K Krille4 skrev:
Det är möjligt att bromsarna slits lite mindre men samtidigt slits däcken mer p g a den ökade vikten. Kan tänka mig att hela hjulupphängningen får jobba hårdare p g a några hundra kilos extra vikt i en elbil.

Mitt serviceavtal på en fyra år gammal Audi Q5 TFSI med service varje år kostar 230 kr/mån hos märkeshandlare. Ungefär samma serviceavtal kan man teckna på t ex alla nyare Audi och VW om man köper bilen av märkeshandlare.

/Krille
BMW tar lite mer:
Skärmavbild från BMW:s webbsida, erbjuder servicepaket för 16 641 kr, beställnings- och kontaktalternativ synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lista med kontrollpunkter för bilservice: motorolja, allmän fordonkontroll, luftfilter, bränslefilter, mikrofilter, tändstift, bromsvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ska bromsar mm ingå så ännu dyrare:

Skärmdump: BMW Service Inclusive Plus-paket erbjuds, pris 25 696 kronor, innefattar bilservice och delbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det får bli en i7 nästa gång så man slipper det här.
 
M Markarbetaren skrev:
På Golfen så byts motorolja/filter vartannat år, olja i Haldexkopplingen vart 3'e år och olja i automaten vart 5'e år. Annars är det bara "inspektion" som VW kallar det när dom ska dra i bältena, smörja dörrgångjärnen och kolla att alla lampor fungerar, vilket jag misstänker är samma på en elbil? Bromsvätska byts väl också på en elbil då den ska bytas vartannat år oavsätt mil.

Generellt så känns just servicebiten som en relativt fjuttig anledning att byta till elbil i det stora hela. Hur ska t.ex. Volkswagen tjäna några pengar på sina verkstäder om alla ska köra elbilar som kräver i princip 0 service? Något måste dom ju hitta på för att tjäna pengar på eftermarknad!
Oljeservice vartannat år har jag också. Men olja till 4wd och automat vart tredje respektive vart femte år - vad kostar det?
 
M Markarbetaren skrev:
Självklart, om elbilen har värmepump, men det kanske alla elbilar har idag? Jag förstår din attityd att komma med motargument om fossilbilars förbrukning, men det var en seriös fråga från min sida, inget påhopp! Finns det någon test som tar hänsyn till uppvärmning av kupe och batteri osv.?
Nej, jag tog det inte som ett påhopp. :D

Det jag vill belysa i mina senaste inlägg är att det inte går att jämföra en WLTP-siffra från en bensin-/dieselbil med den verkliga förbrukningen med en elbil vintertid.

Jag håller med flera ovan i tråden om att en ekonomisk kalkyl blir mest rimlig för de som kan ladda sin bil hemma, och de som kör lite längre per år.

Alla kommer inte kunna ”räkna hem” en elbil, speciellt inte på kort sikt. Men för varje år blir den ”billiga” fossilbilen dyrare och dyrare, både pga statsmakternas beslut och marknadsutvecklingen i stort. När man inte längre får köra fossilbil i städerna, när bensin/diesel blir dyrare och dyrare så kommer andrahandsvärdet på fossilbilar sjunka stadigt. Biltillverkarna flyttar dessutom över sitt fokus till elbilar och det kommer stadigt fler och fler vettiga alternativ till dagens bensin-/dieselbilar. Laddinfrastrukturen byggs ut kontinuerligt och batterierna blir bättre och bättre.

Huruvida det är dags att köpa elbil nu eller om man vill vänta är förstås upp till var och en. Beror ju på livssituation och körmönster. Men att fossilbilarnas dagar är räknade råder det nog ingen tvekan om.
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
På Golfen så byts motorolja/filter vartannat år, olja i Haldexkopplingen vart 3'e år och olja i automaten vart 5'e år. Annars är det bara "inspektion" som VW kallar det när dom ska dra i bältena, smörja dörrgångjärnen och kolla att alla lampor fungerar, vilket jag misstänker är samma på en elbil? Bromsvätska byts väl också på en elbil då den ska bytas vartannat år oavsätt mil.

Generellt så känns just servicebiten som en relativt fjuttig anledning att byta till elbil i det stora hela. Hur ska t.ex. Volkswagen tjäna några pengar på sina verkstäder om alla ska köra elbilar som kräver i princip 0 service? Något måste dom ju hitta på för att tjäna pengar på eftermarknad!
Ja inspektionen är samma på en elbil, dvs onödigt. Därför Tesla avskaffade det.
 
Räckvidden på diesel på vintern blir ju bara en ekonomisk fråga. Även om den drar en liter milen kommer man tillräckligt långt och det går att tanka snabbt i samband med kort paus.
 
M Markarbetaren skrev:
På Golfen så byts motorolja/filter vartannat år, olja i Haldexkopplingen vart 3'e år och olja i automaten vart 5'e år. Annars är det bara "inspektion" som VW kallar det när dom ska dra i bältena, smörja dörrgångjärnen och kolla att alla lampor fungerar, vilket jag misstänker är samma på en elbil? Bromsvätska byts väl också på en elbil då den ska bytas vartannat år oavsätt mil.

Generellt så känns just servicebiten som en relativt fjuttig anledning att byta till elbil i det stora hela. Hur ska t.ex. Volkswagen tjäna några pengar på sina verkstäder om alla ska köra elbilar som kräver i princip 0 service? Något måste dom ju hitta på för att tjäna pengar på eftermarknad!
i

Jag tror nog att eftermarknaden kommer att krympa.
Driftsäkerheten är för hög på elbilar, framför allt på grund av kraftigt förenklad drivlina.
Den relativt tunga fossil-motorn ersätts av en betydligt lättare, enklare och effektivare elmotor. Växellådan försvinner också pga elmotorns överlägsna vridmoment/varvtals-karakteristik..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Oljeservice vartannat år har jag också. Men olja till 4wd och automat vart tredje respektive vart femte år - vad kostar det?
Byte av olja i Haldex inkl. olja, packningar kostade 1151+moms hos Volkswagen Gbg. Byte av olja i DSG kostade 2618+moms på samma ställe.

Så Haldexoljebyte 479kr/år och DSGoljebyte 655kr/år.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag hörde en snubbe på radion som var involverad i solpaneler. Han menade att ett elbilsbatteri är final när kapaciteten gått ner till 80%. Då menade han att batterierna var perfekta att ha som lagringsbatterier för solel. Vem skulle acceptera att byta motor var 5-7:e år i en vanlig bil? Elbilen är ett resursslöseri med nuvarande batteriteknik där bristmetaller används.

Nu när vi har elpriser som slår i taket, även på sommaren och ingen ljusning är i sikte i närtid så borde elbilen förbjudas. Varför ska vi öka elförbrukningen när elen inte räcker till? På detta ska det betalas ut elstöd vilket blir en subvention för den som åker elbil eftersom laddningen drar upp elförbrukningen och ger ett högre stöd än utan elbil.
Det kan ju t.o.m vara så att man blivit utan elstöd om man inte behövt ladda sin elbil.
Elbilen är definitivt inte bra för klimatet som många verkar tro.
 
  • Haha
Webgurun
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
i

Jag tror nog att eftermarknaden kommer att krympa.
Driftsäkerheten är för hög på elbilar, framför allt på grund av kraftigt förenklad drivlina.
Den relativt tunga fossil-motorn ersätts av en betydligt lättare, enklare och effektivare elmotor. Växellådan försvinner också pga elmotorns överlägsna vridmoment/varvtals-karakteristik..
Hum, och batteriet väger inget.
Har funderat över varför elbilar blir tyngre ;)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Byte av olja i Haldex inkl. olja, packningar kostade 1151+moms hos Volkswagen Gbg. Byte av olja i DSG kostade 2618+moms på samma ställe.

Så Haldexoljebyte 479kr/år och DSGoljebyte 655kr/år.
Ok det var inte så farligt.
 
A AndersS skrev:
Hum, och batteriet väger inget.
Har funderat över varför elbilar blir tyngre ;)
Jodå. Vilket borde leda till högre trafikskatt då de sliter mera på vägarna. Förr gick ju skatten på vikten.
 
M
J jocke31 skrev:
Nej, jag tog det inte som ett påhopp. :D

Det jag vill belysa i mina senaste inlägg är att det inte går att jämföra en WLTP-siffra från en bensin-/dieselbil med den verkliga förbrukningen med en elbil vintertid.

Jag håller med flera ovan i tråden om att en ekonomisk kalkyl blir mest rimlig för de som kan ladda sin bil hemma, och de som kör lite längre per år.

Alla kommer inte kunna ”räkna hem” en elbil, speciellt inte på kort sikt. Men för varje år blir den ”billiga” fossilbilen dyrare och dyrare, både pga statsmakternas beslut och marknadsutvecklingen i stort. När man inte längre får köra fossilbil i städerna, när bensin/diesel blir dyrare och dyrare så kommer andrahandsvärdet på fossilbilar sjunka stadigt. Biltillverkarna flyttar dessutom över sitt fokus till elbilar och det kommer stadigt fler och fler vettiga alternativ till dagens bensin-/dieselbilar. Laddinfrastrukturen byggs ut kontinuerligt och batterierna blir bättre och bättre.

Huruvida det är dags att köpa elbil nu eller om man vill vänta är förstås upp till var och en. Beror ju på livssituation och körmönster. Men att fossilbilarnas dagar är räknade råder det nog ingen tvekan om.
Alla mynt har 2 sidor. Utecklingen inom ICE-bilar har i princip upphört, medans den fortskrider inom batteriteknik, självklart kan man se vad som kommer dominera närmsta åren. MEN, vem säger att en elbil som köps idag inte är relativt skrot och utan värde om 10 år? Titta på i princip allt som drivs med batteri idag, utvecklingen går så fort att det är oftast bara att kasta en skruvdragare eller annat då batteriet gett upp och maskinen har noll värde. Det är billigare att köpa en helt ny maskin istället för nytt batteri då dom nya är så mycket bättre och begagnatmarknaden är stendöd.

Jag vet att det är en relativt simpel och inte jämförbar grej, men med tanke på hur fort utvecklingen går så är det en högst relevant fråga. "Efterfrågan" kommer nån att skrika, javisst, idag när det råder grön omställningsfeber och alla i fårskocken springer åt samma håll så skapar det naturligtvis en enorm efterfrågan, det är samma med solceller, värmepumpar, kaminer osv. Men håll i hatten och vänta 1-2 år när hysterin har lagt sig och tidvattnet har dragit sig tillbaka för då ser vi vilka som badat nakna;)

Jag vet att batteribilen är här för att stanna, men man ska inte tro att det är en vinstlott pga. dagens situation. Titta bara på hur snabbt det svänger med 70.000kr i uteblivet stöd och elpris på 7kr för att snabbladda "på stan".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag hörde en snubbe på radion som var involverad i solpaneler. Han menade att ett elbilsbatteri är final när kapaciteten gått ner till 80%. Då menade han att batterierna var perfekta att ha som lagringsbatterier för solel. Vem skulle acceptera att byta motor var 5-7:e år i en vanlig bil? Elbilen är ett resursslöseri med nuvarande batteriteknik där bristmetaller används.

Nu när vi har elpriser som slår i taket, även på sommaren och ingen ljusning är i sikte i närtid så borde elbilen förbjudas. Varför ska vi öka elförbrukningen när elen inte räcker till? På detta ska det betalas ut elstöd vilket blir en subvention för den som åker elbil eftersom laddningen drar upp elförbrukningen och ger ett högre stöd än utan elbil.
Det kan ju t.o.m vara så att man blivit utan elstöd om man inte behövt ladda sin elbil.
Elbilen är definitivt inte bra för klimatet som många verkar tro.
Jag sänkte min totala förbrukning med 2000 kWh i år om jag ligger på samma snitt som resten av månaden. På detta betalar jag 12538 kronor MER på året MEEEEER.
Och jag får "tillbaka" sketna 7000 kr.

Jag tycker vi ska förbjuda spabad, pooler, elektriska gräsklippare, elektriska trädgårdsmaskiner, direktverkande eluppvärmning, och tycker även vi ska förbjuda verket i karlshamn.........
 
A AndersS skrev:
Hum, och batteriet väger inget.
Har funderat över varför elbilar blir tyngre ;)
Det beror nog på att man har räckviddsångest och köper ett för stort batteri ;-)
 
M
G Guzzen1 skrev:
Jodå. Vilket borde leda till högre trafikskatt då de sliter mera på vägarna. Förr gick ju skatten på vikten.
360kr/år för bilar som väger +2ton. Samma ICE-bil kostar 10,000-tals kr i skatt dom första 3 åren. Jag tror dom flesta förstår att elbilens skattefrihet snart är ett minne blott. Vägunderhållet kan knappast finansieras av 360kr/år och fordon. Ska vi gissa på en KM-skatt likt den som fanns för dieselbilar?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.