BirgitS
Om ni sätter tätskikt kring golvbrunnen och i en duschplats så kan ni bli av med duschkabinen också.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Sant, behöver tänka igenom lite hur vi utnyttjar ytan bäst. Är en lite tröskel/sockel precis bakom duschkabinen där de tidigare stått en gammal tvättmaskin. Behöver få in offerter på vad de kan kosta, vi hade tänkt göra alla själva men nu behöver vi ta in hjälp, blir en helt annan kostnad. frågan är om man kan ta in hjälp för att byta brunn men sen lägga klinker själv?
BirgitS BirgitS skrev:
Om ni sätter tätskikt kring golvbrunnen och i en duschplats så kan ni bli av med duschkabinen också.
 
A -AKS- skrev:
Tack för svar, då ska jag se till att få tag på en bra primer och arbeta in fästmassan ordentligt. Tog du fästmassan både på golv och platta eller endast golv? Samt slipade du av färgen innan eller endast tvätt och primer?
Jo jag tog nog fix på både golv och tunt på klinkern.
Borstade bort allt löst med stålborste.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Låter klokt, tack för svar!

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo jag tog nog fix på både golv och tunt på klinkern.
Borstade bort allt löst med stålborste.
A -AKS- skrev:
Sant, behöver tänka igenom lite hur vi utnyttjar ytan bäst. Är en lite tröskel/sockel precis bakom duschkabinen där de tidigare stått en gammal tvättmaskin. Behöver få in offerter på vad de kan kosta, vi hade tänkt göra alla själva men nu behöver vi ta in hjälp, blir en helt annan kostnad. frågan är om man kan ta in hjälp för att byta brunn men sen lägga klinker själv?
 
BirgitS
A -AKS- skrev:
Sant, behöver tänka igenom lite hur vi utnyttjar ytan bäst. Är en lite tröskel/sockel precis bakom duschkabinen där de tidigare stått en gammal tvättmaskin. Behöver få in offerter på vad de kan kosta, vi hade tänkt göra alla själva men nu behöver vi ta in hjälp, blir en helt annan kostnad. frågan är om man kan ta in hjälp för att byta brunn men sen lägga klinker själv?
I princip så, det är ju trots allt olika hantverkare som bilar i golv och som sätter klinker. Det kan vara bra att passa på att även byta det gamla avloppsröret som finns under golvet och eventuella andra dolda rör. Det blir ju billigare att göra det i ett svep än en annan gång.

Den gamla sockeln ska ju gå att ta bort också om man så vill.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
A -AKS- skrev:
Sant, behöver tänka igenom lite hur vi utnyttjar ytan bäst. Är en lite tröskel/sockel precis bakom duschkabinen där de tidigare stått en gammal tvättmaskin. Behöver få in offerter på vad de kan kosta, vi hade tänkt göra alla själva men nu behöver vi ta in hjälp, blir en helt annan kostnad. frågan är om man kan ta in hjälp för att byta brunn men sen lägga klinker själv?
Jag gjorde allt utom vvs. Har en bra vvsare, kom hit ritade ut var det skulle bilas upp (hyrde en större bilmaskin) och de gjorde det nya avloppet.
Sedan gjorde jag gjutningen, mm.
Och vvsaren avslutade med att koppla vatten.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Man ser på en av bilderna att plattorna är felmonterade. Fixens kammönster är inte kollapsat. När man monterar plattor skall man massera ner plattan så att mönstret kollapsar så det inte blir luftfickor bakom. Troligen därför de har lossnat.
 
  • Gilla
-AKS- och 2 till
  • Laddar…
Finns bara ett alternativ. Hyr en flex med dammsugare. Dammar som fn dock. Håller just på med detta själv nu.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Man ser på en av bilderna att plattorna är felmonterade. Fixens kammönster är inte kollapsat. När man monterar plattor skall man massera ner plattan så att mönstret kollapsar så det inte blir luftfickor bakom. Troligen därför de har lossnat.
Samt att fixen lossnat från golvet. Dvs noll vidhäftning pga färg kvar på gamla golvet.
 
skulle ju kunna polera betongen istället för nytt kakel
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Samt att fixen lossnat från golvet. Dvs noll vidhäftning pga färg kvar på gamla golvet.
Eller så har tidigare ägare hoppat över primer.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag har lagt 80 m2 klinker i olika etapper i min gamla källare med målad betongplatta.
Har alltid spolat av golvet först med högtryckstvätt ett sådant där roterande munstycke för trädgårdsplattor så att all gammal lös färg lossnat. Inga plattor har lossnat, inga boomljud. Bara lite saltutfällnig i några fogar där fukten tränger upp. Så det där resultatet är pga felaktigt hantverk.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller så har tidigare ägare hoppat över primer.
Fast man skall vara försiktig eller använda rätt primer i källare.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Stort tack för tips!
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Finns bara ett alternativ. Hyr en flex med dammsugare. Dammar som fn dock. Håller just på med detta själv nu.
 
Tack förstått det och försökt läsa mig till rätt, men fortfarande osäker på vilken jag ska använda. Har du några rekommendationer?
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fast man skall vara försiktig eller använda rätt primer i källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.