M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
Skaffa kaminen och rösta rätt nästa gång.
PS 25 °C i huset och 14-18 KWh per dygn
 
  • Gilla
Grismannen
  • Laddar…
K KarroZoo skrev:
Fast han skriver ju att han har ved.
Det är en hon och hon är min kompis.
Hon har inte hur mycket ved som helst och måste hushålla för att få det att räcka.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har bvp. Sänkt framledningstemperaturen med 4 grader mot norm. Så blir 18-19 grader inne. Kallare går inte att ha. Stackars mina barn och mig själv i så fall. Eldar i ksminen nästan dagligen med, en stund på morgon o på kväll. Hamnar nog på 1000-1200 kwh denna månad. Det kommer nog sluta på 6000-7000 kr i december med moms, skatt och elnätsavgift mm. Det får vara värt det 2-3 månader om året då. Förstår mig inte på folk som har råd att ha värmen på och går runt i 15 grader eller lägre hemma. Glöm inte hälsan.

Mera kärnkraft säger jag.
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
Lill72 Lill72 skrev:
Inte roligt alls för varken dig eller någon annan med el-ändet. Håller tummarna för en mild vinter i fortsättningen.
Har klickat hem en elfilt till kompisen som hon ska få i julklapp.
I all ödmjukhet vill jag bara undra om det är en bra present att ge en elfilt till nån som vill dra ner på elräkningarna? Kanske bättre med ett bra underställ eller en rejäl ullfilt? ❤️
 
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
I all ödmjukhet vill jag bara undra om det är en bra present att ge en elfilt till nån som vill dra ner på elräkningarna? Kanske bättre med ett bra underställ eller en rejäl ullfilt? ❤️
Kläder har hon och en elfilt på 120 W borde inte dra så mycket tänker jag. Tänker att hon kan svepa in sig en stund när det är som kallast.
Tack för din omtanke och bra tips :heart:
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Dragit ner rejält på min förbrukning, sänkt från sköna 21-22 grader som jag hade förra vinter till 18 grader . Fick 10000 i räkning förra december och räknar med några tusen dyrare detta år trots säkningen och alla andra anpassningar !
Skärmavbild av smart hem-app, temperaturindikatorer för olika rum, växtmotiv, meny för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Hur värmer du huset och varmvatten? Vad har du för elprisavtal? Jag har en nibe f730 frånluft till vatten. Kör timpris och satte på smart price adaption så den bara värmer när elen är som billigast. Problemet som jag upptäckte var att elpatronen på 6,5 kW gick in och stödkörde hela natten då pumpen inte gick på dagen när elen var som dyrast. Det resulterade i att det drog totalt sett mer el och när priserna är som de är så blir der stor påverkan på kostnaden. Bättre med 2 timmar värmepump mitt på dagen när priet är 6 kr än 6 timmar 6,5 kW elpatron på nattem när priser är 3 kr...

Sedan gjorde jag också misstaget att vrida ner alla termostater men inte temperaturen på värmepumpen. Därmed låg värmepumpen och körde för fullt för att öka tempen i huset, men termostaterna var nöjda med tempen och släppte därmed inte in någon värme.


Edit: Tillägg. Bara ingen springer och stänger av elpatronen och vår svinkallt hemma. Om det blir för kallt ute kommer givetvis inte värmepumpen orka med utan något extra tillskott behövs. Antingen får jag starta elpatronen igen, ställa in en gasolkamin (ca 3sek/kWh med pk10) eller använda el som blir kvar i huset (t.ex ugnen och inte spis med spisfläkt). Disk och tvättmaskin spolar ut varmvattnet i avloppet= slöseri. Torktumlaren blåser in varmluften i huset=lika effektivt som elpatronen men ger mig torra kläder på köpet...
Mvh Erik
 
Redigerat:
M Mr Person skrev:
Hur värmer du huset och varmvatten? Vad har du för elprisavtal? Jag har en nibe f730 frånluft till vatten. Kör timpris och satte på smart price adaption så den bara värmer när elen är som billigast. Problemet som jag upptäckte var att elpatronen på 6,5 kW gick in och stödkörde hela natten då pumpen inte gick på dagen när elen var som dyrast. Det resulterade i att det drog totalt sett mer el och när priserna är som de är så blir der stor påverkan på kostnaden. Bättre med 2 timmar värmepump mitt på dagen när priet är 6 kr än 6 timmar 6,5 kW elpatron på nattem när priser är 3 kr...

Sedan gjorde jag också misstaget att vrida ner alla termostater men inte temperaturen på värmepannan. Därmed låg värmepannan och körde för fullt för att öka tempen i huset, men termostaterna var nöjda med tempen och släppte därmed inte in någon värme.

Mvh Erik


Varför har du vridit ner alla termostater ? Min smart grej kopplar man upp till innegivare så styr den och värmer mer när priset är som billigast men man ska ju inte vrida ner termostaterna ? Mvh Koffe
 
B
M Mr Person skrev:
Hur värmer du huset och varmvatten? Vad har du för elprisavtal? Jag har en nibe f730 frånluft till vatten. Kör timpris och satte på smart price adaption så den bara värmer när elen är som billigast. Problemet som jag upptäckte var att elpatronen på 6,5 kW gick in och stödkörde hela natten då pumpen inte gick på dagen när elen var som dyrast. Det resulterade i att det drog totalt sett mer el och när priserna är som de är så blir der stor påverkan på kostnaden. Bättre med 2 timmar värmepump mitt på dagen när priet är 6 kr än 6 timmar 6,5 kW elpatron på nattem när priser är 3 kr...

Sedan gjorde jag också misstaget att vrida ner alla termostater men inte temperaturen på värmepannan. Därmed låg värmepannan och körde för fullt för att öka tempen i huset, men termostaterna var nöjda med tempen och släppte därmed inte in någon värme.

Mvh Erik
Intressant! Hur menar du att drog ner det på pannan? Vi har en likadan Nibe med golvvärme i hela huset.
 
Davidbagare
Lill72 Lill72 skrev:
Kläder har hon och en elfilt på 120 W borde inte dra så mycket tänker jag. Tänker att hon kan svepa in sig en stund när det är som kallast.
Tack för din omtanke och bra tips :heart:
Annars är en bra sovsäck guld värd. All värme man alstrar stannar i sovsäcken och håller en varm när man ska sova. Eller slappa i soffan. Och inga plus på elräkningen.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
harry73
J JensW skrev:
Rätta mig om jag har fel. Men är det för kallt inne ( när det är riktigt kallt ute) så klarar inte kompressorn att omvandla värme från luften inomhus och då måste en luftvattenpump skjuta till med patron och då kostar det flis rejält. Så kan vara kontra produktivt att ha för kallt med en luftvatten. Om jag nu uppfattat tekniken rätt
Det är bara rätt om man har en frånluftsvärmepump.
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Det är en balansgång mellan värmeekonomi och hälsa. Man bör enligt forskare inte ha mycket svalare än +18 grader för att inte öka riskerna för ohälsa.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M Mr Person skrev:
Hur värmer du huset och varmvatten? Vad har du för elprisavtal? Jag har en nibe f730 frånluft till vatten. Kör timpris och satte på smart price adaption så den bara värmer när elen är som billigast. Problemet som jag upptäckte var att elpatronen på 6,5 kW gick in och stödkörde hela natten då pumpen inte gick på dagen när elen var som dyrast. Det resulterade i att det drog totalt sett mer el och när priserna är som de är så blir der stor påverkan på kostnaden. Bättre med 2 timmar värmepump mitt på dagen när priet är 6 kr än 6 timmar 6,5 kW elpatron på nattem när priser är 3 kr...

Sedan gjorde jag också misstaget att vrida ner alla termostater men inte temperaturen på värmepannan. Därmed låg värmepannan och körde för fullt för att öka tempen i huset, men termostaterna var nöjda med tempen och släppte därmed inte in någon värme.

Mvh Erik
Hmm, har du värmepump eller värmepanna? Eller både och?
 
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Jag är i samma situation som dig..Det är verkligen inte lätt att hålla humöret uppe när man fryser så man skakar för att spara el.
Jag blir väl sjuk på kuppen.
Man blir inte sjuk av svalt klimat, det är en myt som kommer av det olyckliga och missvisande namnet på virussjukdomen förkylning.

Men jag tycker gränsen går vid mössa inomhus. Vi höjde då från 14 till 17 grader.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Annars är en bra sovsäck guld värd. All värme man alstrar stannar i sovsäcken och håller en varm när man ska sova. Eller slappa i soffan. Och inga plus på elräkningen.
Ja, en sovsäck vore kanske något. Ska kolla om jag kan hitta till vettigt pris.
Köpte elfilten eftersom den bara skulle dra 1,5 kWh på tio timmar och tyckte det verkade okej.
Skärmdump från Kjell & Company, diskussion om elanvändning för en värmefilt, matematisk uträkning av energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skåne2020 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.