Men alla tak med pannor och läkt har hundratals spik skjutna rakt igenom råsponten.

De verkar gå rätt bra ändå?
 
  • Gilla
Simon_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med martin43 i allt han skriver - och det är dumt och onödigt att skrämma upp TS i onödan.

Är montaget monterat korrekt kommer såväl montage och tak att hålla i många år. Systemen är konstruerande, testade och håller uppenbarligen enligt lång praktisk erfarenhet. Men man måste använda rätt saker till rätt tak, projektera rätt gällande tex vindlast, snölast, fästpunkter mm, och slutligen monterar allt rätt.

Det går mycket väl att montera ett montagesystem utvecklat för tyskland i Sverige såsom Sveasolar gör, men det kräver mycket mer av installatörerna och tar längre tid för att bli korrekt utfört, dvs större risk att det genas vid monteringen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
J
E Ekna skrev:
Jag håller med martin43 i allt han skriver - och det är dumt och onödigt att skrämma upp TS i onödan.

Är montaget monterat korrekt kommer såväl montage och tak att hålla i många år. Systemen är konstruerande, testade och håller uppenbarligen enligt lång praktisk erfarenhet. Men man måste använda rätt saker till rätt tak, projektera rätt gällande tex vindlast, snölast, fästpunkter mm, och slutligen monterar allt rätt.

Det går mycket väl att montera ett montagesystem utvecklat för tyskland i Sverige såsom Sveasolar gör, men det kräver mycket mer av installatörerna och tar längre tid för att bli korrekt utfört, dvs större risk att det genas vid monteringen.
Lång praktiskt erfarenhet?

Solcellsbranschen som den är idag har inte ens erfarenhet motsvarande livslängden för en vanlig solcellsanläggning.
 
  • Gilla
BenAn och 3 till
  • Laddar…
Simon_Nilsson Simon_Nilsson skrev:
Hej

Liten input från min erfarenhet av vår installation samt min brors installation.
Då min bror kunde ha stående paneler, alltså vågrätt monterade profiler, så kunde man fästa det mesta i takstolarna. Men, då det finns vissa mått på panelerna var man bör fästa dom i profilerna så var det ofrånkomligt att dom yttre fästena fästes i råspont. För att få en bra placering på taket. Med hänsyn till avstånd från nock och vindskivor.
Och så blev det för mig, då min paneler är liggandes, alltså lodräta profiler, så är det råspontsinfästning som gäller. Fästen som hamnar vid takstol, fäster man givetvis i takstol.
Det man gjorde hos mig var att man mellan fäste och råspont la en 22 mm plyfa för att dra hårt in mot råspont samt pressa tätt mot pappen.
Inte för att skrämmas, men där kan du få problem med den lösningen som är med att lägga plyfa mellan papp och fäste. Med denna konstruktion så kommer kondensvattnet att rinna emot plyfan för att sugas in i denna med risk för att den ska murkna och därmed tappa i bärighet mot fästena framöver. Jag skulle nog så här i efterhand rekommendera att du smetar kallasfalt mot denna för att låta vattnet rinna åt sidorna och förbi plattan. Detta också med tanke på att om en panna går sönder så är förloppet betydligt snabbare och därmed en större risk. Det finns också ytterligare ett problem med att skruvarna drar i plyfan först och och därmed är det dessa som tar draget och inte råsponten. Med följd av att det inte kommer att dra ner plyfan tillräckligt mot pappen att det bildas ett litet mellanrum, och DÅ blir det problem framöver med läckage. Så smeta på rikligt med kalasfalt är mitt tips för att inte få problem framöver.
(Jag kan nämna att anledning till att det finns ströläkt är att vattnet INTE ska rinna direkt mot bärläkt med påföljden av läckage.) Och jag hoppas att ni hinner med detta innan ytterligare montering sker.
Med vänlig hälsning, Masen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Men alla tak med pannor och läkt har hundratals spik skjutna rakt igenom råsponten.

De verkar gå rätt bra ändå?
Kika in på forskning om fuktproblem och mögel på kallvindar så upptäcks att det inte klarar sig så bra i många fall. Dock kan man motverka problem genom att fuktmäta, och om det behövs på något lämpligt sätt minska den relativa fuktigheten på vinden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Ekna skrev:
Jag håller med martin43 i allt han skriver - och det är dumt och onödigt att skrämma upp TS i onödan.

Är montaget monterat korrekt kommer såväl montage och tak att hålla i många år. Systemen är konstruerande, testade och håller uppenbarligen enligt lång praktisk erfarenhet. Men man måste använda rätt saker till rätt tak, projektera rätt gällande tex vindlast, snölast, fästpunkter mm, och slutligen monterar allt rätt.

Det går mycket väl att montera ett montagesystem utvecklat för tyskland i Sverige såsom Sveasolar gör, men det kräver mycket mer av installatörerna och tar längre tid för att bli korrekt utfört, dvs större risk att det genas vid monteringen.
Att beskriva vad som är ostridig fakta är inte att skrämma upp. Det är att informera om hur läget är. Vad man sedan väljer att ta till sig eller inte är en annan fråga och upp till var och en. Det finns inte lång praktiskt erfarenhet av att installera solpaneler på detta sätt på tak. Att gena är ett annat fel, som inte heller bör finnas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Inte för att skrämmas, men där kan du få problem med den lösningen som är med att lägga plyfa mellan papp och fäste. Med denna konstruktion så kommer kondensvattnet att rinna emot plyfan för att sugas in i denna med risk för att den ska murkna och därmed tappa i bärighet mot fästena framöver. Jag skulle nog så här i efterhand rekommendera att du smetar kallasfalt mot denna för att låta vattnet rinna åt sidorna och förbi plattan. Detta också med tanke på att om en panna går sönder så är förloppet betydligt snabbare och därmed en större risk. Det finns också ytterligare ett problem med att skruvarna drar i plyfan först och och därmed är det dessa som tar draget och inte råsponten. Med följd av att det inte kommer att dra ner plyfan tillräckligt mot pappen att det bildas ett litet mellanrum, och DÅ blir det problem framöver med läckage. Så smeta på rikligt med kalasfalt är mitt tips för att inte få problem framöver.
(Jag kan nämna att anledning till att det finns ströläkt är att vattnet INTE ska rinna direkt mot bärläkt med påföljden av läckage.) Och jag hoppas att ni hinner med detta innan ytterligare montering sker.
Med vänlig hälsning, Masen
Intressanta aspekter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Vad som är väldigt låg eller inte spelar ingen roll. Köldbryggor är mycket vanliga mot insidan av kallvindens yttertak och särskilt där det finns genomgående spik eller skruv. Lite skämtsamt sagt skruvar man sig inte ifrån den risken hur man än vrider eller vänder på det. Jag baserar det som skrivs på forskning och på erfarenhet från flera tusentals kallvindar.

Det är främst under den svala årstiden som temperaturen på kallvinden sänks, så att risk för fuktskada ökar. Under sommaren är temperaturerna oavsett solpaneler eller inte tillräckligt höga för att motverka fuktskada. Det är under höst, vinter och vårvinter som kallvinden i regel inte riskerar må så bra.

Frågan är var du mäter med fuktmätarna? Mäter du mot ev råspont eller mer inåt vinden? Hur länge har solpanelerna varit monterade? Finns det skillnad i väderstreck mellan de olika husen/taken?

Jag förstår inte riktigt det där med att upphöra med diskussionen. Det blir ju lika med tystnadskultur, vilket inte gagnar någon mer än företagen som gör eventuella fel. Ut mer kunskapen istället ifråga vad som är rätt eller fel eller hur man kan göra på bättre sätt.
Du har rätt i sak, men betydelsen av dessa genomgående skruvar och spik är försumbar. Hela klimatet på vinden med den fuktiga luften i allmänhet är ett större problem. Och som sagt, spikarna som användes för att bygga huset sticker ju ut mkt mer än skruvarna för panelfästena. Det finns som sagt mycket forskning i ämnet (sedan flera decennier!) om hur man skyddar en kallvind men INGEN i Sverige verkar bygga enligt denna forskning!! Det är obegripligt. T.ex. med 30 mm isolering mellan takpannor och råspont.

Mätarna sitter ganska långt ut under taket, nära läkten men inte på läkten. Jag vill mäta "den allmänna luften" på vinden. Jag har inget minne av att jag sett kondensering med värmekameran men jag har heller inte letat nåt speciellt. Det första jag gjorde efter inflytt var att sätta igen alla mögelturbos som tidigare ägare installerat.

När det är tillräckligt kallt ute sjunker ju RF och mögeltillväxten stannar pga låg temp så förr i tiden med riktiga vintrar gick allt bra.
Nu kan det vara 85+% RF ute i långa perioder och det blir ju samma (eller några procent lägre) på en uteluftsventilerad kallvind.

Jag menade att trådskaparen mest blir förskräckt och orolig i onödan när hen i själva verket verkar ha en helt korrekt installation av sina fotplattor (men vi vet ej, för det saknas fortf info). Så långa diskussioner om fuktteknik och annat är iofs intressant men det gör mest att tråden spårar ur, det hjälper inte TS. Och problem/risker måste sättas i ett sammanhang för att vara av värde. Allt du skriver är helt rätt, men inverkan av 4 mm utstick från några extra skruv jämfört med inverkan av redan existerande 20+mm utstickande spik är säker låg eller försumbar. Då är det ett mycket större problem att hela TS takkonstruktion är att betrakta som riskkonstruktion i dagens klimat. Vi borde rekommendera att riva taket och bygga ett nytt. Men det ska vi inte göra, eftersom säkert 90+% villor i Sverige är byggda så här.

Allt TS undrade var ju om montaget var okej... ;)
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Lång praktiskt erfarenhet?

Solcellsbranschen som den är idag har inte ens erfarenhet motsvarande livslängden för en vanlig solcellsanläggning.
Japp, det är ju samma montagesystem för taksäkerhet typ nockräcke, snörasskydd mm och det är inget nytt.
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Att beskriva vad som är ostridig fakta är inte att skrämma upp. Det är att informera om hur läget är. Vad man sedan väljer att ta till sig eller inte är en annan fråga och upp till var och en. Det finns inte lång praktiskt erfarenhet av att installera solpaneler på detta sätt på tak. Att gena är ett annat fel, som inte heller bör finnas.
Jo, om du inte också sätter det i ett sammanhang/kvantifierar betydelsen av informationen.
T.ex. "kondenseringen vid spikarna är dock helt försumbar i relation till det större problemet att hela konstruktionen är en källa till problem, men då nästan alla hus i Sverige är byggda så och det brukar klara sig ganska bra behöver du inte vara alltför sömnlös över detta. Men ta för vana att gå upp och inspektera vinden höst och vår".
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Kika in på forskning om fuktproblem och mögel på kallvindar så upptäcks att det inte klarar sig så bra i många fall. Dock kan man motverka problem genom att fuktmäta, och om det behövs på något lämpligt sätt minska den relativa fuktigheten på vinden.
Dessa problem beror dock inte på alla genomgående skruv och spik.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Skruvarna kommer vara svinkalla på utsidan och sen kommer den varma luften på vinden möta skruven och de blir kondens/vatten som droppar. Detta hände svärföräldrarna.
Om du har varm luft på vinden kommer det nog kondensera redan på trät under vissa förhållanden, även utan köldbryggan som skruven utgör,
 
J
martin43 martin43 skrev:
Japp, det är ju samma montagesystem för taksäkerhet typ nockräcke, snörasskydd mm och det är inget nytt.
Ok, vad är lång för dig?

Jag tänker att vi kanske har olika syn på detta.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Kika in på forskning om fuktproblem och mögel på kallvindar så upptäcks att det inte klarar sig så bra i många fall. Dock kan man motverka problem genom att fuktmäta, och om det behövs på något lämpligt sätt minska den relativa fuktigheten på vinden.
Jag kan tro att det är bra om undviker att perforera undersidan med infästningar av olika slag, men samtidigt av erfarenhet så har jag sett att i många fall har inte dessa spikar som gått igenom medfört problem med följder som mögel eller annat otyg. Utan det har fått konsekvenser främst av att det gör ont när man råkar gå för nära dessa. Fukten som kondenseras mot infästningarna är inte av större skada än att den finns även i konstruktionen för övrigt. Och var den fukten kommer ifrån är av större grad av vad som finns utanför huset (om man bortser från husets egna konstruktion invändigt.) som exempelvis läget mot väderstreck, närliggande hus, vindavtryck, växtlighetens påverkan, kustförhållande och andra yttre faktorer. Där skulle jag vilja ha mera forskning om varför det blir skador ibland och inte på andra trots att det är samma konstruktioner med kallvindar. Men kanske det är också skillnad på material i frågan som exempelvis gran och furu som råspont. Lite utanför ämnet men kanske läge för en ny tråd då du besitter lite mera kunskap än pleti;)
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Lång praktiskt erfarenhet?

Solcellsbranschen som den är idag har inte ens erfarenhet motsvarande livslängden för en vanlig solcellsanläggning.
Erfarenheten av att installera solvärmare och solceller på tak har gjorts sedan 80-talet i vart fall, sen har marknaden exploderat under senaste åren, men det ändrar inte att det finns solvärmare/solcellsmontage som suttit uppe långt över solcellsanläggningens tekniska livslängd utan att förorsaka problem. Men jag håller med - jag tror vi kommer se en ökning av problem, men det beror inte på att systemen nödvändigtvis är undermåliga, utan att det är bristfälligt utfört eller helt enkelt system anpassade för fel förutsättningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns det något hus som har perfekta förhållanden på vinden? Mitt hus har inga luftventiler på vinden i gavlarna och har nytt tak med luftspalt. Är där uppe 2 gr om året och varken syns eller luktar något sedan taket byttes för 4 år sedan. Skulle vara kul och mäta luftfuktigheten på vinden ändå. Ska jag ha solceller så blir det på garagets tak och längs med garaget fasad och inte på huset tak. Tänkt länge på snö laster samt storm som belastar både takkons och solcellerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.