J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
Jag har gjort motsvarande i ett gammalt kök nyss (6 eluttag totalt, 1 trefas, en lampa):
Riva gamla kablar: 2 timmar (jag).
Bestämma var allt nytt ska vara, planera kopplingsdosor och så vidare: 2 timmar (jag).
Fräsa nya spår i träpanelen och städa: 8 timmar (jag).
Dra el från källaren och till alla uttag inkl lampa i tak: 2 timmar (elektriker+jag).
Gjuta igen/finspackla/slipa/måla: ca 10 timmar aktivt arbete (1 person över 5 dagars tid med torkning)

EDIT: Lägg till säkert 8 timmar av körning fram och tillbaka till bygghandeln pga kan inte planera.

Köket är visserligen kanske halva storleken av ditt, men momenten är ju i stort lika många.
 
Redigerat:
S SH68 skrev:
Fördelen med löpande arvode är ju också att man kan avbryta arbetet när man vill. Det verkar ju som att du inte var nöjd tidigt så varför avbröt du inte arbetet eller tog en diskussion?
Nej, så fungerar det inte generellt. Varför tror du det?

Betalning av mantid på löpande räkning eller fast pris (eller takpris för all del) är ett betalningsvillkor. Det säger ingenting om hur arbetet kan avbrytas.

Har du beställt (eller åtagit dig att utföra) ett arbete så behöver du förstås stå för det oavsett hur du betalar för arbetet. Den som ska utföra arbetet kan tex ha hyrt in resurser för att göra jobbet, tackat nej till andra jobb osv, vilket gör att kostnader uppstår om du avbryter arbetet.

Villkoren för hur du avbryter arbetet bör framgå av ditt avtal.

Om du istället för att beställa ett resultat ("renoverat kök") har köpt resurser som jobbar utifrån din instruktion OCH det saknas ett avtal där det görs utfästelser om arbetets omfattning, ja då har du rätt i att du kan vara friare att avbryta arbetet när du vill. Under andra omständigheter ska man vara försiktig med hur arbetet avbryts oavsett betalningsvillkor.
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Nästan en arbetsvecka elektriker för ett kök?!?!
Reagerade också på den tiden, utan att veta allt för mycket om Elektrikerns förutsättningar så känns det mycket i överkant.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Svarar även direkt i tråden:

Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
Hej. Jag har engen byggföretag. Skickade precis en faktura till min kund på att jobb. Byggde ett attefallshus till dom. Avlopp. Grunden. Stomme. Sen gips och spackel. Lägga golv. Bygga loftet. Gör badrummet. Målning och sätta upp gips till sist målning. Det blev 380 timmar.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
Rivning, städning och utkörning skulle jag säga 2x16h @ 380 kr/h ex moms + bilx2BD + åtgångsmaterial (blad till fein kanske och inteckning matrerial)

- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter
Svårt att beräkna utan att veta hur det ser ut. Är det ett gammalt hus dvs ojämn och en massa vinklar. Men jag skulle budgetera med 16h x 10-12 BD för det som beskrivs i listan + transport, avfall och åtgångsmaterial.
 
ohGr ohGr
"Snickarnas ungar ska väl också ha julklappar", men det där kändes ju lite väl saltat :surprised:
 
K Kurtivan skrev:
När jag hamnade i en tvist en gång så rådde konsumentrådgivaren mig att betala det jag tyckte var värt men hålla inne resterande, då hade man visat att man var betalningsvillig vilket skulle förhindra kronofogden.
Det räcker med att först bestrida fakturan, och sen inkassoföreragets och sen när kronofogden kommer så bestrider du den med. Då måste dom gå via rätten sen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
  1. Jag är serviceelektriker så jag är mycket i kök och badrum och jobbar, när jag läste ditt inlägg så tänkte jag för mig själv 2 snickare 1 vecka, absolut inte mer.
    Sen kan man va lite snäll och säga att dom är inga riktiga snickare och lite äldre, så säg 100 timmar. men detta är ju katastrof, 300 timmar!!!! jag lider med dig usch vilken jobbig situation.
    Uppdatera oss gärna hur det kommer gå framöver med fakturan
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Sista tre dagarna så förde jag dessutom bok över exakt vad två man gjorde. Som synes så var inte takten direkt ångestframkallande:

Torsdag
Två personer satte upp totalt åtta dörrlister plus två överliggare plus (på två dörrar) salningslister. Två dörrar hade ojämna överliggare (de satt snett). Därtill fyra fönsterlister. Vägde dessutom av diskmaskinen.

Måndag
Två personer satte upp totalt åtta meter golvlist och totalt sju meter sockel, åtgärdade de felaktiga överliggarna (som alltså var deras fel), sågade till en OSB-skiva för diskbänksskåpet cirka 40x40 cm och skruvade denna i vägg.

Tisdag
Två personer skruvade fast en diskbänk, monterade ett rostfritt stänkskydd (200x10 cm) till diskbänken (limning+silikon), två överliggare med salningslister samt sågade till och monterade en hörnlist. Monterade även en rostfri hylla (fyra skruvar) och skruvade fast diskmaskinen (fyra skruvar).
Den takten påminner om unga och fullbetalda "snickarna", jag hade efter en brand i källaren. Det var alltså ett försäkringsjobb och jag antar att det lönar sig för företagen att skicka de mest saktfärdiga på de jobben. De fuskade dessutom med montering av dörrkarmar och foder, så till slut skickade jag hem dem och sa att jag gör resten själv. (Jag är pensionerad byggmästare)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
"Snickarnas ungar ska väl också ha julklappar", men det där kändes ju lite väl saltat :surprised:
Med veteranpolen blir det väl snarare "snickarens barnbarn ska väl också ha julklappar". ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
När jag hamnade i en tvist en gång så rådde konsumentrådgivaren mig att betala det jag tyckte var värt men hålla inne resterande, då hade man visat att man var betalningsvillig vilket skulle förhindra kronofogden.
Bestrider man en faktura ska inte Kronofogden kräva betalning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Jag har gjort motsvarande i ett gammalt kök nyss (6 eluttag totalt, 1 trefas, en lampa):
Riva gamla kablar: 2 timmar (jag).
Bestämma var allt nytt ska vara, planera kopplingsdosor och så vidare: 2 timmar (jag).
Fräsa nya spår i träpanelen och städa: 8 timmar (jag).
Dra el från källaren och till alla uttag inkl lampa i tak: 2 timmar (elektriker+jag).
Gjuta igen/finspackla/slipa/måla: ca 10 timmar aktivt arbete (1 person över 5 dagars tid med torkning)

EDIT: Lägg till säkert 8 timmar av körning fram och tillbaka till bygghandeln pga kan inte planera.

Köket är visserligen kanske halva storleken av ditt, men momenten är ju i stort lika många.
Vi gjorde samma sak i våras. Rev ut 18 m2 kök, golv, vägggips och tak. Drog om vatten, el och fläktkanaler. Nytt golv, tak med 6 spottar och väggar som målades. Ett platsbyggt kök som kom i färdiga moduler, men var lite krångligare att montera än Ikeas skåp.

Kostnaden för allt arbete (plus material) landade på ca 130 kkr. Alla gubbar var certifierade.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Sist jag bytte kök kostade det 2,6 miljoner men då fick jag ett hus på 150 kvadrat som det satt monterat i. 377timmar låter sjukt mycket. I vår förra kåk bytte jag kök själv, rivning och montering. Jag rev också två väggar gipsade om allt, gjöt nytt golv med golvvärme samt la klinker på detsamma, ca 25kvm. Jag är utbildad elektriker så det var inga problem. Allt som allt tog det mig ca 220 timmar ink montering av spotlights, flytt av spis och fläkt.
 
  • Haha
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Hej alla snälla och hjälpsamma människor som svarat. Fortsätt gärna att lämna fler exempel, ju fler desto bättre. Det är som sagt också en stor hjälp och styrka för oss i den här förb. situationen. Helst skulle man ju vilja flytta in i köket med glädje men den känns ju rätt så grumlad. Det känns så otroligt bra att så många av er, trots att vi inte känner varandra alls har tagit av er tid och lämnat alla synpunkter, tips och råd.

Bifogar även ett par bilder på köket som det såg ut innan. När snickarna kom hade vi alltså plockat ner bägge överskåpen till vänster samt sidoväggen på samma sida. Golvplattorna var avlägsnade och självklart alla vitvaror. Till höger hade vi tagit ner skåpet närmast kameran samt fläkten. Vi hade också flyttat bort "spisen" så det övriga var det som de hade att riva. Det jobbet har de debiterat någonstans runt 40-50 timmar (har alltså bara fått tider på två av tre personer för nov). Men som ni ser - det är inte ett stort kök (köksdelen alltså). Golvet till höger om diskmaskinen byttes från cirka mitten av golvet mellan skåpen och totalt cirka 1,2 meter, så 1-2 kvm. Det var bara fukt ovanifrån (från igensatt dränering i kylskåpet) så inga fuktangrepp inne i golvet, dvs underifrån. Långt kök med skåp, vitvaror, arbetsytor och kökstillbehör. Ljusinsläpp genom fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök och matplats med matbord, stolar och rörigt, soligt fönster, öppen dörr, kylskåp, röd gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
De har lämnat spec på vilka gubbar som varit där, när och hur länge men inte vad de jobbat med (vilket de är skyldiga att göra).
Jo jo, min poäng var dock att du parallellt med utförarens egen tidsredovisning behöver ha en egen uppfattning att jämföra med och använda som stöd om något inte stämmer. Har du i nuläget någon uppfattning om huruvida fakturan är "sockrad", dvs. de vill ha betalt för väsentligt fler timmar än de faktiskt varit där (= lätt att ifrågasätta), eller är det bara att de jobbat långsamt när de varit där (= inte lika lätt att ifrågasätta i efterhand).
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.