J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Konversationen i denna fråga har enbart förts via mail och fakturan skickades ut på papper så den är kvar.
Håll den på en lugn nivå och arbeta mot en förlikning . Rättslig process är mkt tidskrävande .
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håll den på en lugn nivå och arbeta mot en förlikning . Rättslig process är mkt tidskrävande .
Jadå, lugn i stormen. Det var också därför jag ville hålla mig till mailvägen, mycket enklare så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är inte den stora utmaningen att bedöma vad som är rimlig kostnad för resp "arbetare" då antalet timmar kanske stämmer hyfsat. Dvs vad är rimligt att betala per timme för en långsam icke utbildad snickare, osv?
 
S Spikin skrev:
Håll den på en lugn nivå och arbeta mot en förlikning . Rättslig process är mkt tidskrävande .
Senaste konversation:

VK: ”Jag har semester i morgon så vore bra att vi löser detta i dag.”

Jag: ”Förstår att du tycker det. Men det är ingen brådska från min sida och jag kan inte diskutera någonting utan följande underlag:

1. En specifikation på vilket byggmaterial som gått åt.
2. En specifikation på de resor som gjorts - av vem, när och hur långt.
3. En specifikation på nedlagd tid - vem som gjort vad, hur länge, när.

Allt detta har jag rätt till enligt §40 konsumenttjänstlagen. Ange gärna också ett bud från er sida så tar vi det därifrån. Notera också att er faktura ska vara skälig enligt §36 konsumenttjänstlagen.

När jag fått detta kommer jag att gå igenom underlaget och återkomma.”

Intressant.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Är inte den stora utmaningen att bedöma vad som är rimlig kostnad för resp "arbetare" då antalet timmar kanske stämmer hyfsat. Dvs vad är rimligt att betala per timme för en långsam icke utbildad snickare, osv?
Det finns mycket erfarenhet och även ackordslistor att gå efter så det tror jag inte är så svårt, särskilt som vårt kök inte egentligen innefattade några som helst konstigheter.

Och problemet här är att jag betalar inte för en långsam, icke utbildad snickare utan jag betalar per timme vad en fullt utbildad, erfaren och snabb snickare kostar. VK medger att deras personal inte alltid håller full fart men menar att de kompenserar för detta med erfarenhet och skicklighet. Nå, inte i vårt fall i alla fall.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Utgå från att din motpart läser den här forumtråden.
 
G gbgustaf skrev:
Utgå från att din motpart läser den här forumtråden.
Ja, det är möjligt att de gör det. Jag ser dock inte att det ändrar sakförhållandet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dykdeko skrev:
Du har ju ingenting att vinna på att försöka klämma dit dem egentligen. Någon har varit på plats och gjort jobb åt dig, så för det skall de naturligtvis ha rimlig ersättning (dvs för er båda, inte bara vad de tycker). Plus att det kan komma en dag när du VERKLIGEN måste få tag i hantverkare och de kan vara de enda som kan erbjuda dig hjälp. Var den större personen och behåll en trevlig ton, samt erbjuda dem rimlig ersättning. Jag tror du kommer längst på det. Glad att de förhoppningsvis tar sitt förnuft till fånga.
Absolut. Slutresultatet är i stort sett bra. Så rimligt betalt - absolut.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Sista tre dagarna så förde jag dessutom bok över exakt vad två man gjorde. Som synes så var inte takten direkt ångestframkallande:

Torsdag
Två personer satte upp totalt åtta dörrlister plus två överliggare plus (på två dörrar) salningslister. Två dörrar hade ojämna överliggare (de satt snett). Därtill fyra fönsterlister. Vägde dessutom av diskmaskinen.

Måndag
Två personer satte upp totalt åtta meter golvlist och totalt sju meter sockel, åtgärdade de felaktiga överliggarna (som alltså var deras fel), sågade till en OSB-skiva för diskbänksskåpet cirka 40x40 cm och skruvade denna i vägg.

Tisdag
Två personer skruvade fast en diskbänk, monterade ett rostfritt stänkskydd (200x10 cm) till diskbänken (limning+silikon), två överliggare med salningslister samt sågade till och monterade en hörnlist. Monterade även en rostfri hylla (fyra skruvar) och skruvade fast diskmaskinen (fyra skruvar).
Jag rev ner gips i ett kök om ca 30 kvm (det var mycket gips). Det tog mig en dag. Jag satte sedan upp osb och gips. Det tog två dagar. Sedan monterade jag köket (alla delar vara redan ihopsatta och väggarna vara raka och fina. Köket bestod i stora drag av två hörnskåp och 8 över- och underskåp samt ett högskåp. Det tog en dag att göra. Jag gjorde detta själv och det blev nog runt 10 timmar per dag. I köket ingick då govlister, smygar etc runt själva köksdelen. Elektrikern kom dit och drog ny el. Tog ungefär 6 timmar ( 3 + 3 ) för två gubbar att göra.

I övrigt vet ja inget om veterankraft. Dem ska ju som alla företag gå plus så jag har svårt att tro att dem är mycket billigare än andra.
 
P postkontrollen skrev:
Jag rev ner gips i ett kök om ca 30 kvm (det var mycket gips). Det tog mig en dag. Jag satte sedan upp osb och gips. Det tog två dagar. Sedan monterade jag köket (alla delar vara redan ihopsatta och väggarna vara raka och fina. Köket bestod i stora drag av två hörnskåp och 8 över- och underskåp samt ett högskåp. Det tog en dag att göra. Jag gjorde detta själv och det blev nog runt 10 timmar per dag. I köket ingick då govlister, smygar etc runt själva köksdelen. Elektrikern kom dit och drog ny el. Tog ungefär 6 timmar ( 3 + 3 ) för två gubbar att göra.

I övrigt vet ja inget om veterankraft. Dem ska ju som alla företag gå plus så jag har svårt att tro att dem är mycket billigare än andra.
Ja, tycker att din tidsangivelse känns rimlig. Jag gissar att jag skulle kunna göra det på liknande tid, kanske något mer. Våra byggare har dock fakturerat tre dagar på TRE man för att riva kök (fem underskåp, tre överskåp), gips i en köksdel på 6,5 kvm. Inte hela dagar men totalt någonstans runt 35-40 timmar. OK att det då ingick att köra bort skräp till återbruket som ligger (knappt) fem minuter bort med bil men ändå. Och sedan fortsatte det i den glada stilen.

Men som någon tidigare i tråden påpekade så gör Veterankraft troligen bra business. De tar 556 kr/h (dvs normaltaxa för byggnadssnickare), betalar veteranen typ 150 spänn timmen och sedan har de halva arbetsgivaravgiften (om personen är över 65). Så de har rejäla marginaler.
 
  • Gilla
Dalby60 och 4 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Allt jobb har gjorts i följd.

Jag har hållit med färdigmonterade stommar, lister, golv, tak. De har köpt in OSB, gips, läkt (de valde tvärtemot min instruktion att sätta innertaket utanpå det gamla och bestämde själva att innertaket behövde vägas av eftersom det tydligen var snett, det meddelades när jobbet var halvvägs), skruv etc. K-bygg (som de handlat på) ligger fem minuter från där vi bor och där ligger även närmsta återbruk (de var ansvariga för att slänga det rivna, även det tvärtemot vad jag sa åt dem f ö).
Väga av ett tak är det första som görs. Beroende på regelverk ovan det gamla taket kan det vara lättare och gå snabbare att riva det gamla taket och sedan väga in det nya taket med t.ex. laser och regla upp nytt. Regla upp för det nya innertaket görs med lätthet med regel, skruv och mothåll. Regla upp gör en snickare på en halv dag och beroende på vilket tak som ska monteras så tar ett lite större rum runt en dag eller 1½ dag.
 
P postkontrollen skrev:
Väga av ett tak är det första som görs. Beroende på regelverk ovan det gamla taket kan det vara lättare och gå snabbare att riva det gamla taket och sedan väga in det nya taket med t.ex. laser och regla upp nytt. Regla upp för det nya innertaket görs med lätthet med regel, skruv och mothåll. Regla upp gör en snickare på en halv dag och beroende på vilket tak som ska monteras så tar ett lite större rum runt en dag eller 1½ dag.
Ja, instruktionen (skriftlig) var att de skulle riva det gamla taket (det såg om inte annat för jävligt ut). Det struntade de som sagt i och satte Huntonit utanpå det gamla "för det var enklare". Och OK då, kanske var det enklare, men då hade redan knölat med köket i flera veckor vid det laget och jag såg framför mig ytterligare förseningar, orkade inte med det. Sedan höll de på i säkert ett par dagar bara med att väga av reglarna till det nya taket. Total takyta: 17 kvm.

Sedan var det nästan tragikomiskt när jag ifrågasatte fakturan, då hävdade deras kontaktperson att tre man hade hållit på i en vecka med att väga av taket och att det dragit 120 timmar bara det, som att det var ju en jätterimlig tidsåtgång. Ja jösses...
 
  • Gilla
Flamso
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, tycker att din tidsangivelse känns rimlig. Jag gissar att jag skulle kunna göra det på liknande tid, kanske något mer. Våra byggare har dock fakturerat tre dagar på TRE man för att riva kök (fem underskåp, tre överskåp), gips i en köksdel på 6,5 kvm. Inte hela dagar men totalt någonstans runt 35-40 timmar. OK att det då ingick att köra bort skräp till återbruket som ligger (knappt) fem minuter bort med bil men ändå. Och sedan fortsatte det i den glada stilen.

Men som någon tidigare i tråden påpekade så gör Veterankraft troligen bra business. De tar 556 kr/h (dvs normaltaxa för byggnadssnickare), betalar veteranen typ 150 spänn timmen och sedan har de halva arbetsgivaravgiften (om personen är över 65). Så de har rejäla marginaler.
Riva gips är varken svårt eller tungt i meningen att det finns tigersågar och gipssågar. Gipssåg är dessutom ett utmärkt verktyg för att inte gå för djupt om det t.ex. finns el bakom. Bara att köra på och riva. Jag hoppas det löser sig för dig!
 
P postkontrollen skrev:
Riva gips är varken svårt eller tungt i meningen att det finns tigersågar och gipssågar. Gipssåg är dessutom ett utmärkt verktyg för att inte gå för djupt om det t.ex. finns el bakom. Bara att köra på och riva. Jag hoppas det löser sig för dig!
Ja, och det var ju som sagt så himla lite att riva dessutom, två väggar med totalt 2,6 meter längd per vägg plus en på cirka två meter, dvs knappt/drygt 2 gipsskivor/OSB-skivor per vägg. Total väggyta cirka 18 kvm.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
P postkontrollen skrev:
Riva gips är varken svårt eller tungt i meningen att det finns tigersågar och gipssågar. Gipssåg är dessutom ett utmärkt verktyg för att inte gå för djupt om det t.ex. finns el bakom. Bara att köra på och riva. Jag hoppas det löser sig för dig!
Jo, det kommer nog att lösa sig. Har fortfarande efter tio dagar fått någon spec och med 99,99% sannolikhet beror det på att de helt enkelt inte har någon. Har i övrigt som sagt bara fått veta att de kan röra sig på priset men har inte fått något bud från deras sida. Men det är ju de som vill ha betalt och de har dragit in den första fakturan så jag har ingen brådska.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.