H henlin431 skrev:
Sen vill jag tipsa om att skriva ner alla problem med era hus ni ser nu under vintern så ni kan lösa det till våren. Då är ni redo till nästa vinter. Husägande är ingen sprint. Det är ett Maraton.
Håller helt med om den. Har en dåligt isolerad kattvind som jag blir uppmärksam på varje vinter när det drar kallt därifrån men tänker att jag fixar det på sommaren så jag slipper jobba i den kalla kattvinden, det har dock inte hänt på 10 somrar :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Håller helt med om den. Har en dåligt isolerad kattvind som jag blir uppmärksam på varje vinter när det drar kallt därifrån men tänker att jag fixar det på sommaren så jag slipper jobba i den kalla kattvinden, det har dock inte hänt på 10 somrar :oops:
Kattviden är förbaskat varm på sommaren ta det i vår då kan du skjuta upp det till hösten.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Köp en gasolkamin, kostnaden blir ca 2,5kr per kwh för gasolen.(kaminen är en engångs kostnad på ngr tusen för en bra)
Viktigt dock att det är en kamin som stänger av sig automatiskt om lågan slocknar eller koldioxidhalten blir för hög.
 
P picro skrev:
Viktigt dock att det är en kamin som stänger av sig automatiskt om lågan slocknar eller koldioxidhalten blir för hög.
Är koldioxiden nått att bekymra sig för vi innomhuseldning @pico?
 
Att inte äta ordentlig lagad mat sparar väl litet elektricitet men i stället stiger matkostnaderna destu mer. Sedan brukar inte kroppen må särskilt bra av att leva på smörgåsar och mikrougnsportioner och när kroppen krånglar blir det dyrt.
Jag tror att det där är lika bakvänt som rådet att stänga av frysen. Det sparar litet på kort sikt men det blir dyrare och sämre mathållning på lång sikt.
 
  • Gilla
gblc och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det är ett rimligare råd att frosta av frys/kyl så de inte drar mer än nödvändigt.
Det är ju rätt årstid för sånt nu, lätt att bara ställa ut varorna utomhus.
Med en golvfläkt riktad mot isen brukar det gå hyggligt fort.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
H henlin431 skrev:
Jag läste raviolitipset och har kört på det senaste tiden. Snart har jag fått ihop till mitt nyårslöfte; att äntligen kunna ha råd att börja röka på heltid.

I övrigt såg jag ingen rekommendation kring snålmunstycken på samtliga kranar i ett hushåll. Det borde vara lag på sådana. Det är ju ihop med snålmunstycken som man faktiskt på allvar har nytta av "eco" mode på varmvattenberedaren. Varmvatten är därtill en rätt stor bov i konsumtionen då den innehåller rejält med energi som vi bara spolar ut ur huset.

Jag skulle däremot aldrig rekommendera folk att dammsuga mindre eller köra smörgåsdieten. Matlagning kan knappast vara en stor bov om vi inte pratar långkok.

Sen vill jag tipsa om att skriva ner alla problem med era hus ni ser nu under vintern så ni kan lösa det till våren. Då är ni redo till nästa vinter. Husägande är ingen sprint. Det är ett Maraton.

Håller med! När vi flyttade in drog duschen 15l och handfaten ca 10l. Köpte något snålspolnade grohe på 9l (och det är när man kör fullt blås på blandaren, jag kör själv lägre). Köpte även snålare strålsamlare på 7l/s. Nu går det visserligen inte så mycket varmvatten i handfaten men nu höjs ju VA också så. Småpengar som kan spara en hel del energi. Ingen i vår familj märkte någon skillnad på komforten. Ångrar att jag inte tog ännu snålare dusch, finns ju de på 6l.

Och vill man vara riktigt ekonomisk kan man köpa kinamärken för 10kr på aliexpress istället för några hundra som märkesgrejerna kostar. Vad jag läst är de ungefär lika bra.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Håller med! När vi flyttade in drog duschen 15l och handfaten ca 10l. Köpte något snålspolnade grohe på 9l (och det är när man kör fullt blås på blandaren, jag kör själv lägre). Köpte även snålare strålsamlare på 5l/s. Nu går det visserligen inte så mycket varmvatten i handfaten men nu höjs ju VA också så. Småpengar som kan spara en hel del energi. Ingen i vår familj märkte någon skillnad på komforten. Ångrar att jag inte tog ännu snålare dusch, finns ju de på 6l.

Och vill man vara riktigt ekonomisk kan man köpa kinamärken för 10kr på aliexpress istället för några hundra som märkesgrejerna kostar. Vad jag läst är de ungefär lika bra.
Många kostnader relaterat till hög vattenförbrukning väver ihop med andra kostnader. Som du nämner betalar ju många även för vattenmängden. I vårt fall har vi obegränsat med vatten men jag betalar å andra sidan för elen som driver pumpen. Och även för elementet som sitter i pumphuset för att pumpen inte ska få frostskador. Börjar man räkna följdkostnader för onödiga liter vatten drar det iväg rejält (även om elementet lär behövas oavsett vattenmängd).

Sen är tyvärr det sista vi pratar om miljön. Även om det borde vara nummer 1 i alla sammanhang.

I övrigt borde vi fundera på om man inte ska sätta snålmunstycke även på schampoo och balsam. Här hemma gnälls det om att strålen är för dålig för att skölja ur balsam ur håret. Stora miljöpriset går till den person som uppfinner snålmunstycket för schampoo och balsamflaskor.

Alternativt blir hårtrimmern årets julklapp. Det skulle lösa rätt mycket problem kring vattenförbrukningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är koldioxiden nått att bekymra sig för vi innomhuseldning @pico?
Förbränning av 1kg gasol kräver ca 12 m3 luft.
1kg gasol ger ca 12kwh. Om man eldar med en effekt på 2kw åtgår 2m3 luft per timme 1kg gasol skapar ca 3kg koldioxid, vid 2kw effekt ca 0,5kg koldioxid per timme. Det bildas även en del vattenånga. I ett modernt hus har jag för mig kravet är att luften skall bytas varannan timme. Med normal ventilation och öppna innerdörrar så är det troligen inget problem.
Koldioxid är en tung gas som lägger sig nere vid golv/mark. Bra kaminer stänger av sig vid för hög koldioxidhalt. Kaminen bör alltså stå på golvet.
Dock är det viktigt att kaminen brinner med blå låga annars kan förbränningen vara ofullständig varvid kolmonoxid kan bildas vilket är giftigt.
Man skall dock tänka på att väldigt många gasolkaminer är i drift i såväl hus som husvagnar mm. Hur ofta hör man om förgiftningsfall?
Informationen ovan är hämtad från olika källor jag är alltså ingen expert på området. Har dock flertal släkt och bekanta som använder gasolkamin för att reducera elkostnad eller skapa mysvärme.
Här finns en hel del information att hämta, även källor till en del av infon ovan.
https://www.kosangas.se/varfoer-gasol/varfoer-gasol/miljoe/kosan-gas-och-miljoen/

http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html
 
L LasseMorin skrev:
Avatar - jag tror att du skämtar men jag är inte säker. Även små 33 centiliters petflaskor måste ligga ner för att få plats. Eller har jag en ovanligt liten micro?
Jag kör en 1½ liters petflaska också. Men då får jag ta ur det som ska snurra, fatet och trearmen. De är ju till för att mikrovågorna ska fördelas jämnt men för mina varmvattenflaskor är det inget bekymmer.
Koka en skvätt vatten i vattenkokaren. Blanda sedan i kallvatten tills vattnet får rätt temperatur innan vattnet hälls i petflaskan (1,5 l). Klart. Håller sig varmt hela natten om man startar med "rätt" temperatur.
 
P picro skrev:
Förbränning av 1kg gasol kräver ca 12 m3 luft.
1kg gasol ger ca 12kwh. Om man eldar med en effekt på 2kw åtgår 2m3 luft per timme 1kg gasol skapar ca 3kg koldioxid, vid 2kw effekt ca 0,5kg koldioxid per timme. Det bildas även en del vattenånga. I ett modernt hus har jag för mig kravet är att luften skall bytas varannan timme. Med normal ventilation och öppna innerdörrar så är det troligen inget problem.
Koldioxid är en tung gas som lägger sig nere vid golv/mark. Bra kaminer stänger av sig vid för hög koldioxidhalt. Kaminen bör alltså stå på golvet.
Dock är det viktigt att kaminen brinner med blå låga annars kan förbränningen vara ofullständig varvid kolmonoxid kan bildas vilket är giftigt.
Man skall dock tänka på att väldigt många gasolkaminer är i drift i såväl hus som husvagnar mm. Hur ofta hör man om förgiftningsfall?
Informationen ovan är hämtad från olika källor jag är alltså ingen expert på området. Har dock flertal släkt och bekanta som använder gasolkamin för att reducera elkostnad eller skapa mysvärme.
Här finns en hel del information att hämta, även källor till en del av infon ovan.
[länk]

[länk]
Kolmonoxiden 'koloset' skulle jag bekymra mig för mycket mer än koldioxiden.
 
Kör diskmaskinen endast var 4-5:te dag numera och då på ECO som tar åtskilliga timmar. Öppnar luckan då torkningen startar och sparar därigenom kWh. (Har inte lusläst trådens första 20 sidor så detta kan vara en uppräkning.)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
F
yonna yonna skrev:
Kör diskmaskinen endast var 4-5:te dag numera och då på ECO som tar åtskilliga timmar. Öppnar luckan då torkningen startar och sparar därigenom kWh. (Har inte lusläst trådens första 20 sidor så detta kan vara en uppräkning.)

Fyi, nya maskiner har automatisk lucköppning idag!
 
yonna yonna skrev:
Kör diskmaskinen endast var 4-5:te dag numera och då på ECO som tar åtskilliga timmar. Öppnar luckan då torkningen startar och sparar därigenom kWh. (Har inte lusläst trådens första 20 sidor så detta kan vara en uppräkning.)
Hur gammal diskmaskin har du om du sparar kWh genom att avbryta programmet ?

Vi köpte ny diskmaskin utan självöppning, den går på billigaste timmarna, eco program som tar 3,5 timme drar totalt 1 kWh.
Du menar watt?
 
F Fideliox skrev:
Fyi, nya maskiner har automatisk lucköppning idag!
Inte alla, men det är så försvinnande lite förbrukning på en disk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.