Unikt namn Unikt namn skrev:
Nja. Om man ser till totalförsvaret så finns det ju en poäng i att befolkningen och civilsamhället är förberett på olika nivåer av kris. Så konsekvenser av dessa kan minskas.

Ett samhälle som helt förlitar sig på att strömmen i alla lägen kommer tillbaka inom 1h, så exempelvis elradiatorerna är den enda värmekälla som behövs, är väldigt sårbart ur flera synvinklar. Där behöver ju staten till viss del ha med sig i planeringen att folk börjar frysa inom någon timme och vid vinter så kanske gamlingar börjar trilla av pinn inom någon halvdag.

Ett samhälle där befolkningen är förberedda på att klara sig "off grid" någon dag själva, utan att pappa staten behöver skicka runt taxibilar med mobila värmekällor och soppa, klarar olika typer av kriser mycket bättre. Där allt fokus och energi istället skulle kunna läggas på att laga eventuell trasig infrastruktur så att det totala avbrottet blir kortare.

Det har man ju nytta av både vid extremväder, "naturkatastrofer" som gudrun och infraatruktursabotage likt det som sker i Ukraina.

Det kan vara bra att förbereda sig på att det regnar imorgon, utan att för den delen gå all in världens undergång preppa.

"Nja"?
Jag pratar om konspirationsteorier, du pratar om att förbereda sig inför ovanliga plötsliga händelser. Två helt olika saker. Jag citerade ett exempel, i en annan av eltrådarna fanns ett annat exempel där någon trodde att elmätaren hade manipulerats för att lura oss att ändra beteende.

Det är bra att förbereda sig för ovanliga situationer. Att hela tiden tro att allt som sker styrs av någon överstatlig verksamhet är inte bra.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
C
J JockeHX skrev:
Med stort batteri kan en Tesla Model 3 hålla 18 graders värme i 2-3 dagar.
Beror väl på energibehovet?
Själv behöver jag t.ex. kanske 10 kW när det är riktigt kallt. 2-3 dagar = 480-720 kWh.
Tvivlar på att den har så stort batteri?
 
C cpalm skrev:
Beror väl på energibehovet?
Själv behöver jag t.ex. kanske 10 kW när det är riktigt kallt. 2-3 dagar = 480-720 kWh.
Tvivlar på att den har så stort batteri?
Så mycket el :surprised:
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
De snaste dagarna har det varit strömavbrott i Enköping, Stenungsund, Durrnäs och Sandviken. För inte länge sedan var det ett längre avbrott i Oskarshamn. Inget av dessa orsakade av effektbrist. Sannolikheten att drabbas av avbrott är klart större på grund av den typen av orsaker. Så riskökningen är liten.

Ändå är folk väldigt uppjagade.
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom, dessa senaste 14 månader med så dyr el gör att folk sparar in som attan, så nu har vi större elöverskott än på flera år.

Så den enda egentliga risken ligger i just som du skriver, att något i elnätet havererar.
Och den har varit ungefär lika i alla tider.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vet någon hur stor effekt kan våra få värmekraftverk kan producera? Beräknat i antal kärnkraftsreaktorer?
 
Hur blev det så här egentligen?
Skylla på regeringen svar undanbedes
 
C
J JockeHX skrev:
[länk]
Ha ha, OK, fattade inte att det var temperaturen inne i bilen som avsågs.
Ja, man kan ju alltid flytta in i Teslan om det skiter sig :rofl:

Bjor Bjor skrev:
Så mycket el :surprised:
Har förvisso ett stort hus, men det är ändå inga extrema siffror för en riktigt kall vinterdag.
Räknar med kompressorn 4 kW + tillskott 6 kW.
Som tur är är det ju inte alltför många dagar om året det behövs, men det är ju också under dessa dagar det finns risk för effektbrist.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Mikael_L
T TheGame skrev:
Hur blev det så här egentligen?
Skylla på regeringen svar undanbedes
Hur blev vad?
Att det blev dyrt, trots att vi producerar mer el än förrförra året och konsumerar mindre?

Jag är mer och mer övertygad om att det inte finns någon elbrist i vare sig Sverige eller Europa, det är bara produktionskostnaden som skenat för fossilbaserad produktion.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur blev vad?
Att det blev dyrt, trots att vi producerar mer el än förrförra året och konsumerar mindre?

Jag är mer och mer övertygad om att det inte finns någon elbrist i vare sig Sverige eller Europa, det är bara produktionskostnaden som skenat för fossilbaserad produktion.
Att elen "kan försvinna"
 
T TheGame skrev:
Att elen "kan försvinna"
Var ska den gömma sig?
 
  • Gilla
  • Haha
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var ska den gömma sig?
Det är frågan.
 
Den får gärna gömma sig hos mig, några TWh kan jag nog härbärgera...
 
Mikael_L
Men vi har, förutom R4, alla produktionsresurser igång som förra och förrförra året. Och mer installerad vindkraftseffekt, och så har befolkningen och företagen sparat uppåt 20% i effekt och energi.
Säkert samma i Europa, som alltid har högre elpris än oss.

Så kan någon förklara för mig varför vi skulle kunna få "slut på" el?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
N
P paralun skrev:
Jo "donnan" är nog ute efter fröken Borg, Vattenfall, okunnigare minister får man nog leta efter!
Ja ojojoj så kunniga Strandhäll, Ygeman, Stenevi, Bolund m.fl. var. Jösses!
 
  • Gilla
Martin_ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.