L Ledicko skrev:
Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
Eldar upp hela huset med en stor kamin, köpte 6 kubik för 2200 i juni samt har några kubik med emballage
På kvällen har vi runt 26-28 grader i bästrummet och 20-22 i övriga huset. Klagar inte på tempen och lägre än 500 kW per månad i ett hus på 125 m2 i två plan det kommer jag inte.
Vi har ganska mycket julpynt med el men det får vi kosta på oss.
bara 26-27 när ni eldar upp hela huset? Tänkte det borde vara ett par hundra grader minst

riktigt stor kanin som rymmer hela huset för övrigt
 
  • Haha
Ledicko och 3 till
  • Laddar…
L Ledicko skrev:
Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
Eldar upp hela huset med en stor kamin, köpte 6 kubik för 2200 i juni samt har några kubik med emballage
På kvällen har vi runt 26-28 grader i bästrummet och 20-22 i övriga huset. Klagar inte på tempen och lägre än 500 kW per månad i ett hus på 125 m2 i två plan det kommer jag inte.
Vi har ganska mycket julpynt med el men det får vi kosta på oss.
500 kW är otroligt mycket. Min elpanna är på 9 kW och räcker till att värma hela huset.
 
  • Gilla
  • Haha
hakan_o och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
500 kW är otroligt mycket. Min elpanna är på 9 kW och räcker till att värma hela huset.
Drygt 10000kWh per dag, det blir dyrt
 
M
L Ledicko skrev:
Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
Eldar upp hela huset med en stor kamin, köpte 6 kubik för 2200 i juni samt har några kubik med emballage
På kvällen har vi runt 26-28 grader i bästrummet och 20-22 i övriga huset. Klagar inte på tempen och lägre än 500 kW per månad i ett hus på 125 m2 i två plan det kommer jag inte.
Vi har ganska mycket julpynt med el men det får vi kosta på oss.
Ungefär samma här, kaminen drar upp vardagsrummet till runt 30gr på kvällarna, och på morgonen är det runt 22gr, ligger på 93kWh för värme med VP'n hittills i december. Men den övriga förbrukningen är hopplös att få ned. Jobbar med lite statistik och smartplugs för att se vad som drar. Ligger på 1000kWh per månad utan värme men med varmvatten. Och grannen har inte ens hönor:D
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
500 kW är otroligt mycket. Min elpanna är på 9 kW och räcker till att värma hela huset.
Jag är så tacksam att min iq ligger över 50 så jag fattar ändå vad som menas och inte behöver kommentera!
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
500 kW är otroligt mycket. Min elpanna är på 9 kW och räcker till att värma hela huset.
Hade 2,5MW installerad effekt i bostadsrättsföreningen jag bodde i en massa år sedan. Det var overkill till 400 lägenheter och lokaler. Vi gjorde ändå av med cirka 500 kubikmeter olja per år.
 
K K. L skrev:
Varmare med ljus än i mörkret med mig, du vet inte vad du pratar om. Frugan hälsar.:cool:
Ja jag har ju bara katterna att krama men de värmer gott de med
 
  • Älska
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Vi har dragit ner någon grad inomhus men det känns som att om man vill få till någon rejäl besparing så krävs det en rejäl sänkning. Vi har även en ung dotter och hon ska banne mig inte behöva frysa i sitt eget hem.
Däremot har vi dragit ner på lyxen så som elektriska värmegolv på 22 grader samt att jag inte bastar ett par gånger i veckan.

Det kommer bli en sura elräkningar men vi är lyckligt lottade och kan käka dem, även om det såklart slår mot vardagsekonomin.

Bergvärme S3
Ignorera den övre korridor källare, den sitter precis över en radiator.
[bild]
Vad använder du för givare/system för avläsning?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nord Stream stängdes av redan i slutet av augusti men gaslagrena fortsatte att fyllas på i ett par månader till. Nu bygger man ut möjligheten att ta emot gas från båtar på flera platser i Europa.

Jag kan sätta pengarna på att elen kommer att vara billigare nästa vinter.
Tror att du har fel. Men har bara ett franskt program som källa där de sa att bygga just infrastruktur tar tid och hamnarna kommer inte vara klara förrän vintern efter nästa. Var beredd på en till dyr vinter om den inte blir mild.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men man blir väl av med garantipensionen om man flyttar utomlands?
Lever du endast på garantipensionen, har du aldrig jobbat? Jag gick tidigare vid 62 och får mindre ut än dig tills jag fyller 67 (regeringen ändrade från 66 till 67). Men kommer nog inte dit innan jag svultit och frusit ihjäl. Gjorde budget innan jag slutade jobba och 3 000 kr till mat och annat som bara försvann med höjda elpriser, höjd ränta och inflation. Jag tror att det nya läget kommer ta fler än Covid gjorde om man räknar på befolkningen under 75 år.
 
  • Ledsen
Eldpuman
  • Laddar…
Magnus E K
johnjensen johnjensen skrev:
Lever du endast på garantipensionen, har du aldrig jobbat? Jag gick tidigare vid 62 och får mindre ut än dig tills jag fyller 67 (regeringen ändrade från 66 till 67). Men kommer nog inte dit innan jag svultit och frusit ihjäl. Gjorde budget innan jag slutade jobba och 3 000 kr till mat och annat som bara försvann med höjda elpriser, höjd ränta och inflation. Jag tror att det nya läget kommer ta fler än Covid gjorde om man räknar på befolkningen under 75 år.
Nä, har inte fyllt 50 än. Men kan hamna i situationen med garantipension som enda inkomst när det är dags om allt annat fortsätter gå åt helvete, så det finns med i planeringen. (I nuläget lever jag på inkomster från förra året; inga bidrag i någon form.)
 
M
johnjensen johnjensen skrev:
Tror att du har fel. Men har bara ett franskt program som källa där de sa att bygga just infrastruktur tar tid och hamnarna kommer inte vara klara förrän vintern efter nästa. Var beredd på en till dyr vinter om den inte blir mild.
Min gissning är att detta kommer ta år att lösa. Enda vändningen i närtid är om Putler tappar kontrollen och en västvänlig ledare tar över och öppnar kranen till EU igen. Då vänder elpriset nedåt igen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nä, har inte fyllt 50 än. Men kan hamna i situationen med garantipension som enda inkomst när det är dags om allt annat fortsätter gå åt helvete, så det finns med i planeringen. (I nuläget lever jag på inkomster från förra året; inga bidrag i någon form.)
Börjar det gå åt helvete brukar det gå mer åt helvete. Här går det bara utför. Allt på en och samma gång. Betalat skatt hela livet till världsfärdsverige och nu får man inget tillbaka. Bland det största bedrägerierna jag varit med om men ingen vinst att bli bitter. Visste du att I Sverige 2018 har antalet hemlösa pensionärer över 65 år ökat med cirka 23 % under de senaste sex åren till dess? Undra hur det är idag. Läste en siffra från 2020 om hela 3 000 så det ökar.
 
Redigerat:
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Tror att han gör tvärtom, startar den på natten när elpriset är lågt och stänger av på morgonen.
Ja det stämmer, VVS går nattetid och orkar då ladda upp till full temperatur vilket effektivt avdödar legionella.

besparingen kommer av av medeltemperaturen blir lägre och då minskar förlusterna genom isoleringen. Givetvis inte särskilt mycket men varje kWh räknas.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Jag undrar hur ni som påstår att ni får pengar över när ni sparar in på elen räknar egentligen?
Själv har jag i det närmaste halverat min förbrukning jämfört med förra året men ändå är räkningarna bra mycket högre i år än för samma perioder året innan
Det beror ju på vilket elavtal man har. Jag har flertalet bekanta som sitter med fasta avtal. De har ändå dragit ner på energianvändningen. Resultatet är lägre elkostnader och därmed en besparing mot året innan.

I övrigt är ju allt relativt. Jag vill hävda att jag sparat pengar eftersom jag eldar och drar ner på energianvändningen även om jag i slutänden kommer ha betydligt högre kostnader än förra året. Men varför skulle jag jämföra med förra året? Läget är ett annat och förra året är inte längre en referens att sikta på.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.