Slutt68 Slutt68 skrev:
Kul att höra flera som tänker.
Gör lika och har sparat pengar på servicekontot sedan Augusti, huggit å torkat ved och även köpt gasol.
Värmer huset på natten lite extra och drar ner värmen när vi jobbar.
Fattar faktiskt inte hur folk kan bränna så jävla mycket el. Typ 800-1200 kwh I månaden vinterhalvåret landar jag på
Det beror ju lite på vad du har för uppvärmning samt om du har komplementbyggnader som du har underhållsvärme i mm. Har man sedan ett spabad, ja då får du plussa på 350-500 kWh i månaden
 
  • Gilla
Slutt68
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Håller med dig, kanske de som har fast avtal. Vissa begriper inte att oavsett avtal måste vi alla spara el. Punkt! God Jul
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
De som har fast, lågt pris snålar inte på elen, de har det varmt och ljust.
En annan som har rörligt, eldar för värmen, vaknar i ett kallt och mörkt hus.
 
  • Gilla
Peter__1
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
2100? Det är ju vad jag har på ett helt år typ.
Har du en villa med direktverkande el eller?
Va fan klagar du över?:lying:
 
N Nalleman64 skrev:
Har tänkt på precis samma sak. Ser även grannar här med upp till tio lampor som ytterbelysning. Visst det är LED men om många kör med så många lampor äts ju besparingen upp.
Själv har jag satt timer på varmvattenberedaren så den inte är igång under höglasttimmarna, samma sak med elementet på sovrummet (värmer i övrigt med LLVP). Kör tvättmaskinen och dammsuger på helgerna. Undviker att använda motor- och kupévärmare under höglasttimmarna.

Inget av detta för min egen skull eftersom jag har ett bundet elavtal med ett bra pris utan för att hjälpa till att minska risken för bortkoppling och även för att pressa ner priserna. Många bäckar små....
Tror det kallas solidaritet. Något fler borde tänka på kanske?
Solidaritet är något som avskaffades på -80 talet av samma stolpskott som åstadkommit eländet !
 
  • Ledsen
  • Gilla
GunsanP och 1 till
  • Laddar…
Slutt68 Slutt68 skrev:
Kul att höra flera som tänker.
Gör lika och har sparat pengar på servicekontot sedan Augusti, huggit å torkat ved och även köpt gasol.
Värmer huset på natten lite extra och drar ner värmen när vi jobbar.
Fattar faktiskt inte hur folk kan bränna så jävla mycket el. Typ 800-1200 kwh I månaden vinterhalvåret landar jag på
Lyllo
Hushåll i min närhet förbrukar 3000-4000 kwh/mån i dec-feb, utan att slösa.
Vårt hushåll trendar på strax under 2000 kwh/mån, i dec-feb.
Ny LV värmepump.
Väisolerat: tak ca 450mm, väggar 350 mm.
Nya fönster/dörrar.
Braskamin kalla dagar.
Dusch, ej bad.
 
Hittade ingen "oberoende" källa utan tog den första som dök upp på google men hoppas att någon annan kanske kan hitta en bättre om denna är helt fel, men om CO2 det största problemet vi har med ökande temperatur på jorden, borde inte beslutsunderlagen baseras på fakta som bromsar jordens undergång istället för att prata om ören hit och dit för olika energislag.

Stapelstolpediagram visar CO2-utsläpp per kWh för olika energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figure 1: Average life-cycle CO2 equivalent emissions (source: IPCC)
Energi- och teknikrelaterad graf, jämför utsläpp från olika kraftverkstyper, innehåller kol, gas, kärnkraft, sol och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OBS källan är från www.world-nuclear.org, så...
 
Redigerat:
Gimp Gimp skrev:
Hittade ingen "oberoende" källa utan tog den första som dök upp på google men hoppas att någon annan kanske kan hitta en bättre om denna är helt fel, men om CO2 det största problemet vi har med ökande temperatur på jorden, borde inte beslutsunderlagen baseras på fakta som bromsar jorden undergång istället för att prata om ören hit och dit för olika energislag.

[bild]
Figure 1: Average life-cycle CO2 equivalent emissions (source: IPCC)
[bild]
OBS källan är från www.world-nuclear.org, så...
Något för kärnkraftsmotståndarna att bita i.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mattias_CF Mattias_CF skrev:
Då har du kanske inte LED i dina armaturer?
Bidrar inte LED med värme? :thinking:
Enligt min universitetsfysik blir lika stor andel av tillförd elektricitet till värme i en LED-lampa som i en glödlampa.
 
  • Gilla
@home och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Lyllo
Hushåll i min närhet förbrukar 3000-4000 kwh/mån i dec-feb, utan att slösa.
Vårt hushåll trendar på strax under 2000 kwh/mån, i dec-feb.
Ny LV värmepump.
Väisolerat: tak ca 450mm, väggar 350 mm.
Nya fönster/dörrar.
Braskamin kalla dagar.
Dusch, ej bad.
2000 kWh känns väl normalt, jag värmer bara 87+87 m2 har i nuläget en elbil den drar ju upp förbrukning lite, men när el kostar mer än 2kr så laddar jag på jobbet för 2 kr/kWh.
Men 3-4000 kWh är för mig omöjligt även om man slår på allt på max och har 26 grader. Det går fan inte att komma upp i det
 
2000kWh i månaden låter helgalet.
 
B Bageera skrev:
De som har fast, lågt pris snålar inte på elen, de har det varmt och ljust.
En annan som har rörligt, eldar för värmen, vaknar i ett kallt och mörkt hus.
Jag tänker inte bara på "jaget"
Även med fast pris snålar jag för laget
Min 81-årige granne har det inte alltför fett
Om jag snålar lite kanske hon kan ha lite mer "hett"
Hennes peng som fattigpensionär är liten
Blir elen för dyr sitter hon i s....n...
 
  • Gilla
Micke7700 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bidrar inte LED med värme? :thinking:
Enligt min universitetsfysik blir lika stor andel av tillförd elektricitet till värme i en LED-lampa som i en glödlampa.
LED lampor tillför ingen värme att tala om.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jag tänker inte bara på "jaget"
Även med fast pris snålar jag för laget
Min 81-årige granne har det inte alltför fett
Om jag snålar lite kanske hon kan ha lite mer "hett"
Hennes peng som fattigpensionär är liten
Blir elen för dyr sitter hon i s....n...
Jag gör lika, snålar inte för mig utan för dom som inte har fast avtal längre efter att som gått ut.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Instämmer helt. Skrytbelysning på fasaden så man visar vilket dyrt fint hus (som banken lånar ut) verkar vara viktigare än att hjälpa till att spara energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.