A Avemo skrev:
Somliga klagar på bensinpriset trots att de kör en stor och törstig bil också.
Och fort kör de också. Jag är rena bromsklossen som inte har råd att köra fortare än det som står på skylten.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det beror på hur stor absortionsförmåga de ytor som träffas av ljuser har.
Det som inte absorberas reflekteras och träffar en ny yta. Så småningom har allt ljus absorberats (och omvandlats till värme).
 
DennisCA DennisCA skrev:
2000kWh i månaden låter helgalet.
Varför tycker du det, jag förbrukade 2260kWh i december -2021 och 1914 kWh i Januari 2022 i södra skåne med LVVP.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men detta är inte sant.
Vi producerar bättre idag än för 4 år sedan i avseende "när det behövs".
Du har kanske upptäckt att vi massor av dagar under året exporterar 2000MW till kontinenten via SE4 och ändå har 5 kr i elpris.

Bara av den informationen måste du kunna dra slutsatsen att det inte är någon Svensk bristsituation.
OK, fundera ett varv till nu, för nu slog reptilhjärnan din till med ett NEJ.

Ja, och så tänker du på det ännu en gång. nu .. vi exporterar massor, ja faktiskt mer än förr i tiden - har vi brist på el här?

Ja, grunna på det en gång till, låt det sjunka in.

Var inte orolig, det tog mig flera månader att få detta att sjunka in, att försöka förstå detta.
Nu har jag kommit till nästa steg, och insett att det faktiskt inte är en brist på el i Europa heller.

Nu blir det ännu vansinnigare, hur kan priserna gå upp när det finns överskott?
Vi ska kanske inte ta mer om det just nu, då brinner det väl totalt i din hjärna, börja med att granska alla våra siffror på produktion, konsumtion, export och import, och så elpris, timme för timme, eller dagsmedelvärden och månadsmedelvärden.
Jag har gjort det, det har tagit sin tid. Men idag vet jag en del.
Idag kan jag adressera rätt problem, så att jag (inte som förr) adresserar och försöker lösa fel problem, som alltså då inte löser något alls.
Fast det är fortsatt så Mikael att det antal timmar som efterfrågan är större än produktionen har ökat i Sverige. Detta beror på att man lagt ner planerbar produktion och istället byggt icke planerbar. Samtidigt har behovet ökar. Det är ett faktum och det kommer från Svensk Kraftnät.
Sen att Sverige har ett stort överskott många timmar per år är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Det verkar som det är fler än jag som är offside, Svenskt näringsliv som representerar alla företagare i Sverige. Kan dom ha blivit infiltrerade av MP kanske? Dags för konspirationsteorier nu?

[länk]
Hur bygger man det bästa energisystemet i ett land? Jag är i övrigt ingen fan av socialdemokraterna, men man får ändå ge dem att de tidigt insåg elsystemets värde för samhällets framtida välstånd. Efter andra världskriget inleddes den riktigt stora utbyggnaden av Sveriges elsystem, massiv utbyggnad av vattenkraft och kärnkraft och ett omfattande transmissionsnät, något som inte fullt ut färdigställdes förrän på 80-talet med starten av det tolfte kärnkraftsblocket. Vid den tidpunkten hade vi såsom skaldades av Barnevik och återgetts av många andra ”...billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha...”. Ett sådant långsiktigt och omfattande jobb hade givetvis inte kunnat utföras utan kontinuitet och politisk stöttning. En annan förutsättning var att man prioriterade elsystemet högre för samhället än tex vissa naturhänsyn.

Min poäng här är att ifrågasätta ifall det alltid är bäst att låta ”marknaden” styra elsystemets uppbyggnad? Om det var dåligt att politikerna styrde utbyggnaden av elsystemet från mitten av 1900-talet såsom ibland hävdas, hur kunde vi då få ett elsystem som ansågs vara bland de bästa i världen ur jämförbara aspekter? Om å andra sidan istället marknaden helt ska styra, finns det då inte risk att producenterna inser att man tjänar bättre på en bristsituation än ifall man åstadkommer överkapacitet och säkra elleveranser med marginaler i systemet? Såsom det blev i tex Kalifornien efter avregleringen där för trettio år sedan?

Att den förra S/MP-regeringen, som i de flesta övriga frågor brukade påpeka hur olämpligt det är att släppa marknadskrafterna fria, sedan plötsligt började hänvisa till att marknaden måste styra var- och hur vi har elproduktion, får väl snarast ses som ett sätt att försöka slippa ansvar för att man med politisk styrning tvingat bort kärnkraft. Återigen, kärnkraftens vara eller icke vara i Sverige har aldrig varit (och kommer antagligen aldrig bli) en fråga bara för marknadskrafterna.

Jag är av uppfattningen att majoriteten av det vi gör i samhället kan och bör skötas av privata aktörer, men fundamental infrastruktur såsom tex elmarknaden tjänar på statlig styrning. Det är fundamentalt för landet att säkra detta. En oligopolmarknad (vilket det ofrånkomligen till stora delar är) kan inte överlåtas helt till ”marknaden” om det framförallt är samhället och medborgarna man vill främja. Det innebär inte att privata aktörer inte kan bygga eller sköta elproduktion, en parallell är ju försvaret där privata företag tar fram materiel men där man ålägger samhället och i förlängningen politikerna att långsiktigt planera hur vi ska försvara oss. En förutsättning är dock alltså långsiktighet och ”ingenjörsmässig styrning” som är fri från skygglappar kring vad som ska åstadkommas: billig och kontinuerligt tillgänglig el som är fossilfri. Dvs en energipolitik dom inte styrs av känslor och fromma förhoppningar. Såsom den var fram till 70-talet alltså
 
  • Gilla
Micke7700 och 6 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det som inte absorberas reflekteras och träffar en ny yta. Så småningom har allt ljus absorberats (och omvandlats till värme).
OM det finns nån ny yta att träffa vill säga...
 
F frasen_36 skrev:
OM det finns nån ny yta att träffa vill säga...
Vi pratade väl om huruvida LED-lampor bidrar till uppvärmningen inomhus? Saknar du väggar, golv och tak så räcker det nog inte ens med glödlampor...
 
D Dilato skrev:
Varför tycker du det, jag förbrukade 2260kWh i december -2021 och 1914 kWh i Januari 2022 i södra skåne med LVVP.
Tycker det låter mycket helt enkelt med mina mått, min förbrukning i december i år kommer väl landa på 500+kWh. Mina föräldrar brukar inte ha så mycket större elräkning i sin 70 tals villa heller, med LLVP och braskamin.
 
useless useless skrev:
Det som inte absorberas reflekteras och träffar en ny yta. Så småningom har allt ljus absorberats (och omvandlats till värme).
Jag tror att "frasen_36" tänker på de där fotonerna som smiter ut genom fönstren, de tillfaller ju inte rummet som värme-energi
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför kollar du inte själv?
[länk]

Allt finns, mycket i den länken, vissa andra saker får du hitta på andra ställen.
Du kanske blir förvånad över att se att för varje år som går så producerar vi mer el, exporterar mer, importerar mindre (även antalet timmar per år).
Så alla sådana här siffror visar att vi är på rätt väg, vi blir allt mindre beroende av att t.ex. importera el.


edit:
Jag gjorde själv den resan under det senaste året, för ett år sedan lät jag mer som dig (tror jag, det kanske är någon annan jag tänker på).
Men det är inte gratis, det tar lite tid att sätta sig in i sakerna.

Annars kan du välja att tro på mig, eller någon annan jeppe på internet. Ditt val.
Mest rekommenderar jag att inte tro på mig, utan att du själv tar reda på fakta.
Som jag skrev.
Jag litar på dig, lutar mig tillbaka och ser tiden an, och behåller en behaglig inomhustemperatur. Vi har ju ett ellöverskott. !????
Du beskriver att din kompetens är att adressera till rätt mottagare.
Gör det. Jag kan inte ta beslut i frågan och behöver inte mer input och är inte rätt adressat. Precis som du säger, adressera frågan till rätt mottagare.
Problemet är politiker och andra beslutsfattare som inte har din kunskap, vilket gör att småföretag riskerar konkurs pga höga elkostnader, och större företag med mer muskler kanske kan överleva med kortare produktionsbortfall. Underhåll/reparationer/Utbildning/social samvaro (julbord och annat)
Barnfamiljer får tusentals kronor/månad i ökade elkostnader för uppvärmning.
Vi har ju dock "överskott på el".
Bra!??
Ett stort samhällsproblem som givetvis måste lösas.
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
Fast det är fortsatt så Mikael att det antal timmar som efterfrågan är större än produktionen har ökat i Sverige. Detta beror på att man lagt ner planerbar produktion och istället byggt icke planerbar. Samtidigt har behovet ökar. Det är ett faktum och det kommer från Svensk Kraftnät.
Sen att Sverige har ett stort överskott många timmar per år är en helt annan sak.
Bra sammanfattning
En fot i ishinken den andra i kastrullen med kokande vatten ger behagligt genomsnitt men fungerar knappast bra.
D Dilato skrev:
Varför tycker du det, jag förbrukade 2260kWh i december -2021 och 1914 kWh i Januari 2022 i södra skåne med LVVP.
 
F
useless useless skrev:
Vi pratade väl om huruvida LED-lampor bidrar till uppvärmningen inomhus? Saknar du väggar, golv och tak så räcker det nog inte ens med glödlampor...
Nej, men det KAN ju finnas ett och annat fönster i ett eller flera rum..;)
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det låter mycket helt enkelt med mina mått, min förbrukning i december i år kommer väl landa på 500+kWh. Mina föräldrar brukar inte ha så mycket större elräkning i sin 70 tals villa heller, med LLVP och braskamin.
Lyckliga du.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Hur bygger man det bästa energisystemet i ett land? Jag är i övrigt ingen fan av socialdemokraterna, men man får ändå ge dem att de tidigt insåg elsystemets värde för samhällets framtida välstånd. Efter andra världskriget inleddes den riktigt stora utbyggnaden av Sveriges elsystem, massiv utbyggnad av vattenkraft och kärnkraft och ett omfattande transmissionsnät, något som inte fullt ut färdigställdes förrän på 80-talet med starten av det tolfte kärnkraftsblocket. Vid den tidpunkten hade vi såsom skaldades av Barnevik och återgetts av många andra ”...billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha...”. Ett sådant långsiktigt och omfattande jobb hade givetvis inte kunnat utföras utan kontinuitet och politisk stöttning. En annan förutsättning var att man prioriterade elsystemet högre för samhället än tex vissa naturhänsyn.

Min poäng här är att ifrågasätta ifall det alltid är bäst att låta ”marknaden” styra elsystemets uppbyggnad? Om det var dåligt att politikerna styrde utbyggnaden av elsystemet från mitten av 1900-talet såsom ibland hävdas, hur kunde vi då få ett elsystem som ansågs vara bland de bästa i världen ur jämförbara aspekter? Om å andra sidan istället marknaden helt ska styra, finns det då inte risk att producenterna inser att man tjänar bättre på en bristsituation än ifall man åstadkommer överkapacitet och säkra elleveranser med marginaler i systemet? Såsom det blev i tex Kalifornien efter avregleringen där för trettio år sedan?

Att den förra S/MP-regeringen, som i de flesta övriga frågor brukade påpeka hur olämpligt det är att släppa marknadskrafterna fria, sedan plötsligt började hänvisa till att marknaden måste styra var- och hur vi har elproduktion, får väl snarast ses som ett sätt att försöka slippa ansvar för att man med politisk styrning tvingat bort kärnkraft. Återigen, kärnkraftens vara eller icke vara i Sverige har aldrig varit (och kommer antagligen aldrig bli) en fråga bara för marknadskrafterna.

Jag är av uppfattningen att majoriteten av det vi gör i samhället kan och bör skötas av privata aktörer, men fundamental infrastruktur såsom tex elmarknaden tjänar på statlig styrning. Det är fundamentalt för landet att säkra detta. En oligopolmarknad (vilket det ofrånkomligen till stora delar är) kan inte överlåtas helt till ”marknaden” om det framförallt är samhället och medborgarna man vill främja. Det innebär inte att privata aktörer inte kan bygga eller sköta elproduktion, en parallell är ju försvaret där privata företag tar fram materiel men där man ålägger samhället och i förlängningen politikerna att långsiktigt planera hur vi ska försvara oss. En förutsättning är dock alltså långsiktighet och ”ingenjörsmässig styrning” som är fri från skygglappar kring vad som ska åstadkommas: billig och kontinuerligt tillgänglig el som är fossilfri. Dvs en energipolitik dom inte styrs av känslor och fromma förhoppningar. Såsom den var fram till 70-talet alltså
Absolut. Om marknadskrafterna får styra skulle vi liksom alla andra hushåll på landet fortfarande ha enfas elektricitet i blank koppartråd eller järntråd på oimpregnerade stolpar och 10 ampere huvudsäkring. Snickeriet liksom alla andra industrier och verksamheter utanför speciella industriområden skulle drivas med kungsaxel och remtransmission allt drivet av en dieselmotor ur en skrotad skördetröska i brist på elekricitet.
Det har aldrig varit marknadsmässigt lönsamt att bygga eller upprätthålla ett bättre elnät än så.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det låter mycket helt enkelt med mina mått, min förbrukning i december i år kommer väl landa på 500+kWh. Mina föräldrar brukar inte ha så mycket större elräkning i sin 70 tals villa heller, med LLVP och braskamin.
Ta bort veden från ekvationen så förstår du kanske bättre, vi är många som inte har någon spis/kamin att elda i.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.