A -AKS- skrev:
Härligt att höra, tvättade du alltså bara av, inte slipade bort all färg från golvet?
Ingen slipning, var bara slitet och ingen flagnande färg.
Pannrummet med tak/bjälklag i betong tvättades med högtryckstvätt, rubbet utifrån gammal sot.

Men jag brukar skriva att en fastighet är unik och ni ska undersöka och utgå från er källare. Det jag skrivit är hur det fungerade hos oss.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
A -AKS- skrev:
Tog du fästmassan både på golv och platta eller endast golv?
Det där med fästmassa även på plattan, är något man normalt bara gör för stora plattor. Det hjälper till om golvet är lite ojämnt (det är ALLTID ojämnt, oavsett hur plant det ser ut att vara).
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Tack, tydligt svar, då förstår jag, alltid bara kört på golvet eller väggen men lästa om att en del körde även på plattorna. Men de skippar vi för 15*15 plattor.
H hempularen skrev:
Det där med fästmassa även på plattan, är något man normalt bara gör för stora plattor. Det hjälper till om golvet är lite ojämnt (det är ALLTID ojämnt, oavsett hur plant det ser ut att vara).
 
Klokt, så är det så klart! Tack för hjälpen och snabba svar!
A AndersS skrev:
Ingen slipning, var bara slitet och ingen flagnande färg.
Pannrummet med tak/bjälklag i betong tvättades med högtryckstvätt, rubbet utifrån gammal sot.

Men jag brukar skriva att en fastighet är unik och ni ska undersöka och utgå från er källare. Det jag skrivit är hur det fungerade hos oss.
 
Kolla också er golvbrunn, ser ut att vara gjutjärn.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det stämmer, är den gamla golvbrunnen som är
kvar.
A AndersS skrev:
Kolla också er golvbrunn, ser ut att vara gjutjärn.
 
BirgitS
Gjutjärnsbrunnar och -rör har en begränsad livslängd och det är vanligt att de behöver bytas efter 50 år eller så. Det kan ju vara tråkigt att behöva bryta upp klinkern igen för att det har börjat läcka avloppsvatten.
 
Och man kan ju vid byte komplettera med extra avloppsanslutning/brunn för dusch och tvättmaskin vid vägg.
Ser ut som det fram till idag varit pvcrör ovanpå golvet till befintligt brunn.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
A -AKS- skrev:
Inte alls dum fråga, funderat på samma! Låg inlagda när vi flyttade in. Tänkte att jag tar med en platta och visar i kakelbutiken.
Hur tjocka är plattorna?
 
Får dem till 6 mm
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tjocka är plattorna?
 
BirgitS
Det är lite.

Att ha små kvadratiska plattor i halvförband har ju varit rätt ovanligt förutom de senaste åren. Kan det vara någon sorts snabbfix för att göra huset attraktivare inför försäljningen?
 
Klokt, ska kolla upp vad detta kostar att byta ut! Är det någon här som har en ungefärlig kostnadsuppskattning?
BirgitS BirgitS skrev:
Gjutjärnsbrunnar och -rör har en begränsad livslängd och det är vanligt att de behöver bytas efter 50 år eller så. Det kan ju vara tråkigt att behöva bryta upp klinkern igen för att det har börjat läcka avloppsvatten.
 
Kan de tyvärr mycket väl vara Vilkentjocklek rekommenderar du minst på golvet?

mvh
Anna-Karin
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite.

Att ha små kvadratiska plattor i halvförband har ju varit rätt ovanligt förutom de senaste åren. Kan det vara någon sorts snabbfix för att göra huset attraktivare inför försäljningen?
 
BirgitS
När jag kollar i Konradssons katalog så är det enstaka som på 7 mm men de flesta är 9-10 mm tjocka.

Hur plant är golvet, typ finns det svackor eller upphöjningar?
För sånt kan ju göra att plattorna utsätts för stora påfrestningar när man går på dem.
Det är ju vanligt att man måste flytspackla eller liknande för att jämna ut golv.
 
Nu har jag varit på Golvpoolen i Göteborg. De säger att de är väggkakel som
använts . Å dessutom alldeles för lite fästmassan, ska va tjockare och rikligare. Så nu ska vi göra om allt från grunden, byta golvbrunn och lägga riktigt klinker som är gjort för att gå på!
Tack för din hjälp och kloka frågor!

BirgitS BirgitS skrev:
När jag kollar i Konradssons katalog så är det enstaka som på 7 mm men de flesta är 9-10 mm tjocka.

Hur plant är golvet, typ finns det svackor eller upphöjningar?
För sånt kan ju göra att plattorna utsätts för stora påfrestningar när man går på dem.
Det är ju vanligt att man måste flytspackla eller liknande för att jämna ut golv.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.