G GunsanP skrev:
LED lampor tillför ingen värme att tala om.
En LED som drar 3 Watt bidrar med 3 Watt värme. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
kortis och 5 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
En LED som drar 3 Watt bidrar med 3 Watt värme. Varken mer eller mindre.
Nja kanske inte helt? En del av de 3 Watten blir synligt ljus.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Och vad händer när ljuset träffar en yta?
 
F
useless useless skrev:
Och vad händer när ljuset träffar en yta?
Eller när ljuset inte träffar en yta?
 
Ja, några enstaka fotoner kommer säkert att klara sig igenom atmosfären och leta sig ut i rymden... Men förr eller senare träffar dom säkert nån himlakropp.
 
Eriksgatan
tveksamt tveksamt skrev:
Om jag tar den specifika utebelysning vi har i äppelträdet så drar den ca 3 W.
Det betyder att om den står på dygnet runt, hela december och hela januari så kommer den upp i hissnande 4,5 kWh.
Ett sådan energislöseri! Om du nu prompt har behov av att stirra på äpplen efter mörkrets inbrott, ta in ett äpple och ställ på TV-bänken. För TV-n använder ni väl ändå inte...?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ett sådan energislöseri! Om du nu prompt har behov av att stirra på äpplen efter mörkrets inbrott, ta in ett äpple och ställ på TV-bänken. För TV-n använder ni väl ändå inte...?
Är detta ett försök att skämta eller menar du allvar? :thinking:
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Nja kanske inte helt? En del av de 3 Watten blir synligt ljus.
Ljuset blir också värme….
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ett sådan energislöseri! Om du nu prompt har behov av att stirra på äpplen efter mörkrets inbrott, ta in ett äpple och ställ på TV-bänken. För TV-n använder ni väl ändå inte...?
Håller med om belysningen sitter i ett ÄPPELTRÄD, förfulande i högsta grad
Annat vore det om det var en ståtlig julgran, då kan man inte nog lysa upp tillvaron både för sig själv, grannar och förbipasserande.
Slutt68 Slutt68 skrev:
2000 kWh känns väl normalt, jag värmer bara 87+87 m2 har i nuläget en elbil den drar ju upp förbrukning lite, men när el kostar mer än 2kr så laddar jag på jobbet för 2 kr/kWh.
Men 3-4000 kWh är för mig omöjligt även om man slår på allt på max och har 26 grader. Det går fan inte att komma upp i det
Slutt68 Slutt68 skrev:
2000 kWh känns väl normalt, jag värmer bara 87+87 m2 har i nuläget en elbil den drar ju upp förbrukning lite, men när el kostar mer än 2kr så laddar jag på jobbet för 2 kr/kWh.
Men 3-4000 kWh är för mig omöjligt även om man slår på allt på max och har 26 grader. Det går fan inte att komma upp i det
Förutsättningarna är olika för alla hus.
Utempertaur,
isolering,
täta fönster/dörrar,
uppvärmning,
storlek på familj,
dusch/bad mm.
bil med kupévärmare på morgonen, utan möjlighet att "ladda på jobbet"
Ladda på jobbet minskar inte din förbrukning, flyttar bara kostnaden till en anan kassa.
3000-4000 kwh/mån under vinterhalvåret med byggstandard från sekelskiftet, är inte ovanligt.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ljuset blir också värme….
Det beror på hur stor absortionsförmåga de ytor som träffas av ljuser har.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många tror just att enbart kärnkraft är lösningen? Jag har då inte sett till någon ännu....
Kanske inte här, men jag har då sett många som anser att solel och vindkraft är helt fel, som räknar bort vattenkraften och påstår att alla dammar måste återställas mm. Ny Tekniks och Forskning och Framstegs facebooksidor har en hel del sånt i kommentarerna tex.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men detta är inte sant.
Vi producerar bättre idag än för 4 år sedan i avseende "när det behövs".
Du har kanske upptäckt att vi massor av dagar under året exporterar 2000MW till kontinenten via SE4 och ändå har 5 kr i elpris.

Bara av den informationen måste du kunna dra slutsatsen att det inte är någon Svensk bristsituation.
OK, fundera ett varv till nu, för nu slog reptilhjärnan din till med ett NEJ.

Ja, och så tänker du på det ännu en gång. nu .. vi exporterar massor, ja faktiskt mer än förr i tiden - har vi brist på el här?

Ja, grunna på det en gång till, låt det sjunka in.

Var inte orolig, det tog mig flera månader att få detta att sjunka in, att försöka förstå detta.
Nu har jag kommit till nästa steg, och insett att det faktiskt inte är en brist på el i Europa heller.

Nu blir det ännu vansinnigare, hur kan priserna gå upp när det finns överskott?
Vi ska kanske inte ta mer om det just nu, då brinner det väl totalt i din hjärna, börja med att granska alla våra siffror på produktion, konsumtion, export och import, och så elpris, timme för timme, eller dagsmedelvärden och månadsmedelvärden.
Jag har gjort det, det har tagit sin tid. Men idag vet jag en del.
Idag kan jag adressera rätt problem, så att jag (inte som förr) adresserar och försöker lösa fel problem, som alltså då inte löser något alls.
Jag har tidigare svarat att jag accepterar/hoppas du har rätt: Det fins ingen elbrist Sverige
Tyvärr har våra politiker fortfarande en annan uppfattning och min "reptilhjärna" får inte ihop detta trots att jag anstränger mig , kanske för tröttsamt att "tänka ett varv till" även om känslan inte är att "hjärnan brinner".
Jag upprepar mitt råd till dig som "vet en del och inte adresserar fel problem":
Förmedla dina kunskaper till våra politiker och rätt beslutsfattare så att de jobbar med rätt problem.
Jag litar på dig och sitter i lugn och ro och brassar på med värme. Jag har inte vågat prova med en fot i ishinken och den andra i grytan med kokande vatten.

Utdrag ur regeringens Presskonferens 21/12 2022:
De fattar inget om elbrist!??
Text på svenska, varnar om möjligt strömavbrott, kanske längre än några timmar.
Svart text på vit bakgrund varnar för risken för strömavbrott och betonar vikten av beredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
2000kWh i månaden låter helgalet.
Jag har nog haft det någon december eller januari. Då är det varmt i garaget också, som är lite krappigt isolerat.
Denna december kanske slutar på lite drygt1000 kWh, kan jag tänka mig (kallt garage, men elbil).
 
Mikael_L
B Bernt Ö97 skrev:
Jag har tidigare svarat att jag accepterar/hoppas du har rätt: Det fins ingen elbrist Sverige
Tyvärr har våra politiker fortfarande en annan uppfattning och min "reptilhjärna" får inte ihop detta trots att jag anstränger mig , kanske för tröttsamt att "tänka ett varv till" även om känslan inte är att "hjärnan brinner".
Jag upprepar mitt råd till dig som "vet en del och inte adresserar fel problem":
Förmedla dina kunskaper till våra politiker och rätt beslutsfattare så att de jobbar med rätt problem.
Jag litar på dig och sitter i lugn och ro och brassar på med värme. Jag har inte vågat prova med en fot i ishinken och den andra i grytan med kokande vatten.

Utdrag ur regeringens Presskonferens 21/12 2022:
De fattar inget om elbrist!??
[bild]
[bild]
Varför kollar du inte själv?
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/

Allt finns, mycket i den länken, vissa andra saker får du hitta på andra ställen.
Du kanske blir förvånad över att se att för varje år som går så producerar vi mer el, exporterar mer, importerar mindre (även antalet timmar per år).
Så alla sådana här siffror visar att vi är på rätt väg, vi blir allt mindre beroende av att t.ex. importera el.


edit:
Jag gjorde själv den resan under det senaste året, för ett år sedan lät jag mer som dig (tror jag, det kanske är någon annan jag tänker på).
Men det är inte gratis, det tar lite tid att sätta sig in i sakerna.

Annars kan du välja att tro på mig, eller någon annan jeppe på internet. Ditt val.
Mest rekommenderar jag att inte tro på mig, utan att du själv tar reda på fakta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har lite saker fortfarande att få kläm på.
Min todo-list:
* Förstå hur buden på nordpool fungerar mellan elområden, jag har nog kläm på det inom elområdet.
* Reaktiv effekt i transmissionsnätet, detta är nog lite esoteriskt, inte helt viktigt för att översiktlig koll.
* Ta reda på hur mycket vindkraft Tyskland har. Danmark har väldigt mycket.
* lite annat ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.