Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

En hand håller en enhet som visar elpriser i SEK per kWh med färgglada grafer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

Hand håller enhet med stapeldiagram över elpriser genom tid, rött och grönt, digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
DataJonny och 9 till
  • Laddar…
J
Eldar för värme så mycket som möjligt, inte för att jag behöver men för att spara el till andra som behöver.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
DejanGajic och 21 till
  • Laddar…
Har sedan oktober stängt av värmen i källaren (där är 13 grader nu) vilket gett minskning på 20-25% i elförbrukningen. Blir ändå uppskattat ca 2000 kWh i december, alltså en elräkning på minst 10 000 om man räknar in nätavgift, moms och allt.

Den där utlovade kompensationen som man KANSKE får i februari motsvarar alltså bara ungefär en månads förbrukning. Resten av året då? För vår del får vi ta av sparkapitalet. Det funkar kanske nåt år eller två. Sen får vi väl emigrera till Norge där staten subventionerar elen på ett helt annat sätt. ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234Land och 12 till
  • Laddar…
Det blir att göra eld i kaminen och minnas hur det var för två år sedan.
Graf över elanvändning och kostnad, med temperatur och spotpris, för ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bara frostfritt i garaget, värmer bilen med bilens värmare istället. Spar mycket på det då vi har direktverkande el i garaget.
I huset kör vi ingen värme, bara eldar i kaminen och kör fläktläge på värmepump.
Ligger runt 35kwh/dygn på det.

Frugan pratar dock om att tvätta håret ikväll :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
1234Land och 14 till
  • Laddar…
9,77 kr/kWh är vår marginalkostnad om vi även räknar in de rörliga bitarna i nätavgiften. Lite synd att det inte toppade på 10 kr, det hade varit värt att fira med en kaka bakad i vedspisens ugn.
 
  • Ledsen
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Skämt åsido.

Värmer huset med kamin och vedspis sedan ett par veckor. Jordvärmepumpen får vila i dessa tider. 20-22°C inne när vi eldar och nedåt 17°C på morgonen, inget att klaga på med det. Isolerade vinden rejält i höstas så det går nog mindre ved än det skulle gjort innan.

Köpt nära 300 kWh hittills i december för 1.262 kr. Blir väl en räkning på elhandeln för runt 4.000 kr om inte priserna skenar ännu mer. En stor del av detta kan vi ta tillbaks på kunderna, då majoriteten av kostnaden är elbilsladdning och bilen går i firman. Lite sol kommer det också på panelerna, 40 kWh i december än så länge. Då vi kör timpris får vi bra betalt för solelen och bilen som laddas på nätterna går såklart på lågtaxan.
 
  • Gilla
Jessica Frank och 2 till
  • Laddar…
Fryser. Men det är okej.

Herren prövar blott, han ej förskjuter.

Man får vara glad så länge man slipper blanda dubbelt bark i brödet.

Men det är klart, till slut kanske man tröttnar och flyttar till varmare breddgrader. Vore synd dock, somrar i Roslagen är bland det finaste som finns.
 
  • Ledsen
  • Gilla
BerlinCalling och 3 till
  • Laddar…
harry73
Som det ser ut nu landar fakturan på 9000kr.
Sänkt värme, eldar i kaminen och försöker tvätta och duscha på lågpristimmar.

Nästa år tror jag att vi kommer reservera 5000kr per månad till elen. Allt som blir över ska sparas till vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
Ett tips kan vara att köpa en gasolkamin. Om jag räknat rätt så blir det vid börspris ca 2,5kr och högre billigare att använda en gasolkamin jmf med elvärme och ändå skyller man höga elpriser på gaspriserna ‍
 
  • Gilla
  • Älska
Peitursnur och 6 till
  • Laddar…
Sänkt bergvärmepumpens börvärde för innetemp till 17,5. Brukar vara 18 grader i köket på morgonen, 17 i sovrummet när vi lägger oss. Stödeldar i kakelugn samt vedspis i köket.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
J
P picro skrev:
Ett tips kan vara att köpa en gasolkamin. Om jag räknat rätt så blir det vid börspris ca 2,5kr och högre billigare att använda en gasolkamin jmf med elvärme och ändå skyller man höga elpriser på gaspriserna ‍
Det är en bra reservlösning kan jag tänka mig. Hur bra förbränning har en gasolkamin undrar jag, man vill inte sota ner hela huset bara för att spara ett gäng tusenlappar.
 
  • Gilla
Bengt-54 och 1 till
  • Laddar…
Vi hanterar det genom att frysa. 15-16 grader inne. Kommer lik förbannat liga runt 2500kwh i december så det kommer bli dyrt men går ju inte frysa ihjäl heller....
Skulle vi bott kvar så hade vi gjort en mer långsiktig lösning men 27 dagar kvar......
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
DataJonny och 4 till
  • Laddar…
R
J Jerald Stuartson skrev:
Det är en bra reservlösning kan jag tänka mig. Hur bra förbränning har en gasolkamin undrar jag, man vill inte sota ner hela huset bara för att spara ett gäng tusenlappar.
Sot tror jag inte är någon större risk. Däremot tillför förbränningen en hel del fukt och jag har hört att man därför inte bör använda en gasolkamin som inte ventilerar ut avgaserna någon längre tid inomhus.

Dessutom finns alltid risken att koldioxidförgifta sig om ventilationen är för dålig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Däremot tillför förbränningen en hel del fukt och jag har hört att man därför inte bör använda en gasolkamin som inte ventilerar ut avgaserna någon längre tid inomhus.
Fuktigt blir det, jag värmde min lilla stuga i Hjuvik med gasolkamin under strömavbrottet efter stormen Gudrun och det märktes tydligt efter ett tag.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.