A Anton Dahlgren skrev:
Värmepumpen tar den inte skada att vara helt avstängd?
Gillar ditt tänk kring vedspis och vatten, har själv också alltid lite vatten på värmning. Elspisen har inte varit igång på en vecka nu, bra för förbrukningen men framförallt väldigt trevligt
Cirkulationspumparna går, så den är inte mer avstängd än den vore normalt mellan körcyklerna på pumpen. Annars är den nu 23 år gammal, skulle den haverera och vi nu ändå lärt oss leva i stort sett utan den så kommer jag bara tömma radiatorsystemet så det inte fryser, sen går livet vidare.

Ja vedspisen är en höjdare. Man får elda med måtta så den inte blir förstörd i förtid. Den värmer hos oss både kök och hall. Sen har vi en annan kamin till vardagsrum och sovrum. Känns lite lagom low-tech.
 
  • Gilla
Anton Dahlgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, hade det inte sett ut såhär just nu, hade våran räkning (rörligt månadspris, SE3) med en förbrukning på 2300 kWh kostat ungefär 16000 spänn. Med snittet vi ligger nu alltså, ungefär 390 öre/kWh utan skatter och avgifter och skatt på avgiften, moms och moms på skatten, skatt på momsen och ett lite påslag som körbäret längst upp!
förstår fortfarande inte. hur blir 0.360kr*2300=16000kr?
 
G Jö Kl skrev:
förstår fortfarande inte. hur blir 0.360kr*2300=16000kr?
Hint, 390 öre är inte 0.390kr.
Sen tillkommer som sagt, överföring, certificat, skatt och moms.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Matte är verkligen inte din starka sida va?
Hint, 390 öre är inte 0.390kr.
Sen tillkommer som sagt, överföring, certificat, skatt och moms.
Nej det är 3.9kr
 
3.90:- ger knappt 9000:- (+ moms?) sen tillkommer skatt och överföring på ca 3000:- beroende på vilket bolag man har. Sen är det den fasta avgiften också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento
T tompaah7503 skrev:
Ja vedspisen är en höjdare. Man får elda med måtta så den inte blir förstörd i förtid.
Så mycket som vi eldat i våran så håller den nog ;) bara man håller efter stenarna
och vi har även eldfast lera på vissa ställen.
 
G Jö Kl skrev:
förstår fortfarande inte. hur blir 0.360kr*2300=16000kr?
Jag följer ju priset, och försöker göra en gissning vad räkningen ska bli .. Tydligen var jag lite snabb och drog siffran 16000 från en dubblering av förra decembers kostnad, eftersom priset ligger lite över dubbelt så högt..

Bild av Excel-kalkylblad med elanvändningsdata, kostnadskalkyler och statistik, markerat celler, formaterat med färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kurvorna följer varandra ganska bra, undrar hur puckeln den 21/12 kommer att se ut i år?
Linjediagram visar dagliga genomsnittsvärden för december 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RoAd skrev:
Sot tror jag inte är någon större risk. Däremot tillför förbränningen en hel del fukt och jag har hört att man därför inte bör använda en gasolkamin som inte ventilerar ut avgaserna någon längre tid inomhus.

Dessutom finns alltid risken att koldioxidförgifta sig om ventilationen är för dålig.
Nä du, koldioxidförgiftning är knappast möjligt att åstadkomma, även om miljömuppar och liknande tror det.
Vågar du dricka drycker med koldioxid (CO2)?
Vad du antagligen avser är koloxid,(CO) vilket är mycket giftigt.
 
R
F ffredrik_s skrev:
Nä du, koldioxidförgiftning är knappast möjligt att åstadkomma, även om miljömuppar och liknande tror det.
Vågar du dricka drycker med koldioxid (CO2)?
Vad du antagligen avser är koloxid,(CO) vilket är mycket giftigt.
Ja jag har kanske blandat ihop de två. Spelar inte så överdrivet stor roll tycker jag. Det finns risk att förgifta sig vilket var den huvudsakliga poängen.

Det finns dock något som heter koldioxidförgiftning så du kanske inte ska raljera för mycket om att det är ofarligt att dricka läsk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid#Toxikologisk_information

Förbränning av gasol (som är en fossil gas) avger förstås CO2 så är verkligen risken obefintlig?
 
T Tosel skrev:
Varför har inte alla en Ferrari? Ungefär samma anledning som inte alla borde ha hus, det kostar för mycket. Att äga ett hus är ingen rättighet, det finns billiga hyreslägenheter i förorterna där man kan bo om uppvärmningen känns för dyr.
Vad gör du i detta forum? Spydig som få! Tagga ner!
 
S Svenna72 skrev:
Vad gör du i detta forum? Spydig som få! Tagga ner!
Tycker du själv att det är en rättighet att äga ett hus?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag följer ju priset, och försöker göra en gissning vad räkningen ska bli .. Tydligen var jag lite snabb och drog siffran 16000 från en dubblering av förra decembers kostnad, eftersom priset ligger lite över dubbelt så högt..

[bild]
Ja och varför tecknar du inte nytt fast avtal och får ner konstnaden till 2.8kr/kwh?
 
  • Gilla
Millejan
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Tycker du själv att det är en rättighet att äga ett hus?
Tycker du att elen ska kosta 9 kronor, massproducerad när det kostar 2,80 att göra den själv hemma med diesel?

Alla ska ha rätt till ett hem, hus är ingen lyx
 
G Jö Kl skrev:
Ja och varför tecknar du inte nytt fast avtal och får ner konstnaden till 2.8kr/kwh?
Var hittar du det i SE3 nu?

Såhär säger Vattenfall;
Elavtal om fast elpris i ett år, prisinformation, månadskostnad och knapp för att välja avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär säger Göta Energi (som jag uppfattar som en skoj-bolag);
Reklam för elavtal: "Fast-el", 4264 kr/mån, fasta priser, inga överraskningar, enhetlig månadsavgift, rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär säger EON (som jag heller inte har något förtroende för);
Elavtal erbjudande, fast pris, ett års bindningstid, kostnad 5603 kr/mån, jämförpris information, knapp för att teckna avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.