D dibb skrev:
Jag har överföringsavgift på 68,7 öre per kWh, så jag kom upp i 10,20 kr totalt, mellan kl 17-18 idag.
Undrar om man tänker December 2023 hur billigt det var förra året?
Billigt? Det är väl tveksamt om man kan fortsätta värma med värmepumpar vid dessa prisnivåer, när befolkning och stat tänkt över detta kan vi nog vänta att en stor andel av småhusen som värms med el i någon form slutar med detta antingen frivilligt på prissignalen eller med nya statliga regler.
Vi måste nog bränna förnybart i många år nu som Europas energisystem ser ut, visst kan vi bygga ny kärnkraft men 4e Gen ligger en bit bort och kraftverksbyggen tar tid oavsett om det är vindkraft eller kärnkraft man bygger.
Engelsmännen skulle väl montera en massa luftvärmepumpar med statsbidrag/skatteavdrag men vi i Sverige får nog satsa på kakelugnen2.0 istället för att koka massa av vår skogsråvara.
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B BlindM skrev:
Bara elda, vi hade -34 grader inatt. Nu är det bara minus 25. Ska väl hålla sig så här kallt runt en vecka till
Jag bor på landet i Kristianstad (Skåne) -7 inatt. Llvp 2 st puttrar på fint men tycker ändå det är dyrt. Gör av med ca 40 kWh/dygn med el golvvärme i badrum samt all vanlig hushållsel… hus 90 kvm.
 
Var försiktiga med billiga gasolkaminer.....

Förstörd interiör med omkullvält, bränd tvättmaskin, sotiga väggar och fönster i dåligt belyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
DataJonny och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fuktigt blir det, jag värmde min lilla stuga i Hjuvik med gasolkamin under strömavbrottet efter stormen Gudrun och det märktes tydligt efter ett tag.
Varje propan-molekyl bildar ju fyra vatten när den brinner så det är kanske inte så förvånande egentligen. Misstänker att ved ger en del vattenånga också men då har man ju lyckligtvis skorsten. Brukar ju va ca 20% vatten i ved.
 
  • Wow
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Utöver det som bildas vid förbränningen. Det är en hel del det med.
 
En OT fråga som någon kanske vet. Kan man utför en ny energideklaration efter uppmätt förbrukning 12 månader bakåt? Ger troligtvis en bättre energiklass för min del
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fediwu skrev:
En OT fråga som någon kanske vet. Kan man utför en ny energideklaration efter uppmätt förbrukning 12 månader bakåt? Ger troligtvis en bättre energiklass för min del
Du kan väl upprätta en sådan när som helst, men det kostar ju en slant.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

Hur hanterar ni situationen?
Jag betalar elräkningen, inte mer med det.
 
  • Gilla
Baconpower och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
Jag hanterar det som jag anser man bör göra. Vi fortsätter att leva men tänker självklart till en gång när vi förbrukar ström, vi har sänkt värmen någon grad kör eco programmpå tvätt och diskmaskin. Och sen i slutändan så betalar vi fakturan, som inte bör vara något problem. Vi har god marginal trots höga lån då vi håller andra kostnader nere som är lättare att spara in på än el.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
D dibb skrev:
Jo, årsavgiften 1995:- för 16 ampere om jag håller mig under 8000 kWh per år. Då är det 68,7 öre.
Annars kostar 16 ampere 5550:- över 8000 kWh per år, men överföringsavgiften är då ca 24 öre.
Där jag bor är det uppe i några hundralappar över 8000 nu för 16A och EOn vill höja ännu mer. 24,7 öre i överföring. Jag tecknade dock 3-årigt 23/2 som började gälla 1/7, så jag klarar mig tack och lov. Annars hade jag tvingats flytta till husvagn.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Värmepumpen står i standbyläge, kostar för mycket. Pellets är också dyrt, (95-100 kr för en påse på 16 kg) men blir betydligt billigare än värmepump.
Kaffet och potatisen kokas på fotogenkök, ger en härlig lukt inne så där finns det ett plus.
 
  • Haha
  • Ledsen
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Var försiktiga med billiga gasolkaminer.....

[bild]
Oj, hur undviker man denna situation, har nämligen planer på att köpa en gasolkamin samt en tältkamin?
 
P picro skrev:
Ett tips kan vara att köpa en gasolkamin. Om jag räknat rätt så blir det vid börspris ca 2,5kr och högre billigare att använda en gasolkamin jmf med elvärme och ändå skyller man höga elpriser på gaspriserna ‍
Nej
 
R RoAd skrev:
Sot tror jag inte är någon större risk. Däremot tillför förbränningen en hel del fukt och jag har hört att man därför inte bör använda en gasolkamin som inte ventilerar ut avgaserna någon längre tid inomhus.

Dessutom finns alltid risken att koldioxidförgifta sig om ventilationen är för dålig.
Koldioxidförgiftning vet ja. Inte..kanske mer kolmonoxid förgiftning förbränning förbrukar syret koldioxid är tyngre en luft .. det ger syrebrist närmast golvet där du är.och kaminen.. då förbrännes gasolen dåligt det ger kolmonoxidförgiftning och syrebrist ..hej då.hälsa sänkte Per å pärleporten men det blir nog neråt om du hade familjen hemma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.