Hej!

Vi flyttade in i ett hus i somras som hade ett klinkergolv i källaren (tvättstuga med duschkabin) med bomljud / som hade rest sig och släppt mycket ungefär på halva delen av golvet. Nu har vi tagit bort allt golv som hade lossat. Gick onormalt enkelt, ingen färstmassa som var kvar på golvet etc.
Vi tror att det har gjort något fel när de la in klinkern, blandat fästmassan med för mycket vatten eller slarvat med underarbetet kanske.
Nu ska vi göra om det och lägga om klinker på den delen där vi tagit bort plattor.
Vad behöver vi tänkta på?
- Ska man slipa bort all gammal färg på golvet? - - Ska vi använda primer?
- Vi ska försöka få tag på samma klinker som innan vita, matta, 15x15. Tror det är vanliga standardiserade plattor, något vi bör tänka på här? Bättre med mindre dimension för att hantera fallet kanske?

Tacksam för all hjälp vi kan få för att lösa detta!
God Jul
 
  • Skadat vitkaklat golv, trasiga plattor, grön underlay, soptunna, radiator, ljusgrön vägg, renoveringsarbete eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, krossade vita kakelplattor på golvet, svart sopsäck, person i arbetskläder, ojämn yta under kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn av ett rum med trasig puts och exponerade tegelstenar. Nedfallna bitar och smuts på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis renoverat badrum med duschkabin och avlägsnat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att de lossnar pga markfukt genom plattan. Det är iallafall vad hantverkare varnade oss om när vi bad om att få klinkers i tvättstugan i samband med en badrumsrenovering. Vi bad dem lägga klinkers ändå och det blev bomljud så småningom.

I badrummet som renoverades bilade dom upp hela golvet, dränerade och isolerade under. Inget bomljud när vi flyttade ca 11 år senare.

Det går att få till fall med 15x15-plattor. Lokalt vid golvbrunnen kan ni använda mindre plattor av samma sort eller göra en kuvertskärning.
 
  • Gilla
Hectric
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. När vi tog bort plattorna var det torrt under, ingen fukt. Men antar att marklyft kan variera över tid?
Att bila upp golvet och isolera blir för kostsamt för oss. Vi behöver helst ha en lösning vi kan göra själva och bara köpa materialet. Klokt med kuvertskärning, tack för tips och hjälp!

M mrsnhp skrev:
Jag skulle tro att de lossnar pga markfukt genom plattan. Det är iallafall vad hantverkare varnade oss om när vi bad om att få klinkers i tvättstugan i samband med en badrumsrenovering. Vi bad dem lägga klinkers ändå och det blev bomljud så småningom.

I badrummet som renoverades bilade dom upp hela golvet, dränerade och isolerade under. Inget bomljud när vi flyttade ca 11 år senare.

Det går att få till fall med 15x15-plattor. Lokalt vid golvbrunnen kan ni använda mindre plattor av samma sort eller göra en kuvertskärning.
 
Färgen på betongen måste absolut slipas bort.
 
  • Gilla
arneri68 och 7 till
  • Laddar…
Dum fråga:
Det är inte kakelplattor på golvet?
 
Inte alls dum fråga, funderat på samma! Låg inlagda när vi flyttade in. Tänkte att jag tar med en platta och visar i kakelbutiken. Skulle kunna va kakel som funkar för både vägg och golv, typ detta: https://ffkakel.se/sortiment/vit147001
Tror du att det påverkar något kring vidhäftning?
F FDT skrev:
Dum fråga:
Det är inte kakelplattor på golvet?
Ok då gör vi det! Rekommenderar du att gör sent med stålborste, något
Stefan N Stefan N skrev:
Färgen på betongen måste absolut slipas bort.
 
Det ska vi göra! Har du någon rekommendation, använda något sånt här? https://www.clasohlson.com/se/Ståltrådsborste-70-mm,-Bosch/p/Pr409212000

A -AKS- skrev:
Inte alls dum fråga, funderat på samma! Låg inlagda när vi flyttade in. Tänkte att jag tar med en platta och visar i kakelbutiken. Skulle kunna va kakel som funkar för både vägg och golv, typ detta: [länk]
Tror du att det påverkar något kring vidhäftning?


Ok då gör vi det! Rekommenderar du att gör sent med stålborste, något
Stefan N Stefan N skrev:
Färgen på betongen måste absolut slipas bort.
 
Nu är jag ingen expert, så ta det med en nypa salt.

Troligen har inte fixen fäst mot färgen på golvet. Färgen ser ju ut att sitta kvar. Om färgen kan vara kvar alls, vågar jag inte ha en åsikt om. Kolla med en tillverkare av fix (de brukar ha väldigt bra support).

Sedan skall du använda en primer avsedd för golv med tillskjutande fukt. Den måste andas.

Det är tänkbart att man har använt fel primer, så att markfukt ”stoppats” i skiktet mellan färg och primer.

Personligen skulle har hyra en betongslip/saneringsfräs (och lämplig dammsugare) Få en ren betongyta och prima med rätt primer.

Även om dammsugaren tar 90% av slipdammet, så är det viktigt att helt täta mot damm. Betongslipning dammar något helt otroligt och ännu mer.
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
Stort tack, ska direkt kolla upp om jag var jag kan hyra detta!
H hempularen skrev:
Nu är jag ingen expert, så ta det med en nypa salt.

Troligen har inte fixen fäst mot färgen på golvet. Färgen ser ju ut att sitta kvar. Om färgen kan vara kvar alls, vågar jag inte ha en åsikt om. Kolla med en tillverkare av fix (de brukar ha väldigt bra support).

Sedan skall du använda en primer avsedd för golv med tillskjutande fukt. Den måste andas.

Det är tänkbart att man har använt fel primer, så att markfukt ”stoppats” i skiktet mellan färg och primer.

Personligen skulle har hyra en betongslip/saneringsfräs (och lämplig dammsugare) Få en ren betongyta och prima med rätt primer.

Även om dammsugaren tar 90% av slipdammet, så är det viktigt att helt täta mot damm. Betongslipning dammar något helt otroligt och ännu mer.
 
Kanske dum fråga.. kan man dränka ett källargolv med vatten under slipning för att undvika att det dammar?
 
Då blir det bara gegga, en betongfräs och dammsugare är det rätta.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Har satt klinker på liknande golv med sliten golvfärg i tvättstuga, bastu/dusch och fd pannrum.
Finns ingen fukt i vår källare från -60, verifierat.
Tvättade golvet noggrant och sedan primer, inget tätskikt mera än i duschen och runt golvbrunn.
Och sedan klinkers i vanligt fix.
Fungerar hos oss och är gjort för ca 15 år sedan.
Enda felet är ett flisutslag i bastun när jag tappade hammaren vid byggande av bastulavarna, men självförvållat.;)
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Gissar också på att färgen är av en sort som inte fixen fäster helt bra på.
Jag lade klinker i min källare 2013 och den sitter kvar.
Blev avrådd att ha funktspärr under och undvika stora plattor, max 15x15 så att eventuell fukt kan vandra uppåt.
Arbeta in fixen ordentligt i golvet innan. Mitt golv var också målat men ptimade innan och arbetade in fixen noga i golvet innan jag kammade av och satte klinkersen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Härligt att höra, tvättade du alltså bara av, inte slipade bort all färg från golvet?
A AndersS skrev:
Har satt klinker på liknande golv med sliten golvfärg i tvättstuga, bastu/dusch och fd pannrum.
Finns ingen fukt i vår källare från -60, verifierat.
Tvättade golvet noggrant och sedan primer, inget tätskikt mera än i duschen och runt golvbrunn.
Och sedan klinkers i vanligt fix.
Fungerar hos oss och är gjort för ca 15 år sedan.
Enda felet är ett flisutslag i bastun när jag tappade hammaren vid byggande av bastulavarna, men självförvållat.;)
 
Tack för svar, då ska jag se till att få tag på en bra primer och arbeta in fästmassan ordentligt. Tog du fästmassan både på golv och platta eller endast golv? Samt slipade du av färgen innan eller endast tvätt och primer?
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gissar också på att färgen är av en sort som inte fixen fäster helt bra på.
Jag lade klinker i min källare 2013 och den sitter kvar.
Blev avrådd att ha funktspärr under och undvika stora plattor, max 15x15 så att eventuell fukt kan vandra uppåt.
Arbeta in fixen ordentligt i golvet innan. Mitt golv var också målat men ptimade innan och arbetade in fixen noga i golvet innan jag kammade av och satte klinkersen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.