är ju så lätt att bajsa ur sig en massa skit om den nya regeringen, och så jäkla lätt att förringa att det var ni som satt oss i denna situation.
MP vakna och se sanningen, det är ytterst ni som har skapat situationen vi har idag. Men fan vad tysta ni är just nu! Bolund och Stenevi, varför säger ni inget? Journalister, varför frågar ni inte,
För fan, politiker, ta ert ansvar och hoppa ut ur sandlådan och samarbeta.
Ställ inte bara dagens regering mot väggen, ta tag i grundproblemet: Hur kunde vi tillåta att det blev så här?
Så jäkla kåta kan ni väl ändå inte vara, att det bara handlar om att få sitta i regeringen och styra. Det är ju ett helt land,10 miljoner folk, ni sitter och leker med.

Hard times makes strong men
Strong men makes good times
Good times makes veak men
Veak men makes hard times
(vi har varit inne på sista raden sedan 70-80-talet, enligt mig. Det är dags nu för förändring "på riktigt")

God Jul till er alla, i en alldeles för lång tråd.
 
  • Gilla
  • Älska
hakan_o och 3 till
  • Laddar…
Hard times makes strong men Strong men makes good times Good times makes veak men Veak men makes hard times (vi har varit inne på sista raden sedan 70-80-talet skrev:
Svenska folket är helt mediastyrt. Man låter sig hypnotiseras av precis allt som sägs på tv:n
 
E Eldpuman skrev:
Är alltså avstängd 12h i taget? Vilken temperatur räknas då som "full temperatur"?
Såg just att min 300liters står på 55grader och har läst någonstans att det tar längre tid för bakterierna att dö om man har lågt inställt.
Står på 60 grader och det uppnås troligen rätt snart för vvb:n är kopplat 2-fasigt och vi använder inte mycket varmvatten. Tyvärr finns det inte möjlighet att mäta temperaturen.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
M
Ett tips för att undvika legionella är att kolla vv-temperaturen vid tappstället efter att man gjort det man brukar enligt sin förbrukningsprofil. Temperaturen vid tappstället ska inte underskrida 50gr. Vi har ganska fasta vanor där jag duschar kvällstid och ligger sist som användare. Kör min beredare kl.00-07 varje vardagsnatt och den håller fortfarande 57gr vid tappstället efter jag gjort min kvällsdusch. Det är samma temperatur som jag ställt som max på blandningsventilen på beredaren, som för övrigt är inställd på 80gr. På helgerna kör jag från 00-15 då ungdomarna brukar sova länge innan dom går upp och duschar, och jag även själv duschar på morgonen lör-sön.

Jag minns inte när termostaten slår till men det var nånstans kring 65gr när termostaten står på 80gr. I min värld så kan det vara lite vanskligt att ha termostaten på 55-60gr då beredaren kanske inte börjar värma förrän under 50gr och man har max temp vid tappvattenstället på runt 45gr.

Det är lätt att glömma bort termostatens arbetsområde och felaktigt tro att man slipper legionella för att termostaten står på 60gr.

Ska bli spännande att se hur mycket besparingen ligger på för december månad efter att jag kör VV-beredaren på nätterna och övergick till timpris. Sist jag jämförde för nån vecka sedan så var det 10% lägre kWh-pris jämfört med dygnsmedlet. Men innan den 1'e så vet man inte exakt.

Har även ställt in elpatronen (3kW) att enbart agera backup till LVV-pumpen nattetid fram till kl.05. Det är en hel del grejor man kan styra om som inte påverkar livskvaliteten ett enda skit som man tidigare inte haft en tanke på. Men nu när elpriset är 10ggr det normala så ser man vad enkelt det är att ställa om några få saker som ger stor besparing utan att det påverkar ens liv öht.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
vid tappstället ska inte underskrida 50gr.
Du menar tvärt om eller..?

För temperaturen får MAX vara 50° vid tappstället pga skållningsrisk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du menar tvärt om eller..?

För temperaturen får MAX vara 50° vid tappstället pga skållningsrisk.
Tror även det är krav på blandningsventil vid VVB:n och alla de som säljs kan ställas på max 50 grader eller vad det nu är. Så enligt reglerna skall det vara omöjligt att få högre temperatur.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tror även det är krav på blandningsventil vid VVB:n och alla de som säljs kan ställas på max 50 grader eller vad det nu är. Så enligt reglerna skall det vara omöjligt att få högre temperatur.
nope. Går då köpa 65C max ut från blandningsventiler idag. kollade just
Allas vår favvo butik Ahlsell säljer då blandningsventiler med max 65C ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.