H HenrikHuslöse skrev:
Det som kan förbruka mycket el är saker som värmer (t.ex. element, spis, varmvatten, frostskydd) och pumpar eller andra större motorer som står och går.

Finns det någon udda sak hos er som kan dra ström: urgammal tvättmaskin, tvättmaskin kopplad till varmvatten, varmvattenberedaren som står och läcker via övertrycksventilen? Dräneringspump som står och går?
För igår var vår förbrukning 5kwh. Alltså mer rimligt iom att vi har 2 frysar, och 1 kyl. Alltså måste det ha vart vvb som dragit dubbelt. Skönt att vi löste det!
 
  • Gilla
Rooten48 och 5 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
För igår var vår förbrukning 5kwh. Alltså mer rimligt iom att vi har 2 frysar, och 1 kyl. Alltså måste det ha vart vvb som dragit dubbelt. Skönt att vi löste det!
Det kan finnas lite att spara in på med nyare frys och kyl men då rekomenderara jag att mäta förbrukningen var för sig i de olika ni har först med en flyttbar elmätare i stil med denna https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-vägguttag/p/36-8705
Mät minst ett dygn på varje maskin å var nogrann med hur många timmar du mäter varje maskin så att du får korekta jämförelsevärden mäter du olika länge på olika maskiner går det enkelt att dela resultatet med antal mätta timmar å få ett timmedeltal
 
  • Älska
Uppland Sörensson
  • Laddar…
Skall man göra en sådan mätning så gäller det ju också att man inte öppnar dörren/luckan på den man mäter på under mätningen. Och att man inte fryser in något under tiden. Infrysning kostar en hel del el.

Men under förutsättning att kylarna inte är (på riktigt) antika, så lär det inte löna sig att byta ut dem ur elsynpunkt.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Det kan finnas lite att spara in på med nyare frys och kyl men då rekomenderara jag att mäta förbrukningen var för sig i de olika ni har först med en flyttbar elmätare i stil med denna [länk]
Mät minst ett dygn på varje maskin å var nogrann med hur många timmar du mäter varje maskin så att du får korekta jämförelsevärden mäter du olika länge på olika maskiner går det enkelt att dela resultatet med antal mätta timmar å få ett timmedeltal
Skillnaden mellan halvgamla och nya kyl/frysar är ett par hundra kWh per år. Det tar väldigt lång tid, även med dagens elpriser, att spara in en investering på kanske 15-20 000 för två nya frysar och en ny kyl. Troligen hinner de nya maskinerna haverera innan man har gått plus.
 
  • Gilla
Staffanchamp och 5 till
  • Laddar…
Här förberedes dagens lunch. En köttfärsgryta med egenodlade grönsaker. Det vi eldar med här är oftast små grenar av diverse träd på gården, som vi samlar upp.
Kostar 0kr i el. Veden är våran egen.
 
  • Gjutjärnsgryta med mat på grill över öppen eld. Makaroner, grönsaker, måltidsförberedelse utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Nyblivenhusägare123 och 12 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
Här förberedes dagens lunch. En köttfärsgryta med egenodlade grönsaker. Det vi eldar med här är oftast små grenar av diverse träd på gården, som vi samlar upp.
Kostar 0kr i el. Veden är våran egen.
Ser inte ut att ligga kvistar i grillen;)
Värmer ni huset med kvistar från gården med eller hur skaffar ni denna? Hur mycket ved förbrukar ni på ett år?
 
T trojlee skrev:
Ser inte ut att ligga kvistar i grillen;)
Värmer ni huset med kvistar från gården med eller hur skaffar ni denna? Hur mycket ved förbrukar ni på ett år?
det är kvistar och ved haha. Man startar givetvis upp med kvistar, det förstår du väl ;)
Vi förbrukar ungefär 2-3kubik mellan nov-feb.
Resterande månader är ungefär 1kubik.
Vi har skog, och har därför tillräckligt för att värma upp och leva som vi gör.
 
  • Gilla
psjolin och 3 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
det är kvistar och ved haha. Man startar givetvis upp med kvistar, det förstår du väl ;)
Vi förbrukar ungefär 2-3kubik mellan nov-feb.
Resterande månader är ungefär 1kubik.
Vi har skog, och har därför tillräckligt för att värma upp och leva som vi gör.
2-3 kubik / månad antar jag du menar annars så vill vi nog veta hur ni värmer huset med 2-3 kubik ved över den tiden
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
K
Det är lite oförskämt att ifrågasätta varför de lever som de gör. Det är inte det tråden handlar om. Om de blir lyckliga av att minimera sin elförbrukning, så låt de då gör det.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 29 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
2-3 kubik / månad antar jag du menar annars så vill vi nog veta hur ni värmer huset med 2-3 kubik ved över den tiden
ja ursäkta mig! Korrekturläser mina inlägg så sällan! helt rätt, 2-3kubik i månaden mellan nov-februari.
Resterande tid går det åt ca 1kubik i månaden
 
  • Gilla
ansgar46 och 5 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Det är lite oförskämt att ifrågasätta varför de lever som de gör. Det är inte det tråden handlar om. Om de blir lyckliga av att minimera sin elförbrukning, så låt de då gör det.
äh, låt dom fråga! Är ju bara kul om jag lyckas leverera ett tillräckligt bra svar, som kanske inspirerar fler som vill leva såhär ❤️
Finns kanske någon som vill och har möjligheten men inte tar det där sista steget liksom.
 
  • Gilla
kulle och 13 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
ja ursäkta mig! Korrekturläser mina inlägg så sällan! helt rätt, 2-3kubik i månaden mellan nov-februari.
Resterande tid går det åt ca 1kubik i månaden
De e helt okej förbrukning.
 
  • Gilla
Uppland Sörensson
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
För igår var vår förbrukning 5kwh. Alltså mer rimligt iom att vi har 2 frysar, och 1 kyl. Alltså måste det ha vart vvb som dragit dubbelt. Skönt att vi löste det!
Då är sista frågan egentligen om VVB elförbrukningen egentligen är ett symtom på felaktig blandare som @pacman42 föreslagit.

Tänkte mest på så att det inte blir 35-45C vatten som går ut via blandare då ni bara tar kallvatten.
Legionellarisken.
Alternativt om ni vill ha VVB avstängd på heltid så tappa ur VVB genom att använda upp varmvattnet till något lämpligt till dess ni har en en "varmvatten" temperatur under 20C (då blir det liten och ingen legionella tillväxt)
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Då är sista frågan egentligen om VVB elförbrukningen egentligen är ett symtom på felaktig blandare som @pacman42 föreslagit.

Tänkte mest på så att det inte blir 35-45C vatten som går ut via blandare då ni bara tar kallvatten.
Legionellarisken.
Alternativt om ni vill ha VVB avstängd på heltid så tappa ur VVB genom att använda upp varmvattnet till något lämpligt till dess ni har en en "varmvatten" temperatur under 20C (då blir det liten och ingen legionella tillväxt)

Jag ska vidarebefodra detta du skriver till min man. Han är mer tekniskt lagd så att säga. Jag förstår mig på, på en basic nivå.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
MultiMan
H hempularen skrev:
Skall man göra en sådan mätning så gäller det ju också att man inte öppnar dörren/luckan på den man mäter på under mätningen. Och att man inte fryser in något under tiden. Infrysning kostar en hel del el.

Men under förutsättning att kylarna inte är (på riktigt) antika, så lär det inte löna sig att byta ut dem ur elsynpunkt.

Blå bakgrund, text "DAY 7", fyra rader med text och siffror, verkar vara statistik eller poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mindre skillnad än man kan tro. Dessutom fungerar den gamla fortfarande efter 72 år.

Men, den är betydligt mindre och har bara ett frysfack. Ändå intressant jämförelse.
 
  • Gilla
Anders_X2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.