Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var hittar du det i SE3 nu?

Såhär säger Vattenfall;
[bild]

Såhär säger Göta Energi (som jag uppfattar som en skoj-bolag);
[bild]

Såhär säger EON (som jag heller inte har något förtroende för);
[bild]
På elskling.se
 
G Jö Kl skrev:
Ja och varför tecknar du inte nytt fast avtal och får ner konstnaden till 2.8kr/kwh?
Förmodligen för att man inte tror att det kommer att löna sig under den perioden det fasta avtalet löper...
 
G Jö Kl skrev:
På elskling.se
Svar; eftersom det "billigaste" avtalet på 280 öre (-ish) är på 120 månader, och det skulle kosta mig i runda slängar 46000 kr MER på avtalstiden 120 månader, jämfört med priset det har varit det senaste året...

Edit: om vi utgår från att de två decembermånaderna kostar 400 öre så kostar fortfarande fast avtal på 280 öre 35000 kr mer på 120 månader....
 
  • En tabell som visar elanvändning och kostnader över tidsperiod, uppdelat på rörligt och fast pris.
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Är det någon som vet vad som gäller i Polen? Just nu importerar Polen el från SE4, det borde betyda att de får samma spotpris (eller högre ifall exporten är begränsad pga kapaciteten i kabeln), men Polens spotpris ligger rund €210, medan vi ligger på €440.
Har de satt ett maxpris eller håller de på ett annat sätt elpriset nere?
[bild]
Jag tror att de har en summaallokering för ledningarna utmed kusten mellan kabeln från Sverige och anslutningspunkten till östra Tyskland, ungefär som vi har på västkusten. (Se https://www.svk.se/utveckling-av-kr...ig-handelskapacitet-for-se3-till-dk1-och-no1/ ).

Resten av Polen har rätt kass anslutning till övriga Europas elnät, varvid deras elpris oftast är mer konstant. (Priset bestäms mer av deras inhemska produktion.)

Tittar man på Sallesundens bild så ser man att låga priser just nu får man genom att ha dålig anslutning till resten av nätet.
 
K krfsm skrev:
Jag tror att de har en summaallokering för ledningarna utmed kusten mellan kabeln från Sverige och anslutningspunkten till östra Tyskland, ungefär som vi har på västkusten. (Se [länk] ).

Resten av Polen har rätt kass anslutning till övriga Europas elnät, varvid deras elpris oftast är mer konstant. (Priset bestäms mer av deras inhemska produktion.)

Tittar man på Sallesundens bild så ser man att låga priser just nu får man genom att ha dålig anslutning till resten av nätet.
Nja, handlar det inte snarare om vilken prismodell man valt på den inhemska marknaden? Som jag förstått det så har tex Polen valt just det. Olika pris i landet och ett annat för export. Allt enligt Herr Ekenstierna
”Vinnarna är Portugal, Spanien och Polen” - Second Opinion (second-opinion.se)
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nja, Polen liksom Spanien och Portugal har fått dispens av EU att under 12 månader sätta 2 olika priser på elen, varav den inhemska är ungefär hälften så dyrt som övriga EU länder.

Det går ju uppenbarligen att implementera men vissa säger att det går minsann inte ;)
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Nja, Polen liksom Spanien och Portugal har fått dispens av EU att under 12 månader sätta 2 olika priser på elen, varav den inhemska är ungefär hälften så dyrt som övriga EU länder.

Det går ju uppenbarligen att implementera men vissa säger att det går minsann inte ;)
Det går i länder som har få anslutningar med låg kapacitet till omgivningen....
 
J Jeppson skrev:
Nja, Polen liksom Spanien och Portugal har fått dispens av EU att under 12 månader sätta 2 olika priser på elen, varav den inhemska är ungefär hälften så dyrt som övriga EU länder.

Det går ju uppenbarligen att implementera men vissa säger att det går minsann inte ;)
Jag kan inte tänka mig att de har dubbla auktioner som Beken modellen föreslår. Det fungerar nämligen inte. Men du får gärna motbevisa mig.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det är en bra reservlösning kan jag tänka mig. Hur bra förbränning har en gasolkamin undrar jag, man vill inte sota ner hela huset bara för att spara ett gäng tusenlappar.
VI köpte en gasolkamin till uterummet och som reserv till extrahuset. Sotar absolut 0. Trodde den skulle stänga av sig efter någon timme pga för hög co2, men den verkar kunna gå nästan hur länge som helst. Mycket nöjd.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Det finns elhandelsbolag med andra prissättningsmodeller än Vattenfall, Tibber et al som säljer allt via NordPool. Falu Energi har något de kallar för Falupriset (som förvisso bara går att teckna på anläggningar där Falu Energi är nätägare). 80% av förbrukningen baseras på grundpriset, som för tillfället är 1:-/kWh, och 20% baseras på rörliga månadspriset. Mest troligt gör de en förlustaffär jämfört med att sälja all produktion via NordPool, men de går nog fortfarande plus på affären. Och jag som elköpare slipper våndas allför mycket av höga elpriser. Fast till sommaren kanske man betalar överpris...

Tur att man bor i Falun, synd att man har lång uppsägningstid på nuvarande elavtal.
 
J
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
VI köpte en gasolkamin till uterummet och som reserv till extrahuset. Sotar absolut 0. Trodde den skulle stänga av sig efter någon timme pga för hög co2, men den verkar kunna gå nästan hur länge som helst. Mycket nöjd.
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
VI köpte en gasolkamin till uterummet och som reserv till extrahuset. Sotar absolut 0. Trodde den skulle stänga av sig efter någon timme pga för hög co2, men den verkar kunna gå nästan hur länge som helst. Mycket nöjd.
Toppen!

Jag tror jag förväxlade min tanke på sot med fotogenkamin.
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
VI köpte en gasolkamin till uterummet och som reserv till extrahuset. Sotar absolut 0. Trodde den skulle stänga av sig efter någon timme pga för hög co2, men den verkar kunna gå nästan hur länge som helst. Mycket nöjd.
Håller med, vi köpte en gasolkamin till husvagnsförtältet för några år sedan. Den gör lika gott för värmen i huset som den gjorde i förtältet, och den har inte sagt ifrån en enda gång om för hög CO- eller CO2-halt.
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Håller med, vi köpte en gasolkamin till husvagnsförtältet för några år sedan. Den gör lika gott för värmen i huset som den gjorde i förtältet, och den har inte sagt ifrån en enda gång om för hög CO- eller CO2-halt.
Vår går ungefär 6h/dag och märker inga negativa effekter. Hög co2 gör ju att man blir trött och det har inte märkts. Kanske är relevant i mindre utrymmen bara, vi har rätt öppet planlösning och närmare 3,5m i takhöjd
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
19 är normaltemperatur hos oss. Nu 16-17.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.