G
F frasen_36 skrev:
Med ditt betraktningssätt finns väl inget som är förnybart?
Mitt betrakningsätt? Jag ställde frågor. Har du några svar?
 
Vad jag vet så är förnybart ett hittepåord. Har någon sett en definition av förnybart?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Mitt betrakningsätt? Jag ställde frågor. Har du några svar?
Jag uppfattade det som att du ifrågasatte ordet "förnybart" i samband med vindkraft. Men jag kanske missförstod - ursäkta i så fall.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Tror det vore bra om den sk svängmassan som ofta nämns får lite belysning. Tex har den minskat genom att många små asynkronmaskiner körs via omformare utan regenerativ nätdel. I urtiden var det bidraget stort mitt i industrialismens storhetstid.
Ajaaa .. ja du menar att även varenda direktdriven elmotor bidrar till svängmassan.
Ja om jag tänker efter så är det inte helt ologiskt. Allt som roterar har ju den inverkan.
Dock funderar jag lite på eftersläpningen, det är nog ganska många centihertz som skiljer mellan att motorn agerar motor och att den agerar generator.
Men visst, så fort nätets frekvens sjunker så sjunker ju samtidigt belastningen från alla dessa motorer, så de håller nog emot en frekvenssänkning även utan att börja agera generator.

Sen håller jag med om det andra, alltfler motorer som sitter bakom en frekvensomformare, och då blir det inget alls bidrag.
 
S
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om det var deras största löfte måste det ju vara extremt enkelt att plocka fram en länk där det står att man lovar att ha ny kärnkraft på plats inom veckor efter valet?
...
 
  • Skärmdump av Twitter-inlägg, profilbild, text om kärnkraft, engagemangsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
S Steffo6804 skrev:
...
Ja den skärmdumpen var det ju jag själv som postade först i tråden och jag skrev också ett inlägg om varför jag anser att den är misstolkad.

Det som andra debattörer påstår är att M vitt och brett gick ut med att det skulle stå klart kärnkraft veckor efter valet och det anser jag att det inte finns några belägg för.

Oavsett tycker jag löftesbrytarsnacket förstör just den här tråden, så ska vi prata vidare om det borde vi skapa en ny.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på min familjevecka....
 
  • Gilla
  • Haha
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden är att de som lovade det inte fick egen majoritet. De försökte trotts allt införa den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dagens regering har ju inte heller majoritet.
 
De partier som gick ut med dessa löften har tillsammans majoritet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Nej, absolut inte. Och det är lite av poängen när man bara jämför installerad effekt rakt av mellan olika produktionsslag. Bidragen till systemstabiliteten skiljer sig väsentligt åt, även om man behåller eller till och med utökar mängden installerad effekt. Det spelar inte så stor roll så länge man gör marginella förändringar, men i större skala blir det väldigt svårt att reglera om man väsentligt minskar stabilitetsmarginalerna.

Men jag hoppas att det bidrog till att få lite känsla för proportioner och den fysikaliska bakgrunden till varför små maskiner är, stabilitetsmässigt, mindre "värda" än stora maskiner.
För elproduktion hittade jag den här artikeln från 2016 där Uniper/OKG VD varnar för brist av svängmassa.
https://second-opinion.se/minskad-svangmassa-hot-mot-elsystemet/
Sen har det ju varit större diskussioner om att de elproducenter som har en bidragande svängmassa (vattenkraft, större samt kärnkraft) ska ha en ersättning för det men eftersom det var en "röd-grönt" styre så försvarades vindsnurror till varje pris. (som inte bidrar) Man kan även då hitta funderingar på syntetisk svängmassa men det tror jag själv mindre på. De fysikaliska lagarna gäller.
 
  • Gilla
byabin och 1 till
  • Laddar…
J
Ångrar som fan att jag röstade på nuvarande regeringen.
De har inte hållit löften om varken bensin priserna eller elpriserna.
Känner mig blåst. Iofs det fanns inget bättre alternativt heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför skulle inte syntetisk svängmassa fungera? Vindkraft har mycket svängmassa som via elektronik kan levereras till nätet trotts att generatorn inte är synkron med elnätet.
 
J Jens33 skrev:
Ångrar som fan att jag röstade på nuvarande regeringen.
De har inte hållit löften om varken bensin priserna eller elpriserna.
Känner mig blåst. Iofs det fanns inget bättre alternativt heller.
Jag är glad att du röstade, alternativen hade varit sämre.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle inte syntetisk svängmassa fungera? Vindkraft har mycket svängmassa som via elektronik kan levereras till nätet trotts att generatorn inte är synkron med elnätet.
Nej jag tror det rent praktiskt är mycket svårstyrt vid en snabb frekvensändring.
Det handlar ju om en mycket kort tid där man är beroende av att en tung svängmassa "levererar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.