useless useless skrev:
Du vann tävlingen "Hur många citat kan man klämma in i ett inlägg utan att det blir tydligare vad man svarar på".
Skicka gärna diplom !!:)
useless useless skrev:
Du vann tävlingen "Hur många citat kan man klämma in i ett inlägg utan att det blir tydligare vad man svarar på".
 
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Skicka gärna diplom !!:)
Tack på förhand!!
 
  • Gilla
karin_sv
  • Laddar…
T TheGame skrev:
22,5 grader :p
Du med?
Fast lågt elpris du också?
 
  • Gilla
Häftstiftarn
  • Laddar…
En fundering nu när vi umgås så flitigt och pratar elräkningar, uppvärmning och lite allmänt om vad framtiden har i sitt sköte. Jag tycker att det vore bra om alla kunde ange var i landet man håller till. Räcker väl på landskapsnivå(fast även om man skriver ut orten så är det bra-tog just reda på var Glumslöv ligger).
Vad tycker ni andra?
/LOB
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 8 till
  • Laddar…
L lob skrev:
En fundering nu när vi umgås så flitigt och pratar elräkningar, uppvärmning och lite allmänt om vad framtiden har i sitt sköte. Jag tycker att det vore bra om alla kunde ange var i landet man håller till. Räcker väl på landskapsnivå(fast även om man skriver ut orten så är det bra-tog just reda på var Glumslöv ligger).
Vad tycker ni andra?
/LOB
Om man har en liten stund över förbi Landskrona är Glumslövs backar värda en medhavd fikapaus

https://www.utisyd.se/glumslovs-backar/
 
  • Gilla
  • Älska
Skåne2020 och 3 till
  • Laddar…
B
F Fideliox skrev:
Så länge det inte fryser och fuktigheten är under 70% bör det nog vara ok. Försäkringsbolagen gillar 15 grader då det finns lite buffert ifall strömmen går eller liknande.

Håller själv ca 12 grader och 40% luftfuktighet i de rum vi håller kallställt.
Jag säger inte att du har fel, men vad som de facto är rätt enligt fysikens lagar och vad försäkringsbolaget har i sina villkor är inte nödvändigtvis samma sak. Jag hade inte chansat. Men det är jag det. Jag hade kollat upp vad jag som kund har förbundit mig till innan jag hade sänkt temperaturen så mycket.
 
M MrDizzy skrev:
Du med?
Fast lågt elpris du också?
Nej... fjärrvärme :D
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
M Masoder skrev:
Har haft ~10 grader i sovrum och 12i kök. I vardagsrummet där vi eldar så 14-19 grader (skönt med värme i det rummet man är lite ska i.
Det sjuka är att vi inte frusit mer än vanliga år. Tofflor till alla och flis istället för T-shirt. Vi har även sen tidigare bra täcken (alltid gillat att ha det svalt i sovrum, tidigare så öppnade fönstret även på vintern)

Sänkt förbrukningen med 70 % sen förra året. Tycker nog att besparingen (för oss) är värd lite svalare. Dottern saknar dock sina varma bad, i natt var Elen var billigare i natt så hon fick ett varmt bad igår.
Nu framgår ju inte hur ni gjort. Men om ni tidigare öppnat sovrumsfönstren vintertid och sedan värmt upp igen under dagen, så ligger ju en del av besparingen där. Framförallt om det varit så att värmen varit på även med öppna fönster.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
[länk]

här svarar några politiker på vilken rumstemperatur de har hemma, tror ni att de levererar ärliga svar?
Med tanke på många journalisters iver att ”hänga” politiker och att de säkert med enkelhet kan kolla hur varmt de har så - ja, det tror jag.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
20 grader inne, men eldar ved, och det gör jag just för att hålla humöret uppe:D
 
  • Gilla
  • Haha
Redgeneral och 3 till
  • Laddar…
Installera en Kina dieselvärmare
kan det vara något
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Det är många som fryser hemma och tappar gnistan för den väntande elrökningen som kommer i Januari.
Tråkigt med de sunkiga kommentarena om vad som är värt o inte.

Sjölvklart med fast lågt pris eller i lägenhet med möjlighet att långduscha varm - är ju guld i dessa dagar. Men verkligheten är en annan för många.
12-14 grader är fakta och då tar det mycket energi och hopplösheten.

Kan inte sluta att förvånas av den inlompetens våra styrande har då vår vattenkraft eller kärnkraft har lite eller inget samband med kriget.
Gasen kan tysken köpa från Norge eller arabländerna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
När sätter admin stopp för alla dessa elkostnadstrådar?
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Just i det här fallet handlar det inte om nån spariver utan snarare att pengarna/inkomsten helt enkelt inte finns till de ökade elpriserna.
Fast han skriver ju att han har ved.
 
Rätta mig om jag har fel. Men är det för kallt inne ( när det är riktigt kallt ute) så klarar inte kompressorn att omvandla värme från luften inomhus och då måste en luftvattenpump skjuta till med patron och då kostar det flis rejält. Så kan vara kontra produktivt att ha för kallt med en luftvatten. Om jag nu uppfattat tekniken rätt
 
  • Gilla
KarroZoo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.