A AndersS skrev:
Och idag när solceller är populärt kanske en bvp vid byte kan fortsätta köra med ett hål som kräver lite tillskottsel och istället för att lägga pengar på extra borrhål lägga de pengarna på solceller.
Totala ekonomin är det som gäller, jag kommer att räkna på det som ett troligt alternativ.
Det handlar inte enbart om eltillskott, det handlar även om hur mycket kompressorn behöver köra (eller på vilken effekt, om man har inverter). Det är därför jag startade tråden till att börja med. Vår kompressor drar ca 1,6 - 2 kW, så det kostar rätt mycket att ha den igång dygnet runt. När det dessutom ledde till att temperaturen på brine började sjunka som en sten kändes det inte så kul, för då får vi även ut mindre värmeenergi per timme som kompressorn kör.
 
Det har jag skrivit om tidigare att COP förändras beroende av temp i borrhål.
Även om du byter till inverter en dag kan den behöva gå konstant om behovet finns.
 
Snailman
A AndersS skrev:
Och idag när solceller är populärt kanske en bvp vid byte kan fortsätta köra med ett hål som kräver lite tillskottsel och istället för att lägga pengar på extra borrhål lägga de pengarna på solceller.
Totala ekonomin är det som gäller, jag kommer att räkna på det som ett troligt alternativ.
Man får ju då tänka på att solceller ger mest på sommaren och minst på vintern och att ett hus behöver som mest uppvärmning på vintern.
 
M mrsnhp skrev:
Det handlar inte enbart om eltillskott, det handlar även om hur mycket kompressorn behöver köra (eller på vilken effekt, om man har inverter). Det är därför jag startade tråden till att börja med. Vår kompressor drar ca 1,6 - 2 kW, så det kostar rätt mycket att ha den igång dygnet runt. När det dessutom ledde till att temperaturen på brine började sjunka som en sten kändes det inte så kul, för då får vi även ut mindre värmeenergi per timme som kompressorn kör.
I slutändan handlar det om hur mycket energi huset behöver. Hade ni haft ett mycket bättre borrhål och en större pump skulle det inte blivit någon markant skillnad i slutändan (under förutsättning att borrhålet inte blir för kallt så kompressorn blockeras)
Visst försämras verkningsgraden med kallare brine, men det handlar om några procent per grad. Det är inte så att man får en fördubblad elförbrukning bara för att hålet är -5 istället för 0 grader.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Man får ju då tänka på att solceller ger mest på sommaren och minst på vintern och att ett hus behöver som mest uppvärmning på vintern.
Du måste göra kalkylen på helheten för din fastighet, t.ex. vad som du själv förbrukar av el och det som kan säljas. Då kan du i kalkylen också lägga in extra borrhål som investeringskostnad. Först då vet du vad som är en bra investering för din fastighet.
 
Varför blir inte inkommande brine kallare än -2,3 trots kontinuerlig drift sedan kl 21 igår? Häromdagen dök temperaturen på inkommande brine rätt fort när kompressorn gick konstant första gången, men sedan ”parkarade” den på -2,3.

Jag tycker faktiskt inte att det är okej med konstant drift och ”lite tillskottsel” (nästan en timme) när det är mellan -4 och -7 grader och blåst. Jag fick höja förskjutningen på huskurvan från -4 till -3 igår kväll för att det började bli kallt inne pga blåsten. Det är fortfarande inte varmare, men det har slutat bli kallare.

Ska vi köra vadslagning om hur mycket tillskottsel vi kommer att förbruka på fredag när det ska vara -13 grader ute? :p

Grafer som visar temperaturer och grad minuter/integral över tid, troligen för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över värmepumpstemperaturer; innefattar in-/utloppstemperaturer för köldbärare och utomhustemperatur; kompressorstatus på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beroende på hustyp, ålder och material, kan det t.ex. vara "trögt" så det kan ta mera än ett dygn innan det stabiliserar sig. Så var inte för snabb att skruva.
Och att det inte sjunker mera beror på effekten i din vp, den kan inte ta ut mera av borrhålet. Hade det varit en större vp hade den kunnat ta ut mera ur borrhålet.
Eller så har du tur med borrhålet att det skulle kunna ge mera, utan att tempen sjunker men det vet du inte med nuvarande pump. Du kan få en fingervisning framme vid vårdtiden.
 
Hur ser isoleringen av huset ut? Fönster? Osv.

Som jämförelse. Drygt 200kvm uppvärmt till 21-22grader (tidigare år mer än så) i Stockholm, 7kW Nibe, byggår 1947. Tilläggsisolerat, nya fönster dörrar etc. Noll minuter eltillskott senaste 20 åren, går ej kontinuerligt (men jag har ingen exakt driftsstatistik just nu).

Har det diskuterats delta-T över värmebärare - dvs har pumpen ett gynsamt driftsläge?
 
Glömde notera.
Och det skulle kunna finnas tre identiska fastigheter med samma förutsättning och djup borrhål där inkommande brinetemp skiljer beroende av vad borrhålet klarar av att avge i energi.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur ser isoleringen av huset ut? Fönster? Osv.

Som jämförelse. Drygt 200kvm uppvärmt till 21-22grader (tidigare år mer än så) i Stockholm, 7kW Nibe, byggår 1947. Tilläggsisolerat, nya fönster dörrar etc. Noll minuter eltillskott senaste 20 åren, går ej kontinuerligt (men jag har ingen exakt driftsstatistik just nu).

Har det diskuterats delta-T över värmebärare - dvs har pumpen ett gynsamt driftsläge?
Sopigt isolerat plankhus, byggt 1938, utbyggt 1955 med samma teknik. Men det är inget man ändrar i en handvändning. Så med dessa förutsättningar anser jag att borrhålet är för kort.

Just nu är framledning 42,8 (börvärde 44, så snart blir det tillskottsel igen eftersom kompressorn fortfarande kör kontinuerligt) och retur 34,9. Hur ska det se ut om det är optimalt?
 
Ok skillnad ca 8 grader, kanske en grad hög.
 
  • Gilla
Xidde
  • Laddar…
Ditt hus har den energiförbrukningen, minimalt vad du kan göra med själva vp.
Den går fullt och verkar fungera riktigt.
 
A AndersS skrev:
Beroende på hustyp, ålder och material, kan det t.ex. vara "trögt" så det kan ta mera än ett dygn innan det stabiliserar sig. Så var inte för snabb att skruva.
Och att det inte sjunker mera beror på effekten i din vp, den kan inte ta ut mera av borrhålet. Hade det varit en större vp hade den kunnat ta ut mera ur borrhålet.
Eller så har du tur med borrhålet att det skulle kunna ge mera, utan att tempen sjunker men det vet du inte med nuvarande pump. Du kan få en fingervisning framme vid vårdtiden.
Utegivaren mäter temperautren, inte blåsten. Med blåsten igår sjönk temperaturen lite väl mycket. När det var nere under 18 grader kände jag att jag måste göra något.
 
M mrsnhp skrev:
Utegivaren mäter temperautren, inte blåsten. Med blåsten igår sjönk temperaturen lite väl mycket. När det var nere under 18 grader kände jag att jag måste göra något.
Blåsten kyler och det märks mera i äldre hus med sämre isolering, tyvärr. Och har du otätt i bjälklag med dålig isolering blir det ännu värre då det kan leta sig in i huset. Det var därför som jag vid varje rums renovering tog bort golv vid ytterväggar och fyllde med 600-1200 mm mot (har källare).
 
Så det tråkiga för dig och ditt hus är att det har ett större energibehov än vad din vp idag kan ge utan eltillskott.
Du blir inte gladare att höra det, men den som 2005 satte in bvp gjorde säkert stor minskning av el/olja såvida det inte var ved utifrån dåtidens förhållanden.
Hur länge har du bott i huset.
Jag har gjort vad som kan göras under 35 år;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.