Har ställt ned kurvan på min jordvärmeanläggning till 20, bara utegivare. Tidigare år har vi haft den på 21 eller 22. Förra året gjorde jag av med 3700kwh i december, i år har jag i skrivande stund kommit upp i 1620kwh. Håller sig detta månaden ut gällande väder och förbrukning har jag kapat 1200kwh. Nästan 30%.

I övrigt har jag monterat ny dörr och ett 3 glas fönster i varma delen av garaget som är eluppvärmt. Hittade dörren (ny) samt ett beggat 3 glas på marketplace, med inköp och byte kostade det 5000kr. Tar något år att tjäna igen.

Sen har jag och frugan knappt duschat hemma, vi gör det på jobbet istället.

Barnen har fått sluta med fulla badkar och istället duscha.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Önskar innerligt att några av våra politiker skulle få bo hemma hos min kompis en vecka så får de se hur "skitkallt" på riktigt är.
[bild]
Stackars. Det borde inte få vara så här. I Sverige. Vi har haft mellan 13-15 grader nu när det varit kallt ute. Ställer luftvärmepumpen på 19 grader utan fläkt och på sparläge och eldar i vedspisen. Vi har haft bundet innan så man är allt orolig för vad elräkningen kommer att hamna på.
Lill72 Lill72 skrev:
Önskar innerligt att några av våra politiker skulle få bo hemma hos min kompis en vecka så får de se hur "skitkallt" på riktigt är.
[bild][/QUOTE
 
  • Ledsen
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Man skulle ju förstås kunna protestera mot hyckleriet i riksdasshuset men det är ju inte lika bekvämt som att blunda för problemen och krypa under täcket.

Man måste nog först bli medveten om att det är inte demokrati när folk endast kan påverka en gång var fjärde år, det är ett riggat system där en utvald elit kan göra som dom vill utan att få sparken.

Det går att förändra, om man vill.
Hade det varit straffbart att inte infria vallöften så skulle problemet snart varit löst.
Ju hårdare straff, desto fortare går det.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
K Krca skrev:
Okej , funkar det bra ? Är du nöjd ?
Är nöjd med min Ngenic, kommer nog få igen pengarna bara på denna vinter !
Jag var det tills jag såg att den drog igång elpatronen på max när det kostade 4 sek/kWh. Man ställer in "komfortnivå", hur okej man är med att varmvattnet tar slut och hur mycket inomhustempen får variera etc. Jag kan nog acceptera lägre komfort än nibe erbjuder så jag förväntar mig nog större besparing egentligen. Har även vattenburen golvvärme så det är ganska långsam respons på förändringar, vilket gör att det svänger en del om utetempen åker jojjo...
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som
en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
FAKTA OM RESULTATET AV EN TOTALT INTELLIGENS BEFRIAD SOSSE REGERING..

M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Jag var det tills jag såg att den drog igång elpatronen på max när det kostade 4 sek/kWh. Man ställer in "komfortnivå", hur okej man är med att varmvattnet tar slut och hur mycket inomhustempen får variera etc. Jag kan nog acceptera lägre komfort än nibe erbjuder så jag förväntar mig nog större besparing egentligen. Har även vattenburen golvvärme så det är ganska långsam respons på förändringar, vilket gör att det svänger en del om utetempen åker jojjo...

Hade det problemet jag med tyvärr . Vart bättre efter jag fick detta tips : ”Jag har upplevt en längre tid att min pump räknar om beräknad framledning på tok för långsamt.
Säg att pumpen ligger på 0 grader för att sedan bli lurad till 20+. Det kunde ta upp emot en timma för min pump att beräkna den nya framledningen och således körde den på rätt hårt även när elen är dyr.

jag har haft kontakt med supporten. Så nu luras min pump 30min innan standard. Nu bevakar jag och ser ifall den hinner stänga av sig i tid.”

Men det är det ju Ngenic support som fixat åt mej. Och vet inte riktigt hur det funkar för er ?
 
  • Gilla
Biredv
  • Laddar…
Vi närmar oss 15 000 kr här nu.. får se hur mycket det hinner krypa över :thumbdown:

Ändå är vår förbrukning lägre än förra året (denna månad), väntar ytterligare två sådana månader.. :thumbdown:

Har sänkt pannan (jordvärme) 1 grad..

I vardagsrummet/tv-rummet har vi vanligen runt 18.. (när pannan står på 20). Men vi kan elda i det rummet iaf.. så det ökar ett par grader om man ska vara en längre stund.

Sockor, tofflor, byxor, T-shirt och kofta gäller oavsett.. (inte bara nu)

Inga roliga pengar att lägga ut på el..
 
  • Ledsen
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
vi har också dragit ner värmen, vi har dock fjärrvärme men har inte råd att lägga pengar på uppvärmningen nu när dom pengarna behövs på mat och elräkning.
Jag kör fleece, tofflor och varma täcken. Har t.o.m. 2 rum som Saknar element sedan en renovering och där är det aldrig kallare än 17 grader. Man får vara glad att det inte regnar inomhus iallafall.
 
F
23 grader här hemma, fjärrvärme, lägenhet, sålde huset för 7 år sedan ,fiifan
 
D
raveper raveper skrev:
Nu är ju underställ och tofflor även något som kostar pengar samt behöver tvättas.
Och vafan gör man inte med sina vanliga kläder!?!? Tvättmaskinen måste ju köras oavsett HUH!!???.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Det beror väl helt på om man har de extra 1000 lapparna eller inte. Har man dem inte är det klart värt det. Bra underställ och tofflor och filtar gör underverk. Men även att unna sig en kvarts värmefilt innan man hoppar i sängen så den inte är iskall.
Underställ och tofflor i svenska hem 2022 gg till dom som lät miljöpartiet sitta i regering
 
  • Gilla
Cold Gin och 2 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Det är absolut värt tusenlapparna om ni får ihop till att installera en kamin inför nästa vinter. Kan i övrigt tipsa om billiga värmefiltar. Går att sitta och mysa under när man kollar på film i soffan. Drar väldigt lite energi och värmer ju bara där det behovs, det vill säga direkt mot kroppen istället för att värma upp hela huset.
Går även att värma upp sängen med innan man går och lägger sig.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
O olm58 skrev:
FAKTA OM RESULTATET AV EN TOTALT INTELLIGENS BEFRIAD SOSSE REGERING..
Nuvarande regering kommer nog göra ett mycket bättre jobb för ekonomin va:crysmile:
Brändslepriset störtdök ju precis som utlovat, och skattesänkningen som gynnar höginkomsttagare som kommer vid nyår gör ju en enorm skillnad för oss vanliga dödliga:thinking: se om ditt eget hus istället för att ständigt söka andra ansvariga? Folk skrattade åt mig då jag installerade ett begagnat vedsystem för 20tkr för 7år sen, men jag ångrar det inte precis:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Är det så att ni te:x har golvvärme i badrummet så kan jag berätta att det är en extremt energi tjuv.
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Jag är i samma situation som dig..Det är verkligen inte lätt att hålla humöret uppe när man fryser så man skakar för att spara el.
Jag blir väl sjuk på kuppen.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
D DrBuggaHugga skrev:
Och vafan gör man inte med sina vanliga kläder!?!? Tvättmaskinen måste ju köras oavsett HUH!!???.
Kör genomgående ull av bra kvalitet så behöver du mest vädra. Och leta fram ett gammalt klappträ så kan du vaska vid iskanten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.